22 431 läst · 352 svar
22k läst
352 svar
TV-branschen säger att illegal IPTV hotar svenska produktioner
I vissa fall verkar det så. Min huvudsakliga leverantör av vanlig linjärtv är Telenor. Deras box funkar som vilken kabeltv-/satelitbox som helst men bilden kommer via nätet. Vad ska man kalla detta om inte iptv?A ajn82 skrev:
Nästan, men när det, delvis medskyldig, utvecklades var det att sänds TV via IP, motsvarande marknätet och via box.
Men idag kan jag se kanalerna identiskt utan box och kallas ibland "play".
Allt förändras över tid. Så här skrev det -98.
Men idag kan jag se kanalerna identiskt utan box och kallas ibland "play".
Allt förändras över tid. Så här skrev det -98.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo man kan säkert krångla till även det men det finns då de som streamar helt legalt och de som "kopierar" streamingen därute i den stora världen med enorm bandbredd numera.Alfredo skrev:
IPTV står för ”Internet Protocol Television” (IPTV). Det är en sändningstjänst som levererar TV-program, videor, låtar och annat innehåll via en internetuppkoppling. Du kan titta på vilket program eller innehåll du vill när som helst. Detta är raka motsatsen till typiska TV-sändningar som tillhandahålls via satellitsignaler eller traditionell kabel-tjänst.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 186 inlägg
IPTV enligt mig, och som jag förklarar det för kunder, är TV via fiber, där det inte behövs något bredband. Tänk tex Telia innan multicast, alltså den gamla Arrisboxen och tidigare.
Netflix, Viaplay osv där det krävs internet kallar jag för streamingtjänster.
Kan vara käpprätt åt helsike iofs 😀
Netflix, Viaplay osv där det krävs internet kallar jag för streamingtjänster.
Kan vara käpprätt åt helsike iofs 😀
Bredband finns inte definierat, bara lite olika politiska beslut vad det ska vara utifrån statistik och politiska mål.😇[SKPG]Zamora skrev:
Vi har ett digitalt grundutbud på runt 10 kanaler fron Tele2, tidigare Comhem, som levereras via antennuttag matade med koaxialkabel. In till huset kommer dock datat numera i en fiber. Jag skulle inte kalla detta iptv, även om det rent tekniskt antagligen är det. Krångligt det här...[SKPG]Zamora skrev:
Jovisst och så funkar det via alla Smart-TV som har en internetuppkoppling.R Rejäl skrev:IPTV står för ”Internet Protocol Television” (IPTV). Det är en sändningstjänst som levererar TV-program, videor, låtar och annat innehåll via en internetuppkoppling. Du kan titta på vilket program eller innehåll du vill när som helst. Detta är raka motsatsen till typiska TV-sändningar som tillhandahålls via satellitsignaler eller traditionell kabel-tjänst.
Sen paraboler och satelliter är gårdagens teknik.
Om man sedan ser det globalt så finns det en enorm kapacitet för IPTV.
Den mest kända distributören är amerikanska Akamai.
https://www.akamai.com/
Sen finns det då en uppsjö med servercenter inom världen för olika ändamål för den som vill betala.
Kan du kolla när du vill på vilket program som helst?Alfredo skrev:
Problemet är att det inte fungerar för de flesta tjänster speciellt i högre upplösningar. Just för att det är för lätt att kopiera innehållet om man streamar från dator. Är oftast som bäst 720p eller 1080p på dator och ingen Dolby Vision; ibland inte ens 5.1 ljud. Ibland måste man köra ett visst operativsystem med en viss webbläsare och rätt grafikkort för att det ska fungera. Android är mer låst och enkelt för dem att fungera på ett sätt som gör det svårt att kopiera filmen.P pmd skrev: