Problemet som jag förstår det (enligt vad Anna Troberg bloggat om) är att Radiotjänst vet inte vilka av deras "kunder" som betalat för TV och vilka som betalat för dator, surfplatta eller annat.

Men då borde de ju gå ut med att man ska kontakta dem för att få avgiften tillbaka.

Kruxet här är väl att domen inte är riktad mot Radiotjänst, utan mot den felaktigt upptagna avgiften, och att det är ett förvaltningsmål, där man inte diskuterar skuldfråga. Det finns alltså inte stöd i Förvaltningslagen att gå utöver de anspråk som de överklagande har ställt. Radiotjänst måste betala tillbaka alla avgifter som återkrävs med stöd af den prejudicerande domen, men domen ålägger inte Radiotjänst att leta upp alla felaktiga debiteringar för att återbetala de felaktigt uppburna avgifterna.

Att förvaltningen Radiotjänst saknar vanligt folkvett torde väl vid det här laget stå ganska klart. De kommer inte att självmant göra någonting för att ställa till rätta det de har ställt till med.

Ringde och pratade med en dam som tog emot min avanmälan. Hon ville absolut inte betala tillbaka mina pengar men sa att jag kunde överklaga detta.
Denna dag är helt fantastisk, jag känner hur en lång kamp är över. Nästan dagligen sen ett år här jag varit arg på dem, nu äntligen kan jag släppa det.

Tack cocuyo för dina strålande inlägg i denna tråd.

• Gilla
cocuyo
  • Laddar…
De försökte sig på en rejäl fuling trots att de inte hade lagstöd för det, och precis som alla andra utpressare så hotade de med högre makter (rättegång) för att få folket att slanta upp.
Well, cocuyo har synat deras bluff och gått segrande ur rättegången, nu är de (med all rätt!) livrädda att bli skyldiga att betala tillbaka de felaktiga avgifterna.

Får man rätt att kräva tillbaka pengarna så öppnar det för en veritabel lavin av betalningskrav, även från folk som tidigare haft tv.

Men så går det när man endast har dollartecken i ögonen och struntar i vad befolkningen tycker, då är det lätt att rusa in på tveksamma områden med osäker laglig grund.

Cocuyo, nu har de rejäl slagsida, se till att skjuta dem i sank!
Och stort tack ska du ha!

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
torbeno skrev:
Ringde och pratade med en dam som tog emot min avanmälan. Hon ville absolut inte betala tillbaka mina pengar men sa att jag kunde överklaga detta.
Denna dag är helt fantastisk, jag känner hur en lång kamp är över. Nästan dagligen sen ett år här jag varit arg på dem, nu äntligen kan jag släppa det.

Tack cocuyo för dina strålande inlägg i denna tråd.
Hatar sånna människor "hon ville absolut inte betala tillbaka pengarna"
det tar sitt jobb på sånt jävla stort allvar...

Det är inte annat än att man blir lite skadeglad mot Radiotjänst efter att jag läst hur illa de hanterat detta. Grattis till er som kämpat med detta!

En lite tråkig fråga kanske, denna glädjens dag.....men hur har man i första läget hamnat i situationen att man betalar för en dator?

Man vill göra rätt för sig och betalar fast man inte har TV?
Man fick inbetalningskortet med datorn man köpte på Siba?
Man blev tortyrhotad av radiotjänst när man avanmälde TVinnehav och kände sig tvingad att anmäla datorinnehav?

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
ginnfilt skrev:
Är de på riktigt? Det framgår ju tydligt av domen att avgifter påförda under denna period är felaktiga och ska återbetalas. ("RIKAB har därmed inte haft lagligt stöd för att påföra...")
Jodå, dom är på riktigt olagliga. :cool:

Precis som cocuyo redan har varit inne på så begår dom utan att blinka brottsliga handlingar för sina egna skumma syften och ljusskygga verksamhet.

Bandit och rånartjänst är verkligen deras rätta namn.

ps.
Jag är nog faktiskt en hel del förvånad över domen.
Jag var helt beredd på att även högsta förvaltningsdomstolen skulle kunna tolka lagen lika fel som tidigare instanser.
Särskilt med tanke på att målet handlar såpass mycket om teknik, vilket brukar innebära att jurister plötsligt anser sig själva dummare än ett marsvin för att kunna skita i att tolka vad det tekniska betyder rent juridiskt. :)

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS skrev:
En lite tråkig fråga kanske, denna glädjens dag.....men hur har man i första läget hamnat i situationen att man betalar för en dator?

