Där har du felet!! Skicka bilderna till firman och kräv att dom kommer tillbaka och monterar om dörren enligt montageanvisningen.
Vilka stjärnor

• Gilla
1
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Jag har aldrig sett nån klä in öppningen med plyfa först om det inte varit nödlösning. Blir mer att dölja med foder då.
Vi har öppningar som precis passar dörrarna och putsat fram till karmarna, så det blir lite smäckert (trots vissa innerväggar är 250mm tjocka). Jag skulle aldrig göra på ett annat sätt i ett stenhus.

Men du testade med lättbetongskruv innan du tog fogskum? De som har monterat mina dörrar har då iallafall ingen koll på fogskum.

Bästa sättet att montera en dörr i lättbetong är att använda sig av karmhylsor med extra tryckbricka och lättbetongskruv.

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Där har du felet!! Skicka bilderna till firman och kräv att dom kommer tillbaka och monterar om dörren enligt montageanvisningen.
Vilka stjärnor
Så även om man använder fogskum så måste man ha skruvar också?

Förresten så håller jag på och kollar med swedoor hur det blir med garantin om man använder fogskum.

Och företaget vet att de har gjort bort sig rejält här, men jag misstänker att de kommer försöka utnyttja mina okunskaper igen och försöka fuska sig till något annat. Tack för att du kollar och svarar! Jag förmedlar alla dina kunskaper till firman, så nu börjar de få det lite hett om öronen :rofl:

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Bästa sättet att montera en dörr i lättbetong är att använda sig av karmhylsor med extra tryckbricka och lättbetongskruv.
Det hade nog gått på alla väggar här, för så smuliga var de inte.

A
Ja, som Matti sagt. Man kan inte kontrollera expanderingen av fogskum, grejerna måste sitta fast ordentligt om man ska skumma. Sen blir karmen i princip låst med fogskum, så justermöjligheterna uteblir sånär som ngn halvmillimeter.

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Ja karmen skall alltid skruvas. Sedan tror jag inte Swedoor tillåter fogskum i sin montageanvisning. Det är bara lata okunniga yrkesmän som använder fogskum.
Nu har jag kastat stenen

• Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Ja, som Matti sagt. Man kan inte kontrollera expanderingen av fogskum, grejerna måste sitta fast ordentligt om man ska skumma. Sen blir karmen i princip låst med fogskum, så justermöjligheterna uteblir sånär som ngn halvmillimeter.

Kan man ta bort fogskummen i efterhand? Kan man byta karm om det suttit en med fogskum där innan?

Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Kan man ta bort fogskummen i efterhand? Kan man byta karm om det suttit en med fogskum där innan?
Ja det är bara att skära bort skummet och dreva o foga på traditionelltvis

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
A
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Ja, i torrt tillstånd är det bara att skära/såga bort det. Varning för nedskräpning. Det går att montera om din dörr korrekt.

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja karmen skall alltid skruvas. Sedan tror jag inte Swedoor tillåter fogskum i sin montageanvisning. Det är bara lata okunniga yrkesmän som använder fogskum.
Nu har jag kastat stenen

Det är en riktig pajas som varit här och monterat karmarna med andra ord.

mowatom skrev:
Ja, i torrt tillstånd är det bara att skära/såga bort det. Varning för nedskräpning. Det går att montera om din dörr korrekt.
Tycker konsistensen påminner lite om majsbågar som småbarn älskar :rofl: Nåväl, lite skräp är jag inte rädd för. Det får de städa undan sen. Är bara intresserad av att få de korrekt monterade. Blev bara lite skraj när chefen på byggfirman sa ”Du kommer aldrig mer kunna byta karmar här, då får du slå ner väggarna” Jag bara ”va?” :surprised:

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det är bara att skära bort skummet och dreva o foga på traditionelltvis
Drevar man innerdörrar? Vad menar du med att foga?

Om man vill ha bra ljuddämpning så måste man foga för att hindra ljud/ luftrörelser genom drevet

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nu har jag kastat stenen
det enda swedoor skriver om fogskum är att det kan bli svårare att justera karmen i efterhand

när det gäller lata okunniga yrkesmän som använder fogskum, så kan det finnas tillfälle där man blir tvungen att använda fogskum för att fästa karmen
tilläggas skall att de 5-10 sista åren jag jobbade så fick vi bara använda fogskum i nödfall på grund av hälsorisker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.