Nissens
nino nino skrev:
Ja ska man dra det till ytterligheter så har du ju rätt men jag tror dom flesta fattar vad jag menar :D

Har fått tag på en spis nu iaf så till veckan är det inget problem längre
Har du köpt nytt denna gången?
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nissens
nino nino skrev:
Helt klart
Frågan är hur man gör som hyresvärd?
Ska man bara köpa nya grejer, en spis är iaf en tappad månadshyra
Hur kan den vara det? Självklart har du en riskpott för sådana här händelser. Faller inte den ut så är det en bonus, faller den ut så må det vara hänt..det är ju faktiskt hyresgästen som betalar...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har du köpt nytt denna gången?
Nix blev en beg för en 500
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
nino nino skrev:
Nix blev en beg för en 500
Men du sade ju att du alltid byter de begagnade mot nya...
Men sätter man in gamla använda grejor så får man ju öka riskkontot istället. :)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ja hade det gått 3-4år hade jag köpt nytt :D
Nu chansar jag att den här håller minst 5år
Gör den inte det så är det väl så

Inte för att det hör hit men när man köper och bygger från grunden med "egna" pengar så är det inte bara att ta av högen med reparationspengar när tex en spis går sönder även om man skulle önska det.
I det här huset så byggde vi en lgh med lånade pengar, efter ca 2år så var lgh nr 2 klar utan mer lån, efter ytterligare x antal år så var lgh nr 3 klar även den utan ytterligare lån så man har legat på marginalen många gånger...
Nu är det spara som gäller för att få klar lgh nr 4
Men det är ju inte så att jag ligger på gränsen nu och inte har råd med en ny spis utan jag chansar och hoppas på byte av den spisen när 4de lgh är klar

Många skulle säkert inte göra som mig, men ni har förmodligen inga hyresfastigheter heller :thinking::rofl:
 
  • Gilla
tobbe9012 och 5 till
  • Laddar…
Och så att ni inte tror att det är uthus eller svinstior jag hyr ut så har väldigt många sagt, både hyresgäster och besökare, att det är väldigt fina lgh jag har, en av dom är det många som sagt att det är den finaste i hela "byn"
 
Nissens
nino nino skrev:
Ja hade det gått 3-4år hade jag köpt nytt :D
Nu chansar jag att den här håller minst 5år
Gör den inte det så är det väl så

Inte för att det hör hit men när man köper och bygger från grunden med "egna" pengar så är det inte bara att ta av högen med reparationspengar när tex en spis går sönder även om man skulle önska det.
I det här huset så byggde vi en lgh med lånade pengar, efter ca 2år så var lgh nr 2 klar utan mer lån, efter ytterligare x antal år så var lgh nr 3 klar även den utan ytterligare lån så man har legat på marginalen många gånger...
Nu är det spara som gäller för att få klar lgh nr 4
Men det är ju inte så att jag ligger på gränsen nu och inte har råd med en ny spis utan jag chansar och hoppas på byte av den spisen när 4de lgh är klar

Många skulle säkert inte göra som mig, men ni har förmodligen inga hyresfastigheter heller :thinking::rofl:
Alternativet är ju att ta hyror som ger kostnadstäckning...
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alternativet är ju att ta hyror som ger kostnadstäckning...
Jo men som jag skrev så får man (jag) lov att nalla av alla pengar för att ha råd att bygga klart.
Klart att jag har täckning annars skulle det ju inte hållt i 20år
Men att ha 50' för rep underhåll på ett konto och låta en lgh tex ta 2år istället för 6mån att få klar så är valet enkelt iaf för mig och skulle det skita sig med nåt dyrare än en spis, kyl eller liknande så har ju banken i värsta fall då jag har mindre än 50% belåningsgrad.
 
Staffans2000
Att du använder fullt fungerande begagnad utrustning, tycker jag är alldeles utmärkt, sålänge det avspeglar sig i hyran.

Staffan
 
  • Gilla
Okarlsson och 5 till
  • Laddar…
Nybyggd 2a på ca 55kvm i markplan med uteplats, helkaklat badrum, diskmaskin, fiber indraget, separat tvättstuga, centralt ca 50m till affär, lika långt till busstation, varmhyra för 5000
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, glas kan spricka av sig självt. Jag har ett litet fönster på ett ställe i mitt hus, för att tillfälligt hindra ljusinsläpp en kall vinter lades en kudde i fönstersmygen som täckte fönstret. Efter några dagar tog jag bort kudden och såg då att fönstret spruckit. Problemet var sannolikt att kudden isolerade så att värmen inte nådde glaset så att daggpunkten flyttades in i kudden och fönstret blev mycket kallare än normalt, fick spänningar och sprack.
Så visst kan fönster spricka utan åverkan. Eftersom jag äger mitt hus fick jag fixa det själv. :)
Fast då beror det väl på en åverkan, kyla.
 
nino nino skrev:
Ja hade det gått 3-4år hade jag köpt nytt :D
Nu chansar jag att den här håller minst 5år
Gör den inte det så är det väl så

Inte för att det hör hit men när man köper och bygger från grunden med "egna" pengar så är det inte bara att ta av högen med reparationspengar när tex en spis går sönder även om man skulle önska det.
I det här huset så byggde vi en lgh med lånade pengar, efter ca 2år så var lgh nr 2 klar utan mer lån, efter ytterligare x antal år så var lgh nr 3 klar även den utan ytterligare lån så man har legat på marginalen många gånger...
Nu är det spara som gäller för att få klar lgh nr 4
Men det är ju inte så att jag ligger på gränsen nu och inte har råd med en ny spis utan jag chansar och hoppas på byte av den spisen när 4de lgh är klar

Många skulle säkert inte göra som mig, men ni har förmodligen inga hyresfastigheter heller :thinking::rofl:
Den jag bodde hos. Kommunalägt bolag med många lägenheter köpte bara in begagnat till "normala" lägenheterna om man som hyresgäst inte valde att betala lite mer och få helt nytt.
De hade ett rum i källaren fullt med begagnade lagade keramikspisar. De körde alltså inte på glashäll i någon här.
Givetvis vad det bara i nybyggen de kör nytt, men där är en helt annan nivå på hyran.

På det viset blev det mer pengar på spritkontot till vd:n. De hade inte målat om mitt vardagsrum sen 1994, de fick måla om det 2017. De försökte få mig skyldig till att måla om men de fick tji på det.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nissens
D DFYD123 skrev:
Fast då beror det väl på en åverkan, kyla.
Påverkan möjligen, men ingen gjorde någon åverkan...
 
Nissens
nino nino skrev:
Jo men som jag skrev så får man (jag) lov att nalla av alla pengar för att ha råd att bygga klart.
Klart att jag har täckning annars skulle det ju inte hållt i 20år
Men att ha 50' för rep underhåll på ett konto och låta en lgh tex ta 2år istället för 6mån att få klar så är valet enkelt iaf för mig och skulle det skita sig med nåt dyrare än en spis, kyl eller liknande så har ju banken i värsta fall då jag har mindre än 50% belåningsgrad.
Jag menar förstås att ha en hyra som täcker kostnaderna att köpa nytt när något går sönder. Det andra du nämner är ju vinstmarginal som du återinvesterar i verksamheten...
 
Nissens Nissens skrev:
Jag menar förstås att ha en hyra som täcker kostnaderna att köpa nytt när något går sönder. Det andra du nämner är ju vinstmarginal som du återinvesterar i verksamheten...
Samma plånbok...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.