kisumisu
C cpalm skrev:
Ja, vad är det för "svenska produktioner" som hotas här egentligen?
(Ärlig fråga, ruttnade på betal-TV för över 20 år sedan...)
Jo man kan ju undra.

Inget konstigt att man piratar i Sverige där nästan alla kanaler kodas.
Ändå väldigt mycket reklam.

Man kan ju undra hur andra länder (tex Finland, Tyskland, England...) lyckas göra program.

• Gilla
keeej och 2 till
  • Laddar…
Tillhör nog de som tyckte att Laffer-kurvan var passerad för länge sedan och sagt upp tjänsten. Detta utan att gå över till någon piratverksamhet överhuvudtaget. Mer specifikt kan man säga så här:

* Kanalutbudet är skit, det "ingår" dvs du betalar för en massa kanaler som är helt ointressanta och det går inte att välja utbud i praktiken.
* Kanalerna som ändå är inom rätt intresseområde håller så dålig nivå på innehållet att de inte är värda att spendera tid på.
* Innehållet är så tillplattat för att passa alla så att det blir snömos till innehåll.
* Det är en massa spam, även kallat "reklam" och detta skall man betala för.
* Ständiga ändringar i utbud, paket, nya boxar, villkor osv.
* Vill man tidsskifta programen så att man kan se de när man vill så innebär det en massa tekniskt krångel med en support som är din väntetid är.. lång, och sedan hej yxskaft.
* Inget sänds som skulle gå på tvärs för något särintresse.

Det är nog så att linjär TV är kört.

En framtidsprognos är kanske att det blir en massa satellitkapacitet tillgänglig snart? ;-)

• Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Jag är av naturen lat/bekväm. Om jag tecknat mig för en tjänst blir jag ofta kvar. Men Viaplay har verkligen ansträngt sig för att få bort mig och lyckades till slut. Jag klarade av dåligt utbud, prishöjning och konstanta tekniska problem eller strul med appen i TVn. Men nu meddelade de mig att deras app inte längre stödjer min TV-modell så jag bytte till Netflix. Inte ett enda strul hittills i alla fall så jag är nöjd 😂

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
"...över en miljon svenskar nu beräknas använda dessa tjänster..."

Är det någon som tycker den siffran låter rimlig? Jag vet ingen som använder det. Känns mer som någonting en gråtande bransch höftar till med.

• Gilla
Klabbarparn och 11 till
  • Laddar…
A
Micleg Micleg skrev:
"...över en miljon svenskar nu beräknas använda dessa tjänster..."

Är det någon som tycker den siffran låter rimlig? Jag vet ingen som använder det. Känns mer som någonting en gråtande bransch höftar till med.
Har inte hört talas om enda person. Var ju väldigt vanligt förr med "boxarna", man kunde ha något piratkort i.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Den ofrivillige klåparen skrev:
Har inte hört talas om enda person. Var ju väldigt vanligt förr med "boxarna", man kunde ha något piratkort i.
Ja för satellit-TV känns det som det var mycket mera utbrett tills dom började med kodning.

Angående de miljontals IPTV-abonnemangen kan man tillägga att det enligt SCB fanns fem miljoner hushåll i Sverige i maj 2024. Alltså fuskar mer än var femte hushåll.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Viaplay tappade mig för många år sedan. Jag ville se F1 och Champions League men helt plötsligt får man ett mail

-Grattis nu kan du även se NHL och Premier league

Kostnaden nästan dubblerades för något som jag över huvud taget inte är ett dugg intresserad av.
Det blev tack och hej till Viaplay.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
De får kanske se över sitt sätt att sälja produkter.
Som exempel , vi betalar orimliga pengar för att egentligen bara kunna se formel 1.
Det ingår i ett sportpaket som visar fotboll
Varför skulle jag vilja se det ?
Hacka upp det så man betalar för varje kanal.
Det mesta i utbudet är ju ärligt talat skräp & man tittar på 4 kanaler kanske.

• Gilla
nino och 4 till
  • Laddar…
MrJay
Med ganska bra koll på scenen är de framtagna siffrorna väldigt uppblåsta, som vanligt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tror att en stor andel av dessa hushåll finns i utanförskapsområden. Där man gör det för att få kanaler från hemlandet. Att man sedan får alla andra kanaler/streaming på köpet betyder ju inte att man tittar på det och än mindre att man skulle betala för det.

• Gilla
keeej och 3 till
  • Laddar…
A
M MWHN skrev:
Jag tror att en stor andel av dessa hushåll finns i utanförskapsområden. Där man gör det för att få kanaler från hemlandet. Att man sedan får alla andra kanaler/streaming på köpet betyder ju inte att man tittar på det och än mindre att man skulle betala för det.
Låter rimligt.

Jaha, så du vill titta på Al Jazeera? Då behöver du Global+ Elite-paketet med tillägget Sport Platinum för bara 1899,- i månaden, med över 300 kanaler på 60 språk!

• Gilla
  • Haha
karlmb och 8 till
  • Laddar…
J Jodenmarck skrev:
De får kanske se över sitt sätt att sälja produkter.
Som exempel , vi betalar orimliga pengar för att egentligen bara kunna se formel 1.
Det ingår i ett sportpaket som visar fotboll
Varför skulle jag vilja se det ?
Hacka upp det så man betalar för varje kanal.
Det mesta i utbudet är ju ärligt talat skräp & man tittar på 4 kanaler kanske.
Jag är en sådan tittare med. Har Viaplay för att kunna se f1. Tittar inte på något annat, har lyckats få det till halva priset de senaste åren men lär bli svårt framöver när de har höjt priserna så.
Någon som provat f1 egna kanal? Den är ju betydligt billigare. Men är det kommentatorer och sånt? (Behöver inte vara på svenska)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Den ofrivillige klåparen skrev:
Låter rimligt.

Jaha, så du vill titta på Al Jazeera? Då behöver du Global+ Elite-paketet med tillägget Sport Platinum för bara 1899,- i månaden, med över 300 kanaler på 60 språk!
Nja. Det finns på Boxer för 429/månad utan premium sport. Men det är inte billigt för de som inte har jobb.

A
S sjoelund skrev:
Nja. Det finns på Boxer för 429/månad utan premium sport. Men det är inte billigt för de som inte har jobb.
Kom inte här med fakta när jag raljerar!

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 10 till
  • Laddar…
M MWHN skrev:
Det är nog exakt så som Du säger och även skälet att man inte ens försöker sätta ditt brukarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.