P
Datapacket: vad vanliga människor kallar oss datanördar.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Är nästan som en ISP en leverantör som kan leverera datapacket till alla andra. Men man kan välja vem som man anlitar till detta.

Kan väl kalla det Video Library Provider (VLP) ..
Precis, behöver inte vara monopol. Men jag vill INTE ha nån som styr vad jag vill se.

Vissa trodde väl internet skulle vara så. Man började på sprays sida, eller Telias, och fick jobba vidare med deras länkar.

Givetvis kan olika providers ha olika bra förhandlade priser, viss skillnad i utbud, hur man söker osv. Men det viktigaste är väl att de flesta har så stort utbud som det bara går

Jag är ingen hifidelity snubbe, men jag har fått för mig att tex Spotify och Youtube Music funkar så. Man abonnerar på någon av dem och där finns i princip all musik som normala människor lyssnar på. Man behöver vad jag vet inte ha båda tjänsterna för att Spotify har ensamrätt på Taylor Swift medan YouTube har ensamrätt på Michael Jackson.

Likaså behöver man inte ha både Telia och Bahnhof som ISP för att vissa sidor bara kan nås av vissa ISP.

Eller att man bara kan ringa Telia mobiler om man har Telia, vill man ringa någon med Comviq får man ha en separat mobil för det.

• Gilla
keeej och 3 till
  • Laddar…
vi hade ip tv i många år men det var ju inte för att spara pengar det var ju för att utbudet var för dåligt i sverige och att man fick vänta på nya serier hela tiden och det bättre utbud på dom amrikanska och övriga eu kanaler speicelt dirket sänd sport

sen var det där med doctor who älskar den serien men det gick inte att se lagligt i sverige nån hade rättigheten att sända i sverige men gjorde det inget vet varför

spikplanka spikplanka skrev:
Byggahus.se artikeln bygger på DN som källa, som baserar sina uppgifter på "Mediavision" som påstår att "Mer än en halv miljon svenska hushåll använder sig av olagliga IPTV-tjänster,". Med "mediavision" avses troligen är Media Vision Marie Nilsson AB (556530-9605) som skall bedriva "konsulttjänster inom media" där en Bellander är styrelseledamot och denne person är också ordförande och styrelseledamot för Marginalen (556128-4349) en bank med 1,6 miljarder SEK i omsättning per år samt Sveriges Utbildningsradio (SR). Om "Mediavision" istället avser Mediavision Instant Insights AB (559252-1099) så sitter ändå en Borelius som styrelseledamot både där och i Media Vision Marie Nilsson AB (556530-9605) och de bolagen representerar därmed samma sfär. Att artikeln representerar ett egenintresse föreligger låter inte osannolikt.
DN själva har publicerat minst sagt tveksamma artiklar så redan där uppstår funderingar. Om inte annat ägs tidningen av Bonniersfären som definitivt har egna intressen i mediabranschen.

Nordic Content Protection (516409-5159) spåstår att "De som står för innehållet får inte lön för mödan," detta bolag är av typen filial och har bara en verkställande direktör utan styrelse samt är i tillägg listade inom branschen "Djur, Husdjur, Sällskapsdjur" förutom sin huvudsakliga "94990 - Verksamhet i andra intresseorganisationer"

Lutar åt att det hela är en partsinlaga som skall fungera som underlag för opinionsbildning och framtida drakoniska åtgärder. Som någon sade.. följ pengarna.
Mycket snygg research av dig! Det pågår just nu en massiv opinionsbildning från tv-bolagen mot piratverksamhet. Reklam på tv, tidningsartiklar, lobbyverksamhet.

Alla som har några år på nacken minns kasettbandskatten. Det fick musikbranschen igenom för att inspelning från LP till kasettband skulle sänka musikbranchen. Denna extra skatt fördelades till de bolag som hade de mest spelade artisterna. Skatten följde med till VHS och en CD-r skivorna.

Tack vare Pirate bays verksamhet fick filmbranschen igenom skatt på lagringsmedia (Hårddisk, flash, etc). Bra pengar in oavsett om mediet användes för piratkopiering.

Nu har vi streamade tjänster istället. Ett fåtal som använder dessa, men en möjlighet för branschen att hitta på en ny skatt eller avgift för att dra in mer pengar???

Det bästa för dessa kanaler vore väl att sänka VD-löner och minska utdelningar? Anställa bättre avtalsförhandlare kanske också kan vara önskvärt.

