spikplanka spikplanka skrev:
Kommer bara att ske där verkligheten sätter gränsen. De lär försöka mjölka folk med lagstiftning aka "regulatory capture".

Utgör man också den grupp som bestämmer vilka film och TV projekt som får finansiering till exklusionen av andra samt äger mediabolagen så att man kan kontrollera vilka produktioner som får visas så kan man styra "marknaden" rätt effektivt.

Med denna kontroll kan man också styra handlingen i film och TV, möjligheterna med detta begränsas nästan bara av fantasin.
Nej det skulle aldrig ske att Sverige införde en "Wall of China" och blockade serverhallar någonstans därute.
Inte heller inom EU eftersom många är klart irriterade över mediabolag och deras prissättning.

Man ser sedan en ganska tydlig trend nu med rimligare prissättning men man har då infört att visst material får man betala extra för, tex Hollywoods senaste filmer. Att svenska mediabolag försöker hålla fast en högprislinje är klart mediokert och ganska säkert dömt att misslyckas.
 
P paralun skrev:
Nej det skulle aldrig ske att Sverige införde en "Wall of China" och blockade serverhallar någonstans därute.
Tänkte att man går på konsumenter som man gjort med "kassettskatten" (Privatkopieringsersättning) som når absurda nivåer när EN hårddisk rymmer nog med filmer för 13 år. SVT försökte med dator som kan ta emot internetutsändningar osv.

När filmerna dock blir allt sämre och TV innehållet redan är skit så kan det bli jobbigt att skapa affärer för det. ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det skulle aldrig ske att Sverige införde en "Wall of China" och blockade serverhallar någonstans därute.
Inte heller inom EU eftersom många är klart irriterade över mediabolag och deras prissättning.

Man ser sedan en ganska tydlig trend nu med rimligare prissättning men man har då infört att visst material får man betala extra för, tex Hollywoods senaste filmer. Att svenska mediabolag försöker hålla fast en högprislinje är klart mediokert och ganska säkert dömt att misslyckas.
Det tycks ju ligga i EUs natur att driva igenom lagstiftning trots att alla frihetliga datanördar ropar i kör att "nä så kan ni ju inte göra för då går hela Internet sönder!"

Dock tvivlar jag på att medialobbyn är tillräckligt stark.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
P
spikplanka spikplanka skrev:
Nja, skillnaden är väl att man använder lösningsmedel (tensider?) så att gifterna och lösningsmedlet självt rinner ut i markerna. Så kan gott tänka mig att det gör skillnad.

Fast redogjorde de för vilka ämnen som lösgjordes med lösningsmedel i jämförelse med regn? ;)

Och problemet kan lösas med en liten badrumsmatta som svetsas ihop så den får upphöjda kanter runtom eller ev presenning. Därefter tvättar man fordonet på denna. Men det kanske inte vart den förändring man vill få till....

Eftersom mängden partsinlagor som får styra vad som gäller ökar med tiden så kommer folk för eller senare att bli tvungna att lösa problemen utan välsignelse.
Använder du T-blå i spolarvattnet ?
Det är mest färgad etanol, det löser oljefilm och annat...
Måste i konsekvensens namn förbjudas.
 
Förbjud diväteoxid! och den lömska kvävgasen framförallt :p
 
  • Gilla
  • Haha
Anders.o93 och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Det tycks ju ligga i EUs natur att driva igenom lagstiftning trots att alla frihetliga datanördar ropar i kör att "nä så kan ni ju inte göra för då går hela Internet sönder!"

Dock tvivlar jag på att medialobbyn är tillräckligt stark.
Nej jag betvivlar att EU gör något åt saken och ingen vill ha något liknande som "Wall of China".
Sen tror jag inte alls att mediabolagen kan hitta en teknisk lösning för att förhindra streamingen.
Bara att anpassa sina priser för mediabolagen samt ersättningar för tex Hollywoodskådisar.
 
P
J Jodenmarck skrev:
Det mesta i utbudet är ju ärligt talat skräp & man tittar på 4 kanaler kanske.
Med bara fyra kanaler kan du inte zappa runt så mycket och klaga på att inte det är något på TV. :)

 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Micleg Micleg skrev:
Angående de miljontals IPTV-abonnemangen kan man tillägga att det enligt SCB fanns fem miljoner hushåll i Sverige i maj 2024. Alltså fuskar mer än var femte hushåll.
Det finns rimligen ganska många hushåll som består av fler än en person.
 
P pmd skrev:
Det finns rimligen ganska många hushåll som består av fler än en person.
Så om hushållet består av två vuxna och tre barn så är det fem fuskare?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
spikplanka spikplanka skrev:
Och problemet kan lösas med en liten badrumsmatta som svetsas ihop så den får upphöjda kanter runtom eller ev presenning. Därefter tvättar man fordonet på denna. Men det kanske inte vart den förändring man vill få till....
Man måste också ta hand om det förorenade vattnet.
 
R
Micleg Micleg skrev:
Så om hushållet består av två vuxna och tre barn så är det fem fuskare?
Om ingen av dessa har ett abonnemang så ja,har en abonnemang så är det bara fyra fuskare😉
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Micleg Micleg skrev:
Så om hushållet består av två vuxna och tre barn så är det fem fuskare?
Ja, kanske. Åtminstone två.
 
P pmd skrev:
Man måste också ta hand om det förorenade vattnet.
Givetvis men det kan ske till en dunk som lämnas in. Alternativt att man har egen rening.
 
P paralun skrev:
Nej jag betvivlar att EU gör något åt saken och ingen vill ha något liknande som "Wall of China".
Sen tror jag inte alls att mediabolagen kan hitta en teknisk lösning för att förhindra streamingen.
Bara att anpassa sina priser för mediabolagen samt ersättningar för tex Hollywoodskådisar.
Det skulle vara mer likt EU att lägga det på ISP:erna än på mediabolagen. De sistnämnda tror jag inte kan stoppa det.

Jag tror inte heller att det kommer hända :) Tror dock det finns många som sitter och myser vid tanken på att mörda nätneutraliteten och det fria Internet. Man har ju blivit överraskad förut. Något så knasigt som Chat Control trodde jag aldrig skulle ta sig så långt som det gjort....
 
  • Gilla
Anders_X2 och 1 till
  • Laddar…
P
spikplanka spikplanka skrev:
Givetvis men det kan ske till en dunk som lämnas in. Alternativt att man har egen rening.
Då blir det ju genast jobbigare. Ett svetsat plasttråg på tre gånger fem meter (ungefär) tror jag är lite bökig att tömma till en dunk. En pumphävert är nog ett bra hjälpmedel, men man behöver kanske fler än en dunk.

Jag har aldrig hört tala om att någon har använt en "badrumsmatta" eller presenning för att samla ihop spillvattnet vid biltvätt. De flesta lär väl göra som de alltid har gjort …

Finns det någonting publicerat om hur stort miljöproblem biltvätt på garageuppfarten är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.