64 401 läst · 91 svar
64k läst
91 svar
Trallen från helvetet (thermowood)
Kreativ lösning, men jag kommer ju inte såga/borra/åtgärda ett dyft eftersom jag köpt tjänsten.
Men är väldigt glad för mångas värdefulla input i tråden, tar med mig den!
Men är väldigt glad för mångas värdefulla input i tråden, tar med mig den!
L Lengan skrev:Rillat är ingen höjdare precis som andra beskrivit. Vi har behövt uppsöka läkare för att ta bort stickor.. och många, många andra med pincett såklart.
Till din fråga: ser ut att bli halt till vintern! Dock är det väl en altandörr som kanske inte används så mycket just då? Vill du ändå gå på något kanske sådana där trallplattor som IKEA brukar sälja kunna läggas som en remsa där ni går bara. Med plast på undersidan som man kan haka i varandra. De fixar avrinningen ner till den riktiga trallen i alla fall och du slipper sanda och borra hål. Till våren lägger man sedan om trallen med mellanrum som föreslaget.
Tyvärr är det ju lätt att missa om man inte har tidigare erfarenhet och tror sig veta. Ett dyrt misstag men självklart så får man ju stå för sina misstag. Det enda rätta är att riva bort trallen och starta om från början. Om det saknas fall, vilket det till synes gör så är det ett ypperligt tillfälle att åtgärda det på när trappen är borta och bara regelverket kvar.H HejsanSvejsanJa skrev:Har byggt hus och i entreprenaden, vilken vi själva inte fått upphandla utan fått nåt slags kontakt med fan och hans moster, ingick en altan i thermowood.
detta ska som jag förstår läggas med distans, då det tvärtom mot vanligt virke sväller.
Här har ”hantverkarna” lagt det dikt an vilket gör att det spricker..
De har dessutom lagt den rillade sidan ner..kompetensen genomsyrar ju hela alltet så att säga.
det som ändå gör mig mest arg är att vi har en (blivande) isränna utanför altandörren, min lekmannagissning är att det saknas fall på altanen..
Vad hade ni gjort?
De tyckte jag kunde borra hål och sanda i vinter men det hoppas jag ni förstår är uteslutet.. De ska ju få åtgärda eländet men era bästa tips mottages tacksamt.
Tänker inte svara på detta med termowood och rillat, då jag själv inte jobbat med detta , men komma med synpunkt om vanligt tryckt 120x28 trall. Har bekanta som mot min inrådan la trall med tummstocksbredd emellan varje plank. Då vanligt tryckt virke i 9 fall av 10 är tämligen fuktmättad, krymper det. Deras 2-3 mm springa blev snart närmare cm-springor….och hans fru blev snart trött på att skedar etc som tappades åkte emellan så man fick fiska upp dem underifrån. När han gjorde om det hela 3 år senare la han dikt an (som jag alltid gjort) och fick efter en varm sommar 2-3 mm springor…. Men termowood etc kansle fungerar annorlunda. Själv kör jag med vanligt tryckt virke å lägger dikt an. Brukar bli skitbra i slutändan.H HejsanSvejsanJa skrev:Har byggt hus och i entreprenaden, vilken vi själva inte fått upphandla utan fått nåt slags kontakt med fan och hans moster, ingick en altan i thermowood.
detta ska som jag förstår läggas med distans, då det tvärtom mot vanligt virke sväller.
De har dessutom lagt den rillade sidan ner..kompetensen genomsyrar ju hela alltet så att säga.
det som ändå gör mig mest arg är att vi har en (blivande) isränna utanför altandörren, min lekmannagissning är att det saknas fall på altanen..
Vad hade ni gjort?
De tyckte jag kunde borra hål och sanda i vinter men det hoppas jag ni förstår är uteslutet.. De ska ju få åtgärda eländet men era bästa tips mottages tacksamt.
Hittade en bild på hur den såg ut nylagd.
Jo, den ligger nära nog kloss an fasaden så vattenansamling är knappast att föredra.. bläck vid fönster/dörr förstås men annars panel.
Trallen lades en sommar, sprickorna kom med fukten / regnet på hösten.
Dessa rostiga skruvar är dock synliga i missfärgningarna redan då det var nylagt.
BM borde ju upptäckt att fall saknas/inte är tillräckligt kan jag tycka, han borde ju även varit familjär med materialet och frågan om distansen
Jo, den ligger nära nog kloss an fasaden så vattenansamling är knappast att föredra.. bläck vid fönster/dörr förstås men annars panel.
Trallen lades en sommar, sprickorna kom med fukten / regnet på hösten.
Dessa rostiga skruvar är dock synliga i missfärgningarna redan då det var nylagt.
BM borde ju upptäckt att fall saknas/inte är tillräckligt kan jag tycka, han borde ju även varit familjär med materialet och frågan om distansen
Exakt detta projekt har jag gjort i sommar på en 150kvm lärktrall som lagts för tätt av tidigare ägare. Det tar en jävla tid men man når önskat resultat.H henche skrev:
Jag hade likt tidigare inlägg försökt att reklamera först.. för det var inte kul att ligga på knä alla dagar då man går i fiberriktningen och hastigheten är allt annat än snabb, 1m per minut med förflyttning av skena inräknat. (Körde Festool sänksåg med Jaguar 12 tandad klinga, ingen idé att försöka med någon finare då den överhettar direkt)
Känner ilskan och frustrationen med dig.
Det gäller ju allt.@ @ndreas skrev:
Jag skulle inte lämna in min bil hos ”vilken mekaniker som helst”.
Men för den sakens skull ska inte personen eller företaget i fråga bryta mot det som är avtalat, eller korrekt enligt gällande regler.
Här verkar man ju fått det hela i en entreprenad dessutom. Inget självvalt.
Att altanen lutar fel kan man inte göra så mycket åt just nu, men enklast är att du skruvar upp de brädor som ligger närmast väggen och kapar av en halv centimeter och skruvar tillbaka, du får en spalt för vattnet och om ditt hus är väl dränerat så borde du inte ha några framtida problem.H HejsanSvejsanJa skrev:Har byggt hus och i entreprenaden, vilken vi själva inte fått upphandla utan fått nåt slags kontakt med fan och hans moster, ingick en altan i thermowood.
Vad hade ni gjort?
Jag vill minnas att rillorna ska monteras nedåt då dem förhindrar att vatten vandrar under brädorna och lägger sig grunden. Vattnet slutar alltså att rinna vid rillorna som även har som funktion att lufta grundvirket så att det inte ruttnar lika lätt...
Hade du haft rillorna uppåt hade du garanterat fått problem med både vattensamlingar och stickor i fötterna.
Så i mina ögon hade jag bara begärt att de tar bort en planka och sätter lite distans så att vattnet rinner av lättare och virket får andas .
Hade du haft rillorna uppåt hade du garanterat fått problem med både vattensamlingar och stickor i fötterna.
Så i mina ögon hade jag bara begärt att de tar bort en planka och sätter lite distans så att vattnet rinner av lättare och virket får andas .