9 443 läst · 51 svar
9k läst
51 svar
Trögt att stänga dörren
B Byggmarodören skrev:Jag har aldrig sett nån klä in öppningen med plyfa först om det inte varit nödlösning. Blir mer att dölja med foder då.
Vi har öppningar som precis passar dörrarna och putsat fram till karmarna, så det blir lite smäckert (trots vissa innerväggar är 250mm tjocka). Jag skulle aldrig göra på ett annat sätt i ett stenhus.
Men du testade med lättbetongskruv innan du tog fogskum? De som har monterat mina dörrar har då iallafall ingen koll på fogskum.
Så även om man använder fogskum så måste man ha skruvar också?Matti_75 skrev:
Förresten så håller jag på och kollar med swedoor hur det blir med garantin om man använder fogskum.
Och företaget vet att de har gjort bort sig rejält här, men jag misstänker att de kommer försöka utnyttja mina okunskaper igen och försöka fuska sig till något annat. Tack för att du kollar och svarar! Jag förmedlar alla dina kunskaper till firman, så nu börjar de få det lite hett om öronen
mowatom skrev:
Kan man ta bort fogskummen i efterhand? Kan man byta karm om det suttit en med fogskum där innan?
Tycker konsistensen påminner lite om majsbågar som småbarn älskar Nåväl, lite skräp är jag inte rädd för. Det får de städa undan sen. Är bara intresserad av att få de korrekt monterade. Blev bara lite skraj när chefen på byggfirman sa ”Du kommer aldrig mer kunna byta karmar här, då får du slå ner väggarna” Jag bara ”va?”mowatom skrev:
det enda swedoor skriver om fogskum är att det kan bli svårare att justera karmen i efterhandMatti_75 skrev:
när det gäller lata okunniga yrkesmän som använder fogskum, så kan det finnas tillfälle där man blir tvungen att använda fogskum för att fästa karmen
tilläggas skall att de 5-10 sista åren jag jobbade så fick vi bara använda fogskum i nödfall på grund av hälsorisker