Kan det säkert om rätt förutsättningar uppstår. (y) Jag talar om 2 eller 3 glasfönster i normalt uppvärmda bostäder. Man ser det på anslaget i glaset att det är något föremål som orsakat det. Ofta exvis en trädgårdsstol som stått lutat mot glaset...( Är märkligt nog ofta samma människor som har alla andra uppkomliga problem i sina lägenheter.:crysmile:
 
Har hyresgästen varit vårdslös är det hg sin ska stå för det, har det skett genom en olyckshändelse så är det du som får ta det. Det var vad jag fick lära mig i besiktningskursen jag gick hos fastighetsägarna.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Så visst kan fönster spricka utan åverkan. Eftersom jag äger mitt hus fick jag fixa det själv. :)

Ett uppenbart "dolt fel"! Det är bara att ringa glasmästaren och skicka räkningen till den föregående ägaren.

Att hällen gick isönder av sig själv, är som sagt osannolikt, men inte omöjligt. 1980 gick jag och några kompisar omkring i San Franciscos lite skummare kvarter och leteda efter en toplessbar. När vi skall gå över ett övergångsställe stöter vi på en av mina grannar! Efter det, statistiskt sett, helt omöjliga slumpartade mötet, är jag numera mer ödmjuk inför det "omöjliga".

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
Hemmakatten och 8 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
gick jag och några kompisar omkring i San Franciscos lite skummare kvarter och leteda efter en toplessbar.
Hittade ni den? Och följde grannen med? :crysmile:
 
Staffans2000
Alfredo Alfredo skrev:
Hittade ni den? Och följde grannen med? :crysmile:
Ingadera. En totalt misslyckad kväll.

Staffan
 
  • Ledsen
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
OCH det ligger väl på TS att bevisa att hyresgästen orsakat skadan och inte på hyresgästen att bevisa sin oskuld. Vad sedan TS TROR spelar ju inte så stor rollf ör någon annan än just TS.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men du har väl med reparationer i budgeten? Du tjänar väl pengar på hyresgästen?
Självklart har jag med det
Ja men inte så mycket som vissa verkar tro

E elmont skrev:
Och om nu en vitvara inte höll i tio år så kan mycket väl dom andra hålla i 20 år.
Och det verkar mycket närigt att gnälla på en kostnad som du tar in på hyra på en eller två månader.
Hyr man ut en lägenhet måste man även vara medveten om att det inte bara är inkommster.
Nja sånna hyror tar jag inte ut...
Är ju en hel del fästa kostnader i el värme försäkringar sopor VA snöröjning utv rep osv osv
Så jag tjänar inte 4000 / mån på en lgh
 
Du kan ju köpa en häll eller spis ur det lägre prissortimentet. Priserna börjar väl på runt 2500:-
 
Eller så är du en bra hyresvärd som
tar hand om sin egendom och byter ut hällen utan att bråka eller dividera.

Varför inte tro en vuxen människa?Tänker att händer det saker titt som tätt i lägenheten i fråga kan man undra, men annars - byt ut hällen utan vidare diskussion.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hade du läst så har jag aldrig ens tänkt att jag ska ta betalt eller bråka om det.

Utan frågan var mer vad händer / hur ska jag göra om jag ställer dit en ny spis för 8000 som går sönder "av sig själv" om 1år tex

Inte många hyresvärdar som läser här det märks :D
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hade du läst så har jag aldrig ens tänkt att jag ska ta betalt eller bråka om det.

Utan frågan var mer vad händer / hur ska jag göra om jag ställer dit en ny spis för 8000 som går sönder "av sig själv" om 1år tex

Inte många hyresvärdar som läser här det märks :D
Nej, är inte hyresvärd. Och tur är väl det hade aldrig pallat det. Givet hur det är att vara ordförande i en brf så verkar det du gör 1000 gånger värre. Är dessutom uppvuxen i en familj där min pappa drev ett familjeföretag med 25 anställda så jag vet rätt mycket om oförutsedda utgifter etc. Tro mig jag har suttit på det där kontoret mååånga gånger och hört om än det ena och än det andra och hört räknemaskinen smattra.