• Gilla
TorbjornP och 2 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Som Internet, alltså.
Absolut INTE.
Du har nog inte någon djupare kunskap om hur Internet fungerar på nätverksnivån.
Din ISP (och alla med tillgång till någon router din trafik går igenom, typ statens organ) kan se exakt vilka siter du ansluter till, men med kryptering (HTTPS) kan de normalt inte se vad du tittar på (innehållet i datapaketen).
Paketen som skickas har datafält för sändarens adress och mottagarens adress, det är det routrarna använder för att hitta vägen mellan dig och siten du vill ansluta till.
TOR Browser innebär att paketen krypteras, inklusive sändar och mottagaradresserna (då döljs adresserna för routrarna och eventuella övervakare) sedan läggs nya adresser till både för sändare och mottagare, och detta nya paket krypteras också, men med en annan kryptonyckel.
Detta sker 4 gånger.
Sedan skickas paketet ut på Internet till den TOR nod du är ansluten till, där dekrypteras paketet och nästa TOR nods adress hittas och används.
För mer info, kolla t.ex. denna länken:
https://kinsta.com/se/blog/tor-webblasaren/#torwebblsarens-viktigaste-funktioner

P Peter787 skrev:
Absolut INTE.
Du har nog inte någon djupare kunskap om hur Internet fungerar på nätverksnivån.
Din ISP (och alla med tillgång till någon router din trafik går igenom, typ statens organ) kan se exakt vilka siter du ansluter till, men med kryptering (HTTPS) kan de normalt inte se vad du tittar på (innehållet i datapaketen).
Paketen som skickas har datafält för sändarens adress och mottagarens adress, det är det routrarna använder för att hitta vägen mellan dig och siten du vill ansluta till.
TOR Browser innebär att paketen krypteras, inklusive sändar och mottagaradresserna (då döljs adresserna för routrarna och eventuella övervakare) sedan läggs nya adresser till både för sändare och mottagare, och detta nya paket krypteras också, men med en annan kryptonyckel.
Detta sker 4 gånger.
Sedan skickas paketet ut på Internet till den TOR nod du är ansluten till, där dekrypteras paketet och nästa TOR nods adress hittas och används.
För mer info, kolla t.ex. denna länken:
[länk]
Det var allt sådant "påbyggnad" utanför själva IP-nivån vi arbetade bort när det "IP-fierades", dvs en massa andra protokoll som kapslades från företagsvärlden och bara var resurskrävande och prestandaförsämrande.😉

J JohanLun skrev:
Jag är ingen hifidelity snubbe, men jag har fått för mig att tex Spotify och Youtube Music funkar så. Man abonnerar på någon av dem och där finns i princip all musik som normala människor lyssnar på. Man behöver vad jag vet inte ha båda tjänsterna för att Spotify har ensamrätt på Taylor Swift medan YouTube har ensamrätt på Michael Jackson.
Men för till exempel Garth Brooks behöver du väl Amazon Music för han signerade en exklusiv deal med dem? Har varit flera artister som bojkottat Spotify över åren för de tyckte att de fick för lite pengar av dem (deras egen distributör snodde väl de mesta av pengarna).

sysmali
J JohanLun skrev:
Man behöver vad jag vet inte ha båda tjänsterna för att Spotify har ensamrätt på Taylor Swift medan YouTube har ensamrätt på Michael Jackson.

Likaså behöver man inte ha både Telia och Bahnhof som ISP för att vissa sidor bara kan nås av vissa ISP.
Håller med dig i stort, men just Taylor Swift vägrade ju Spotify mellan 2014-2017 så det verkar finnas artister som av olika anledningar endast finns på vissa streamingtjänster.

Ironiskt nog så verkar Telia blockera vissa URLs som inte Bahnhof gör. Denna länk fungerar med Bahnhof för mig, men inte med Telia.

https://1337x.to/home/
(för den som inte vill prova är det en torrentsite.)

S sjoelund skrev:
Men för till exempel Garth Brooks behöver du väl Amazon Music för han signerade en exklusiv deal med dem? Har varit flera artister som bojkottat Spotify över åren för de tyckte att de fick för lite pengar av dem (deras egen distributör snodde väl de mesta av pengarna).
Ok. Om Spotify inte klarar att ha merparten av alla artister tror jag det kommer öppna för konkurrenter som har det.

Som jag förstått är det iallafall så att man inte behöver köpa till vissa låtar i dessa tjänster, utan allt de har ingår. Om en artist är dyrare än en annan är det något de får hantera själva.

S sjoelund skrev:
Jo men det är ju hela tiden fulspel mellan mediabolagen.
Spotifyappen stoppades av Apple i våras
https://www.macworld.se/article/2266752/spotify-apple-godkanner-inte-var-app.html
Sen vet jag inte hur det gick men Apple vill ju att kunder ska använda deras musikabb.

MrJay
sysmali sysmali skrev:
Ironiskt nog så verkar Telia blockera vissa URLs som inte Bahnhof gör. Denna länk fungerar med Bahnhof för mig, men inte med Telia.

[länk]
(för den som inte vill prova är det en torrentsite.)
Då har du nog inte testat Telenor (f.d. Bredbandsbolaget). De brukar vara först på bollen när det gäller att blockera piratsajter på DNS-nivå.

MrJay
P paralun skrev:
Sen hur svårt är det ändra DNS till vad man själv vill?
Starta en omröstning/poll här på BH så får vi se hur många som kan det 😉

MrJay MrJay skrev:
Starta en omröstning/poll här på BH så får vi se 😉
Jo.... och alla sådana här filter är bara rent trams.
Sen svarar Google på frågan om att byta DNS inom några millisekunder.

MrJay
P paralun skrev:
Jo.... och alla sådana här filter är bara rent trams.
Sen svarar Google på frågan om att byta DNS inom några millisekunder.
Vet du hur man sätter egen DNS på iPhone om man har 3 som operatör (ej wifi)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.