Jag har ett badrum med elektrisk golvvärme, osäker på hur golvet ser ut i övrigt, är mestadels källarkorridor under och betongbjälklag. I huset i stort är det råspont på golvet, men hur badrummet är gjort vet jag inte alls. Det är i alla fall klinker på golvet. Litet badrum på ~2,5x1,5m.

Är det någon som mätt upp trögheten i ett golvvärmesystem?

Jag har mycket fjärrstyrt på Z-wave i huset men inte golvvärmen.

Jag har tänkt att golvvärmen varit ganska försumbar men när jag tog en titt på elförbrukningen ser jag att den gått upp och ned typ 50% tiden golvvärmen är på (visserligen också perioden med mer belysning) går från ca 200kWh till dryga 300kWh upp över 400kWh månader med aktiv värme. På det har även drivmedel tillkommit med ett par hundra kWh, men det är en annan sak.

I och med annat drivmedel i bilen funderar jag på elabbonemang med tim-debitering. Där till hör lite kul utmaning att följa priserna och köra stora förbrukarna vid lågt pris.

I alla fall, min fundering med dessa förutsättningar är om det alls är rimligt att höja temperaturen på natten så golvet är varmt på morgonen, egentligen tiden det är skönast/viktigast att det är varmt. Kan man dra upp till 24-25 grader på natten och behålla 21 grader till 7-8-tiden?

Finns det andra nackdelar med att kontinuerligt cykla ett golv mellan säg 18 och 25 grader? Blir det mekaniska påfrestningar i tätskikt och klinkerfogar?
 
  • Gilla
Stilly
  • Laddar…
Då jag inte fått några svar uppdaterar jag själv.
Tog en av termometrarna i huset och placerade på golvet i badrummet och stängde av värmesystemet. Väntade sen till det fanns gott om el (lågt spotpris) och slog på med högt börvärde för att åter slå av för att se vändningen.
I mätningen ser det ut som kurvan planar ut och till och med ökar ett tag efter jag slagit av värmen igen men jag tycker mätningen ser ut att tappat data under perioden, även om inte insamlingssytemet tyder på det annat än mellan 6:35 och 6:50.
8:25 slog jag åter på systemet med ett börvärde på 19 grader. Utplaningen i slutet på bilden är mätaren som flyttas, inte att systemet uppnått börvärde.

Tydligt är att systemet är trögare nedåt än uppåt (I alla fall med någon plusgrad utomhus) 3 av fyra väggar är innerväggar medan ena kortsidan är yttervägg med ett 3-glas-fönster.

Så klart är detta unika mätningar för mitt badrum men förhoppningsvis kan någon ha nytta av min mätning på att i alla fall få ett hum om karaktären på golvvärme.

Mätningen är alltså gjord med en termometer liggande direkt på klinkergolv i förhoppning om att ganska väl mäta golvets temperatur, luftens/rumets temperatur är lägre.
Temperaturkurva för golvvärme i badrum. Gul linje visar temperaturförändringar över tid, avbrott markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Måste rätta mig själv, för sent att redigera föregående inlägg. Utplaningen av kurvan var inte alls på grund av flytten utan var faktiskt att börvärdet var uppnått.

Efter att ha kollat grafen lite ser jag att positiv derivata är hög och negativ är låg vid brytpunkten ~20 °C på golvet. Detta borde (i alla fall i nuvarande varma väder) innebära att det inte borde gå så mycket energi att hålla golvet på ca 20 °C och därifrån höja tempen vid "hemma-tider"

Då antar jag golvet pendlar kanske 3-4 °C hur stor påverkan med avseende på rörelse och åldring av klinker och tätskikt kan det tänkas ha att konstant cykla golvet så?

Det känns skulle ju kännas bra för både elräkning och miljö att spara några kWh/år men innebär det att badrummet får en kortare livslängd eller tom en vattenskada är nog besparingen fort uppäten av energin för nytt material och byte eller energikrävande torkfläktar.
 
  • Gilla
Stilly
  • Laddar…
Jag fortsätter svara mig själv.
Det blev köp av en ny termostat med Z-wave-koppling. Jag har inte riktigt satt mig in i hur jag kan styra den från nätverket än men får i alla fall bra loggar på systemet, rums-värme, golvvärme, och effekt.

Nya termostaten kan jag konfigurera för att styra på antingen rumsvärme eller golvvärme, eller kombinationer med prioritet det ena eller andra.

Jag gjorde en vild ansats initialt på vilka temperaturer jag ville ha, 18grader natt, 23 grader på morgon, 20 grader under dagen och 22,5 grader på kvällen.
Efter en natt kan jag konstatera att temperaturen inte ens i närheten når 18 grader på natten utan fortfarande ligger på 20,5 grader när det är dags att värma igen. (Då var det ändå en hyfsat kylig natt med 6-7 minusgrader)
För att sen värma till 23 grader tar det 1,5 timme kontinuerlig värme. Det tycks motsvara ungefär samma energi som att hålla konstant 23 grader i 3 timmar.

Samma visa under dagen, fast då har det varit relativt varmt ute och mycket solinstrålning. I alla fall har värmen varit avstängd hela dagen med en satt temperatur på 20 grader. Golvet var nere på knappa 20,5grader när det var dags att höja igen. Höjning till 22,5 grader tog en timme och motsvarar energimässigt ganska precis vad systemet drar på två timmar.

Det känns ganska tydligt att det går att spara en del energi på dag och nattsänkningar.
Dock ska tilläggas att nuvarande satta temperaturer nog är lite i underkant, med 22,5 grader på golvet känns golvet i princip helt kallt och lufttemperaturen nådde inte upp till 19grader under morgonen med 23grader på golvet. OK så här års när det blir lite varmt under dagen men under vintern vill jag upp lite högre, i alla fall i badrummet. Når 19,5grader nu med solvärmt hus, 23 grader i grannrummet, och 22,5 på golvet.

