T tergo skrev:
det enda swedoor skriver om fogskum är att det kan bli svårare att justera karmen i efterhand

när det gäller lata okunniga yrkesmän som använder fogskum, så kan det finnas tillfälle där man blir tvungen att använda fogskum för att fästa karmen
tilläggas skall att de 5-10 sista åren jag jobbade så fick vi bara använda fogskum i nödfall på grund av hälsorisker
Visste att nån skulle nappa på mitt stenkastande, ös på bara!!
Konstigt att ni inte fått använda det då det funnits isocyanatfritt fogskum i mer än tio år.
Jag vet också att det kan finnas tillfällen då inget annat fäster men det gäller inte i lättbetong, men oftast inte när det gäller lätta innerdörrar.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Visste att nån skulle nappa på mitt stenkastande, ös på bara!!
Konstigt att ni inte fått använda det då det funnits isocyanatfritt fogskum i mer än tio år.
Jag vet också att det kan finnas tillfällen då inget annat fäster men det gäller inte i lättbetong, men oftast inte när det gäller lätta innerdörrar.

Mina innerdörrar är massiva trädörrar (såna där med 3 speglar) av märket safco från Bauhaus. Spelar det någon roll? Tror de väger 20 kg eller något

Det hade suttit moderna karmar i dörröppningarna innan. De satt i lägenheten när jag flyttade in för 7 år sedan och var relativt nya då. Dessförinnan var det karmar som suttit sedan huset byggdes. Tror de satt med någon typ av spik.

Kan mina väggar vara så pass skadade av att det tidigare suttit moderna karmar och så ska de in med karmar och montera i samma hål igen? Vet att de sa att de inte fick något fäste. Men då hade de inte ens testat med lättbetongskruv...pajaser.
 
T tergo skrev:
det enda swedoor skriver om fogskum är att det kan bli svårare att justera karmen i efterhand

när det gäller lata okunniga yrkesmän som använder fogskum, så kan det finnas tillfälle där man blir tvungen att använda fogskum för att fästa karmen
tilläggas skall att de 5-10 sista åren jag jobbade så fick vi bara använda fogskum i nödfall på grund av hälsorisker

Jag pratade med 3 olika återförsäljare idag av Swedoor-produkter. Den första skrattade när jag sa att de använt fogskum till pluskarmen :p och var bergsäker på att garantin är förbrukad om man monterar de med fogskum. De hade iallafall inte accepterat det och skickat in något garantiärende till Swedoor. Den andra återförsäljaren var ”ganska säker” på att garantin slutar gälla om man använder fogskum och den tredje visste inte riktigt.

Jag vill inte ha fogskum i lägenheten med tanke på att det är giftigt. Nu kommer inte jag sova med mina karmar eller slicka på dem, men visst kan jag kräva att de tar bort fogskummen och åtminstone försöker montera med lättbetongskruv? De hade liksom kommit med ett paket essve (heter märket så?) vanliga betonskruvar!!! Blir så förbannad. Det här var eller är lata och okunniga klåpare.
 
swedoor lämnar ingen garanti på monteringen endast om där är fel på dörrblad och karm
 
T tergo skrev:
swedoor lämnar ingen garanti på monteringen endast om där är fel på dörrblad och karm
menade att garantin kan vara förbrukad om karmen har monterats på ett felaktigt sätt, t.ex att fogskum trycker på karmen så den blir skev och sådant.
 
är karmen skev nu ? stäng dörren och kolla om sprickan mellan karm och dörr ser bra ut gör den det så finns där ingen anledning att ta loss karmen igen. dörr med gummilister kräver lite mer tryck för att stänga ev finns där mer att justera på slutblecket så det går lättare
 
T tergo skrev:
är karmen skev nu ? stäng dörren och kolla om sprickan mellan karm och dörr ser bra ut gör den det så finns där ingen anledning att ta loss karmen igen. dörr med gummilister kräver lite mer tryck för att stänga ev finns där mer att justera på slutblecket så det går lättare
Ja, karmen trycker ut i mitten, eller fogskummet trycker ut karmen på mitten mellan gångjärnen.

Jag har exakt samma typ av dörrar med samma typ av karm med tätningslister i fritidshus och där är det inga problem att stänga dörren. Jag har också testat att ta bort tätningslisterna och det blev ingen skillnad. Slutblecket har justerats av hantverkaren. Ingen skillnad. Det ska gå att stänga dörren utan att man ska behöva trycka in den hårt tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.