Man vill göra rätt för sig och betalar fast man inte har TV?
Man fick inbetalningskortet med datorn man köpte på Siba?
Man blev tortyrhotad av radiotjänst när man avanmälde TVinnehav och kände sig tvingad att anmäla datorinnehav?
Man försökte vara en ärlig svensk och svara korrekt på frågorna som ställdes av den som ringt upp från rånartjänst:
Hej, har du en internetanslutning? - ehh, Ja!
OK, har du en dator också? - Ja!?

OK, då kommer det ett inbetalningskort då. Vill du inte längre betala licens så får du avyttra datorn och stänga din internetuppkoppling och anmäla detta till oss.
Ha en bra dag!

Och sen är väl hela denna tråd ett bevis på hur lätt det har varit att få upprättelse.
Så alternativet har varit att betala, eller låta det gå till kronofogden, eller överklaga i valfritt antal instanser för att sen slutligen få betala ändå.

Och vill man vara en ärlig svensk så betalar man antingen TV-avgift eller säljer sin dator/telefon/surfplatta och stänger av internet.
Ja fram tills nu då!

Seger för förnuftet och seger för Svensk lag !!!

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Det där var väl inte helt sant? ;)

[länk]

(Sorry - kunde inte låta bli :))
Du vet om det inte är sunt med så bra minne???
Men jag hade rätt. Jag såg Riksdagens websändning, inte nåt från SVT

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Är jag den enda som 1) inte betalar TV-avgift och 2) inte tittar på riksdagsdebatter i datorn och 3) inte tittar på TV?

För övrigt:
Med Radiotjänsts lagvrängeri så skulle de alltså kunna ta ut en TV-avgift retroaktivt fram till igår av alla de (oss?) som nu "kommer ut" och säger att HA, se där, jag hade rätt som inte betalade licens för datorn/telefonen :wow:

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Nej, Radiotjänst får inte ta ut retroaktiva avgifter.

Sedan torde det väl stå fullständigt klart att jag efter att ha kopplat ner min Internet-uppkoppling en stund och meddelat det till Radiotjänst kopplade upp mig igen. Jag har ju inget skäl att tala om för dem vad jag gör, så jag har inte ens farit med osanning där. Jag kopplade verkligen ner hela natten, medan jag låg och sussade sött i min säng.

Men nu ska Radiotjänst betala tillbaka pengarna som de innehöll fram till att jag avanmälde "tv-innehav".

• Gilla
llehs
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
För övrigt:
Med Radiotjänsts lagvrängeri så skulle de alltså kunna ta ut en TV-avgift retroaktivt fram till igår av alla de (oss?) som nu "kommer ut" och säger att HA, se där, jag hade rätt som inte betalade licens för datorn/telefonen :wow:
Haha, tack för varningen ... :D

På din första fråga; jag har småbarn nu, så vara utan TV känns i princip omöjligt. Och här sker det faktiskt lagligt och betalas avgift. Men inget problem med det, vi nyttjar ju tjänsten.
Som jag levde mitt tidigare liv så hade jag däremot varit vansinnig över den situation som rått de senaste åren fram till idag. I massor av år var jag utan TV, fick mycket påringningar och påhälsningar av rånartjänst och det känns ju lite som maffia eller poliser från någon liten bananrepublik eller forna stasi - det tros inte på vad jag säger, det i princip förutsätts att jag är lögnare och lagbrytare, ty ingen kan väl eller vill väl vara utan den utomordentliga TV'n ??? :x

KnockOnWood skrev:
Är jag den enda som 1) inte betalar TV-avgift och 2) inte tittar på riksdagsdebatter i datorn och 3) inte tittar på TV?

För övrigt:
Jag litar inte på människor som inte ser på tv å ännu mindre på folk som inte ens är en tv....

RulleBulle skrev:
Jag litar inte på människor som inte ser på tv å ännu mindre på folk som inte ens är en tv....
Jag känner mig utpekad :(

a) Tittar inte på TV
b) Är inte en TV

Men, oss emellan, jag är väldigt pålitlig annars.
Kan du inte tänka om lite grand :)

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.