Ser ut som dörrbladet tar i karmen på mitten av gångjärnssidan. Du ser det på filmen att dörrbladet tvingas utåt från karmen när du stänger dörren.
Antingen så ringer du firman och ber dom justera den eller så plockar du bort karmpluggarna på dom 2 mittersta skruvarna och justerar dessa motsols i ett halvt till ett varv.

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ser ut som dörrbladet tar i karmen på mitten av gångjärnssidan. Du ser det på filmen att dörrbladet tvingas utåt från karmen när du stänger dörren.
Antingen så ringer du firman och ber dom justera den eller så plockar du bort karmpluggarna på dom 2 mittersta skruvarna och justerar dessa motsols i ett halvt till ett varv.
Kan inget om karmar och dörrar så jag ser ingenting :confused:

Firman har satt karmarna med fogskum, så jag vet inte riktigt hur de ska fixa det där. :worried:

Jag har en annan tråd här i forumet som heter ”Har nog råkat ut för riktiga skojare”.

Håller med Matti, det ser ut som att dörrbladet tar i karmen på mitten på gångjärnssidan, vilket i så fall beror på att karmen inte är rak utan buktar inåt, mot dörrbladet. Är det så borde du kunna se eller åtminstone mäta en skillnad i storlek på springan där springan uppe och nere är större än på mitten.
Pilla bort karmpluggarna på gångjärnssidan och se om det blir någon skillnad. De bygger inte mycket men den millimetern kan märkas ändå.

Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Kan inget om karmar och dörrar så jag ser ingenting :confused:

Firman har satt karmarna med fogskum, så jag vet inte riktigt hur de ska fixa det där. :worried:

Jag har en annan tråd här i forumet som heter ”Har nog råkat ut för riktiga skojare”.
Om dom fogskummat så är det stor riska att det är det som är felet. Skummet sväller och trycker på karmen. Ta dit klåparna och be dom göra rätt!!

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om dom fogskummat så är det stor riska att det är det som är felet. Skummet sväller och trycker på karmen. Ta dit klåparna och be dom göra rätt!!

Vet du varför de installerade med fogskum? För att lättbetongskruvarna var slut på XLbygg. Suck.

Hur gör man nu om man vill bli av med fogsskummet och montera en dörr som faktiskt går att justera i efterhand? Kan man skära bort fogskummet och sätta dit plyfa (tror det heter så) istället?

Jag vill ju ha en dörr som man kan justera om några år, ifall det behövs. Kan man säga det till de som monterat dörren, att de måste ta bort fogskummet och göra om allt?

Ja du kan kräva att dom tar bort skummet och monterar dörren enligt monteringsanvisningen

Redigerat:
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja du kan kräva att dom tar
Tar bort fogskummet? :p

Inget fel på fogskum. Jag har satt alla ytter- och innerdörrar i huset med fogskum. Gäller bara göra det ordentligt.
Det går justera dörrarna litegrann i efterhand med en gångjärnsriktare.

Edit: tumstock och vattenpass och kolla om karmarna sitter rakt utan bågna, gör de inte det måste de göras om förstås

Edit 2: jag tycker inte pluggar i lättbetong är så enkla få till. Lätt det blir 1mm fel när man borrar med betongborr. Även om 1mm oftast går dölja, så föredrar jag om karmarna är rakare än så :)

Redigerat:
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja du kan kräva att dom tar bort skummet och monterar dörren enligt monteringsanvisningen
Det är swedoor +karm advance line. Ska kolla med dem hur garantin ser ut om man monterar med fogskum.

• Gilla
henkepenk
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Inget fel på fogskum. Jag har satt alla ytter- och innerdörrar i huset med fogskum. Gäller bara göra det ordentligt.

Edit: tumstock och vattenpass och kolla om karmarna sitter rakt utan bågna, gör de inte det måste de göras om förstås

Edit 2: jag tycker inte pluggar i lättbetong är så enkla få till. Lätt det blir 1mm fel när man borrar med betongborr. Även om 1mm oftast går dölja, så föredrar jag om karmarna är rakare än så :)

Verkar som att det är delade meningar om fogskum ;) (kollade runt på forumet).
Men hur länge har dina dörrar suttit? Och hur gjorde du när du använde fogskum? Tog lite i taget?

Jag tänkte mer hur det blir med garantin om man inte monterar enligt anvisningarna. Är det förresten svårt att få rent en lättbetongvägg från fogskum? Kan man byta karmen om man tidigare har monterat med fogskum? Tusen frågor här :rofl:

B Byggmarodören skrev:

Hur kommer det sig att du inte använde lättbetongskruv och plyfa? För smuliga väggar?

Sitter det några skruvar alls i mitten hålen på gångjärnssidan?

• Gilla
1
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag ska kolla när jag kommer hem.

Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Hur kommer det sig att du inte använde lättbetongskruv och plyfa? För smuliga väggar?
Jag har aldrig sett nån klä in öppningen med plyfa först om det inte varit nödlösning. Blir mer att dölja med foder då.
Vi har öppningar som precis passar dörrarna och putsat fram till karmarna, så det blir lite smäckert (trots vissa innerväggar är 250mm tjocka). Jag skulle aldrig göra på ett annat sätt i ett stenhus.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag kan inte se några skruvar alls :surprised: Tog bild på båda hålen i mitten.

Varför har man gjort så? Vilka jädra fuskbyggare. Arg jag blir!

• Närbild på en vägg med ett borrat hål där man förväntar sig hitta en skruv men ser ingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig närbild av ett hål i väggen utan synlig skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.