Fulkemisten
S starmanin skrev:
Hur hade du utformat en sådan stentrapp i mitt fall?
Jag hade nog gjutit. Gillar betong. Hade inte satt plattor på den.
Jag hade gjort 4 runda betongpelare som stöttade upp en 1×1 meter plattform utanför dörren. Sedan 4-trappsteg ned mot pumpen under fönstret, blir snyggast så. Gärna med ett svart eller vitmålat svetsat räcke med "ribbor" av stående fyrkantjärn.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag har inte så mycket åsikter om själva trappan. Vi la ner några trappblock och gjorde två trappsteg upp (hamnade ca 20cm under tröskeln) och det funkar för oss.
Men det jag funderade på är att desto större höjdskillnaden, desto större trappan. Går det inte att höja marken framför huset med ca 20 cm? Då sparar du i alla fall in en trappsteg.
Du behöver i alla fall gräva bort matjorden och lägga lite grus under plattorna. Matjorden kan du använda för att höja gräsmattan omkring uteplatsen och gruset för att höja själva uteplatsen
Jag är lite skeptisk till att ha för långt till första steget eftersom vi har småbarn.
Jättebra tips att höja marknivån. Det borde gå utan några större problem!
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Alla kan gjuta eller mura. De flesta vågar kanske inte? Det är samma som att bygga i trä. Bara att vara noggrann när man mäter/sätter/väger av och så läsa på eller ta hjälp av någon som har gjort det förr.
Jo det klart man kan lära sig men jag känner mig väldig osäker på det och det stressar mig. Men nu har du fått mig vilja ha en stentrapp så nu kan jag inte tänka på annat.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
S starmanin skrev:
Jo det klart man kan lära sig men jag känner mig väldig osäker på det och det stressar mig. Men nu har du fått mig vilja ha en stentrapp så nu kan jag inte tänka på annat.
Du vågar! Det blir sjukt snyggt och en unik trapp. Bara att spika form. Det är riktigt roligt att gjuta och kan andra så kan du. Ingen kommer ihåg en fegis...
 
Instämmer i uppmuntrandet! Jag var också väldigt kan-inte-gjuta tills vi gav oss på en liten utbyggnad där vi själv gjöt grunden. Gick hur fint som helst trots noviser. Bara att bomba forumet med frågor. Egentligen är det mest snickrande, bara att man häller i lite geggamoja när man har snickrat färdigt.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Instämmer i uppmuntrandet! Jag var också väldigt kan-inte-gjuta tills vi gav oss på en liten utbyggnad där vi själv gjöt grunden. Gick hur fint som helst trots noviser. Bara att bomba forumet med frågor. Egentligen är det mest snickrande, bara att man häller i lite geggamoja när man har snickrat färdigt.
Måste vara betydligt billigare med en betongtrappa än en med massiva sättsteg i granit eller liknande?
 
Ja väldigt mycket billigare men inte lika praktfull :). En mellanvariant är att man sätter stenplattor på en gjuten trappa istället för att bygga med blocksteg.
 
  • Gilla
starmanin
  • Laddar…
harry73
Vid uteplatsen har vi som sagt en enkeltrappa gjord av några trappblock. På entresidan har vi en stor halvrund stentrappa som vi murade med storgatsten och små gatsten.

Och vid tvättstugan har vi en trätrappa med liten platå däruppe.
 
Jahapp såhär blev det. So far.
Ska upp mer spaljéer och växter. Trappen ska färgas in i samma färg som spaljéerna.

Nöjd i alla fall. Särskilt att sitta "på marken". Alt-text: Röd trävilla med nybyggda trätrapp och altan, spaljé till höger, trädgårdsmöbler och en hund på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.