Slutsatsen är väl i alla fall att systemet är rätt trögt och besparingar sannolikt kan göras vid bra styrning.

Att slå av systemet vid 8-9 på kvällen bör vara hållbart och att börja värma igen vid 3-4tiden när elen (ofta) finns i överflöd och är billig bör vara fördelaktigt både för miljö och plånbok utan att egentligen påverka levnadsstandard negativt.

Nu återstår bara att försöka komma på en bra algoritm som tar hänsyn till elpris och optimerar värmande för det, eller kanske i kombination med att först byta elavtal till tim-debitering.

Bifogar några grafer. rum-temperatur, golv-temperatur och effektförbrukning.
Graf som visar rumstemperatur över tid med fluktuationer och pekar på effektförbrukningen i ett smart hemsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över rumstemperatur och luftfuktighet under ett dygn, markerad med tidsaxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över energiförbrukning och effektanvändning i ett hemautoma­tionssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joel Lundell och 1 till
  • Laddar…
Hejsan, intressant tråd! Jag funderar på att göra samma sak, vilken termostat använder du?

Är det termostaten som ger dig energiförbrukningen eller kommer den grafen från någon annanstans?
 
Jag använder en Heltun-termostat köpt härifrån:
https://smarterhome.sk/en/zwave-wir...white-834.html?search_query=heltun&results=21
Men var en del billigare när jag köpte.
Termostaten mäter även energiförbrukningen, tillsammans med en massa annat.
Ljus
Luftfuktighet
Spänning
Effekt
Energi
Temperatur luft
Temperatur golv
Säkert ytterligare något.
Jag är nöjd med köpet. Trevlig display som jag varken upplevt blinka eller blända. Justerar ljusstyrkan bra enligt mig. Rätt skönt att ha en klocka i badrummet, även om jag aldrig saknat det innan. Nördig display men tycker ändå inte den sticker ut/utmärker sig, men jag kanske är fel person att fråga...

Nu köpte jag ju termostaten vid fel tid på året för att ha någon stor nytta av den, men sparade nog i alla fall ett par kWh med den, kanske främst då man så hur mycket energi som gick ner i golvet och var extra snabb att stänga ner värmen på våren.

Jag har den kopplad till Domoticz men har inte lyckats justera schema eller ändra arbetsläge via grafiska gränssnittet. Om det går att göra via dzvents har jag ännu inte testat. Precis bytt till timdebitering på elen så är väl läge i höst/vinter att försöka kontrollera uppvärmningen mot tim-priset. Kanske både med avseende på vilken tid man värmer men kanske också offra lite komfort de riktigt dyra timmarna.
 
Tack så mycket!

Den verkar nice, verkar vara svår att få tag på just nu dock. Vi kör timpris numera också och försöker hitta förbrukning vi kan optimera.

Den första som kommer upp när jag började leta efter termostat är den här: https://www.m.nu/varme-kyla/heatit-...mAZ1WFrJrYhOmYTAsCgZafCFvmUsLkHBoCrKAQAvD_BwE

Jag var först osäker på om den har inbyggd mätning av förbrukning men det har den så lutar åt den. Utöver att kunna koppla till Homey så är det nummer ett på listan av features jag vill ha.

Ska försöka återkomma med lite siffror när jag har installerat och hunnit testa lite.

Tack för hjälpen :)
 
Den verkar fortfarande finnas på m.nu https://www.m.nu/varme-kyla/avancerad-termostat-for-elektriska-varmesystem tyvärr är den ju något dyr.
Jag tittade nog först på samma du länkade till men då jag fick tag på Heltun till hyfsat pris slog jag till på den. Är som sagt mycket nöjd, går att ställa schema med olika temperaturer olika tider, övervaka allting enkelt och är lätt att växla till t.ex. bortaläge när man åker bort.Finns också en "torkfunktion" som ställer en högre temperatur under någon halvtimme för att sen återgå till vanligt program, det går ställa vad den återgår till, men det är mer en fast inställning än något man justerar varje gång man ställt på tork.
Gillar också att den har inbyggd ljus, temperatur och luftfuktighetsmätning vilket är några sensorer jag velat ha men saknat i badrummet. Enda som saknas som jag gärna haft vore en rörelsesensor.

En annan fördel är ju att den kör z-wave 700-chip, vet ju inte om det har några jättestora fördelar i en nätansluten enhet men det känns i alla fall lite modernare än 500-chipen.

Återkoppla gärna i tråden med dina erfarenheter och algoritmer. Tråden startades för att dela erfarenheter även om det hittills mest blivit dokumentation av mina experiment.
 
  • Gilla
Shadow D och 1 till
  • Laddar…
Intressant tråd detta, vi kör timpris sedan 9 månader tillbaka så har en del ideer på hur man kan spara en del elkostnader, är inne på samma funderingar att också använda betonggolven/husets tröghet för att "ladda huset" med värme under timmarna med billigare timpriser samt sänka värmen vid höga... Jag kommer nu uppgradera samtliga EL element i huset till wifi styrda, senare under hösten kommer jag optimera fram ett temperatur schema som drar ner effekten vid höga eltimpriser (läs vardagar 6-22) och högre effekt vid låga pristimmar, mäta hur mycket av den billigare energin som går att lagra genom "husets tröghet", återkommer efter första kalla månaden. Jag har även timerinställd VV beredare och timer inställda elgolv i badrummen
 
Redigerat:
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.