S sjoelund skrev:
Problemet är att det inte fungerar för de flesta tjänster speciellt i högre upplösningar. Just för att det är för lätt att kopiera innehållet om man streamar från dator. Är oftast som bäst 720p eller 1080p på dator och ingen Dolby Vision; ibland inte ens 5.1 ljud. Ibland måste man köra ett visst operativsystem med en viss webbläsare och rätt grafikkort för att det ska fungera. Android är mer låst och enkelt för dem att fungera på ett sätt som gör det svårt att kopiera filmen.
Jo men en livestreaming innebär ju inte att man "kopierar" något mer än källan.
Sen upplösningen är klart överdriven, 1080p duger mycket bra.
 
P paralun skrev:
Jo men nu tramsar du nog bara!
Tråkigt om du uppfattar det så. Jag tycker det är väldigt oklart vad som avses när någon säger iptv och ser inte att det finns någon allmänt vedertagen definition. Är exempelvis min telenorbox iptv? Är Netflix med flera iptv? Jag vet ärligt talat inte, men för mig känns det nog ändå naturligast att kalla tv som levereras i form av ip-paket för iptv, även om det också känns fel i vissa fall.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bredband finns inte definierat, bara lite olika politiska beslut vad det ska vara utifrån statistik och politiska mål.😇
Bredband kommer från radiovärlden där det är en signalväg som kan överföra ett brett frekvensspektra. Det medför fövisso att man kan modulera höga datahastigheter men det är en term för en analog egenskap.
Så okunniga journalister och opinionsbildare (politiker) har kidnappat termen.

Höghastighets Internet är en bättre term.
Och passar bättre för fiber, tvistad kabel, 4G/5G osv.

Om någon säger att de har bredband så fråga vilken centerfrekvens och Q-värde den har :p
Och om deras E1-linje är till belåtenhet.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tråkigt om du uppfattar det så. Jag tycker det är väldigt oklart vad som avses när någon säger iptv och ser inte att det finns någon allmänt vedertagen definition. Är exempelvis min telenorbox iptv? Är Netflix med flera iptv? Jag vet ärligt talat inte, men för mig känns det nog ändå naturligast att kalla tv som levereras i form av ip-paket för iptv, även om det också känns fel i vissa fall.
Jo jag kan bli sne på rent trams.

På svenska, enkel förklaring.
https://sv.wikipedia.org/wiki/IPTV

På engelska mycket fördjupat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Protocol_television
 
P
S sjoelund skrev:
Problemet är att det inte fungerar för de flesta tjänster speciellt i högre upplösningar. Just för att det är för lätt att kopiera innehållet om man streamar från dator. Är oftast som bäst 720p eller 1080p på dator och ingen Dolby Vision; ibland inte ens 5.1 ljud. Ibland måste man köra ett visst operativsystem med en viss webbläsare och rätt grafikkort för att det ska fungera. Android är mer låst och enkelt för dem att fungera på ett sätt som gör det svårt att kopiera filmen.
Så innehållsleverantörerarna tillhandahåller ett program som man installerar på sin smartteve för att tolka bitströmmen rätt?
 
P
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
IPTV enligt mig, och som jag förklarar det för kunder, är TV via fiber, där det inte behövs något bredband.
Optisk fiber för dataöverföring bör nog räknas som bredband. :)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Optisk fiber för dataöverföring bör nog räknas som bredband. :)
Jo nu är väl all fiber optisk.....
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag kan bli sne på rent trams.

På svenska, enkel förklaring.
[länk]

På engelska mycket fördjupat.
[länk]
Man får nog särskilja om man avser multicast, unicast, IPTV protokoll, operatör, statiska "kanaler" eller video-on-demand. Det finns olika upplägg.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
På svenska, enkel förklaring.
Enligt den definitionen "IPTV eller IP-television, från engelskans internet protocol television, är television distribuerad över IP-nätverk", skulle även mitt grundutbud av traditionell linjär-TV vara iptv då den kommer till huset via en fiber. Jag håller nog inte riktigt med. Gör du?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Enligt den definitionen "IPTV eller IP-television, från engelskans internet protocol television, är television distribuerad över IP-nätverk", skulle även mitt grundutbud av traditionell linjär-TV vara iptv då den kommer till huset via en fiber. Jag håller nog inte riktigt med. Gör du?
Jodå, det är den.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Enligt den definitionen "IPTV eller IP-television, från engelskans internet protocol television, är television distribuerad över IP-nätverk", skulle även mitt grundutbud av traditionell linjär-TV vara iptv då den kommer till huset via en fiber. Jag håller nog inte riktigt med. Gör du?
Jo det är väl inget problem att sända även grundutbud via IPTV, bara att sända ut via Internet.
 
P paralun skrev:
Jo nu är väl all fiber optisk.....
Nu tycker jag du tramsar. Det finns mängder med fibrer som inte har ett smack med optik eller ljustransport att göra.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det är väl inget problem att sända även grundutbud via IPTV, bara att sända ut via Internet.
Nej det är inget problem men mitt exempel på grundutbud som levereras via fiber har inget med internet att göra.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är inget problem men mitt exempel på grundutbud som levereras via fiber har inget med internet att göra.
Det får du utveckla, hur kommer svt in till din tv via fiber utan Internet?
 
D Dilato skrev:
Jodå, det är den.
Trots att den kommer till TVn via en antennsladd/koaxialkabel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.