Den hypotetiska frågan du ställer - ja det är tyvärr sådant som man får räkna med också. Naked truth.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
FamiljenL FamiljenL skrev:
Nej, är inte hyresvärd. Och tur är väl det hade aldrig pallat det. Givet hur det är att vara ordförande i en brf så verkar det du gör 1000 gånger värre. Är dessutom uppvuxen i en familj där min pappa drev ett familjeföretag med 25 anställda så jag vet rätt mycket om oförutsedda utgifter etc. Tro mig jag har suttit på det där kontoret mååånga gånger och hört om än det ena och än det andra och hört räknemaskinen smattra.

Den hypotetiska frågan du ställer - ja det är tyvärr sådant som man får räkna med också. Naked truth.
Du har ju inte läst inläggen. Det här handlar inte om att TS ska fly kostnader. Det handlar om dels hur troligt scenariot faktiskt är samt hur han ska eller kan hantera det rent professionellt. Det tycker jag framgår ganska tydligt.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 4 till
  • Laddar…
FamiljenL FamiljenL skrev:
Eller så är du en bra hyresvärd som
tar hand om sin egendom och byter ut hällen utan att bråka eller dividera.

Varför inte tro en vuxen människa?Tänker att händer det saker titt som tätt i lägenheten i fråga kan man undra, men annars - byt ut hällen utan vidare diskussion.
Det är verkligen inte bara att hyra ut! Men det där med att tro på en vuxen människa.. det är en allt för mångfacetterad sak, som inte kan tas så lätt. Tja, vad ska man säga, kontrakten och överenskommelser m.m. sånt är en sak, sedan får man hoppas på allt gott..
Men mycket jobb är det och kostnader tillkommer också efter varje hyresgäst som flyttar.. ibland helt ofattbart mycket, om det gått längre tid, som man inte alltid kunde ana.. och som ibland på intet sätt framstår som något som kan ha tillkommit av tidens tand eller genom normalt slitage. Fick nyss en offert för enklare ytrenovering för en väldigt ordinär tvåa som var helt nymålad bara några år innan.. inget behov av underarbete i princip, men nästan femtitusen ville målaren ha för att fräscha upp den. (Helt ofattbart fö om jag säger så..för nåt som tar tre dar max). Många månadshyror är det..
Självklart byts det ut vid behov och fräschas upp, men ibland kan man nog undra.. Jag överväger att börja hyra ut enkelt möblerat med kallhyra; mer jobb, men det innebär också mer kontroll genom insyn med kortare intervall/kontrakt.
Men apropås glas.. fönster, så är det brukligt att hyresvärd bekostar söndrigt yttre glas, hyresgästen får anses behöva ta söndrigt inre glas. Kan vara något att tänka på (kanske rent av påtala innan); som princip. Sedan är det svårt att på förhand bestämma hur uppläggen för exv. alla vitvaror borde se ut. Besiktningen efter varje hyresgäst ger vid handen att det borde variera; men gör inte det. Men ser det överlag ut som ingen större omsorg om bostaden varit aktuell under hyrestiden.. så kan man påräkna att det också tillkommit extraslitage och merkostnader på vitvaror. Bara att räkna med. Det ska hyresvärden bekosta och får räkna med det i sin hyressättningsmodell.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nissens
nino nino skrev:
Självklart har jag med det
Ja men inte så mycket som vissa verkar tro
Jo, men i detta fallet är det en gammal häll som var avskriven sedan länge. Alternativt hade du köpt den billigt eftersom den var 10 år gammal redan när du satte dit den för 1,5 år sedan.
Så man kan ju tycka att den lätt ryms i budgeten då...
 
Nissens
[QUOTE="Staffan2000, post: 3970661, member: 25807"Ett uppenbart "dolt fel"! Det är bara att ringa glasmästaren och skicka räkningen till den föregående ägaren.[/QUOTE]
Helt omöjligt. Det finns ingen tidigare ägare till mitt hus.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.