P PatrikJo skrev:
Men spisen är inte 18 månader, den är 10 år gammal. Det här är nackdelen med att köpa begagnat.
Vad har hänt med den under de första 8 åren? Har den stått kallt, stått lutad och blivit vält flera gånger? Om du köper fräscha grejer slipper du sådana funderingar.
Spisen är 10 år gammal, enligt dina egna uppskattningar ska den vara slut. Sådant händer om man driver företag.
Ja absolut är den gammal det är inte det.
Utan frågan är vad jag gör om jag köper en ny spis till lgh idag och den är trasig om ett år igen?
Jag har aldrig sagt eller ens tänkt att hyresgästen behöver betala någonting den här gången, men nästa gång?
Den kan ju lika gärna gå sönder efter 1 vecka

Okulär besiktiga efter skador, är det endast en spricka så står du för det. Är det massa repor eller flisor så får boende stå för det.

Hade varan varit sprillans ny så hade den skickats på undersökning. ca 2-3v tar det för att få ett utlåtande. Är det minsta tillstymmelse till åverkan så får man nerslag på reklamationen alt garanti ärendet samt stå för undersöknings kostnader.

Mitt tipps är att stå för kostnaden men förklara tydligt att det är goodwill från din sida pga långvarig hyresgäst, blir det ett återkommande problem så måste ju hyran upp.
Sedan se till att du har budgeterat/hyra att byta vitvaror vart 5år.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
Utan frågan är vad jag gör om jag köper en ny spis till lgh idag och den är trasig om ett år igen?
Du har väl som näringsidkare rätt att reklamera varor i två år enligt köplagen. Garantier kan det dessutom finnas.

Ok så i runda slängar 500 /mån för vitvaror, kyl spis diskmaskin då?

Så man kan skicka in hällen, ja inte den här då, för bedömning?

BirgitS BirgitS skrev:
Du har väl som näringsidkare rätt att reklamera varor i två år enligt köplagen. Garantier kan det dessutom finnas.
Nja köper man en spis med 5års garanti så täcker ju det inte sprickor i hällen, så sa iaf vitvaruhandlaren jag pratade med

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nja köper man en spis med 5års garanti så täcker ju det inte sprickor i hällen, så sa iaf vitvaruhandlaren jag pratade med
Det måste helt bero på varför den spruckit. Men i praktiken är det säkert svårt att få rätt om man hävdar att den "spruckit av sig självt" även om det nog faktiskt kan hända.

BirgitS
nino nino skrev:
Om det beror på tillverkningsfel som gav upphov till spänningar i ytan så ska det ju göra det, se inlägg 11. Sen är det nog så att de flesta sprickor beror på handhavandefel och det täcker ju ingen garanti.

På en nyare spis finns det ju reservdelar så det går att byta bara glaset, se https://www.byggahus.se/forum/threads/spricka-i-glaskeramikhaell.10235/

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
nino nino skrev:
För att företaget ska slippa stå för garantin måste det bevisa att det är du som ansvarar för felet på varan.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sen är det så att iom att det är näringsverksamhet så faller ju garantierna, eller så brukar det vara iaf

Nissens
nino nino skrev:
Nej värdet är väl inte stort.
Det är ju jobbet som jag får ta från min fritid...
Har nog hittat en beg nu som får duga men det är ju intressant.
Min självrisk är 9200 så den är ju svår att använda på mindre grejer
Men du har väl med reparationer i budgeten? Du tjänar väl pengar på hyresgästen?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Och om nu en vitvara inte höll i tio år så kan mycket väl dom andra hålla i 20 år.
Och det verkar mycket närigt att gnälla på en kostnad som du tar in på hyra på en eller två månader.
Hyr man ut en lägenhet måste man även vara medveten om att det inte bara är inkommster.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
M mgranbom skrev:
En risk man får räkna med när man installerar gamla grejer... Sannolikheten för att det snart behöver bytas igen ökar.
Inte i det här fallet, eftersom spishällen var oanvänd. Troligtvis drar hyresgästen en vals. Om de inte råkat gå sönder andra saker där medans de sov, skulle jag inte börjat trilskas.

Staffan

Har ingen erfarenhet av sprucken spishäll men dock av glas och människor. Jag har varit på rätt många fönsterskador som "bara spruckit".... Finns alltid en god förklaring, allt från frostsprängning till vinden... Det är ok om det är fattiga människor, de har det inte så kul ändå.

Rika överklasstanter som blåljuger har jag dock alltid sett till att de får betala. Glas spricker inte av sig självt. En tant hade spikat i karmen, spiken var borttagen men hålet var kvar, hon hade ingen aaaaning om vad det var för hål....suck..

• Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Nissens
I InsidersUnited skrev:
Har ingen erfarenhet av sprucken spishäll men dock av glas och människor. Jag har varit på rätt många fönsterskador som "bara spruckit".... Finns alltid en god förklaring, allt från frostsprängning till vinden... Det är ok om det är fattiga människor, de har det inte så kul ändå.

Rika överklasstanter som blåljuger har jag dock alltid sett till att de får betala. Glas spricker inte av sig självt. En tant hade spikat i karmen, spiken var borttagen men hålet var kvar, hon hade ingen aaaaning om vad det var för hål....suck..
Jodå, glas kan spricka av sig självt. Jag har ett litet fönster på ett ställe i mitt hus, för att tillfälligt hindra ljusinsläpp en kall vinter lades en kudde i fönstersmygen som täckte fönstret. Efter några dagar tog jag bort kudden och såg då att fönstret spruckit. Problemet var sannolikt att kudden isolerade så att värmen inte nådde glaset så att daggpunkten flyttades in i kudden och fönstret blev mycket kallare än normalt, fick spänningar och sprack.
Så visst kan fönster spricka utan åverkan. Eftersom jag äger mitt hus fick jag fixa det själv. :)

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, glas kan spricka av sig självt.
Jag tror också att detta kan ske, även om det är sällsynt.

Nissens Nissens skrev:
Så visst kan fönster spricka utan åverkan.
Fast i detta fall beskriver du själv den "åverkan" du gjort :):

Nissens Nissens skrev:
en kall vinter lades en kudde i fönstersmygen som täckte fönstret. Efter några dagar tog jag bort kudden och såg då att fönstret spruckit. Problemet var sannolikt att kudden isolerade så att värmen inte nådde glaset så att daggpunkten flyttades in i kudden och fönstret blev mycket kallare än normalt, fick spänningar och sprack.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.