64 260 läst · 91 svar
64k läst
91 svar
Trallen från helvetet (thermowood)
Brun var den ju (tack och lov) inte särskilt länge.
Inte formstabil heller, men till det återfinns förklaringen i läggningsanvisningen, här är ju lagt dikt an..inte undra på att det slår sig
Inte formstabil heller, men till det återfinns förklaringen i läggningsanvisningen, här är ju lagt dikt an..inte undra på att det slår sig
A AG A skrev:
Som byggherre förmodar/hoppas jag att du har utsett och anlitat en oberoende besiktningsman att besiktiga och protokollföra utfört arbete mot avtalade handlingar?
Dels för kunna åberopa garanti ärenden i framtiden på utfört arbete och se till att de avtalade arbeten är utförda enligt handling och avtal, oavsett vad hantverkarna påstår
Dels för kunna åberopa garanti ärenden i framtiden på utfört arbete och se till att de avtalade arbeten är utförda enligt handling och avtal, oavsett vad hantverkarna påstår
”Besiktningsmän tittar inte på trall”, var svaret jag fick där..
å andra sidan var ju detta inget jag som lekman upptäckte på slutbesiktning heller, men då var trallen nylagd och solen sken..
när bekymren uppdagades reklamerade vi givetvis, men entreprenören tycker att det kan vänta tills tvåårsbesiktning.
Ej upp till denne att avgöra säger jag.
Men ja, det blir en annan besiktningsman till tvåårsbesiktningen..
å andra sidan var ju detta inget jag som lekman upptäckte på slutbesiktning heller, men då var trallen nylagd och solen sken..
när bekymren uppdagades reklamerade vi givetvis, men entreprenören tycker att det kan vänta tills tvåårsbesiktning.
Ej upp till denne att avgöra säger jag.
Men ja, det blir en annan besiktningsman till tvåårsbesiktningen..
Vad besiktningsmannen ska titta på avgör du som byggherre när du ger den personen uppdraget. Entreprenören avgör inte vad som ingår eller inte i besiktningen,
Och såklart tittar en besiktningsman på trallen om det ingår i uppdraget och bygget
Som du själv och flera andra skriver så ska du reklamera arbetet och hänvisa till konsumenttjänstlagen,
Arbetet är inte fackmannamässigt utfört och inte följt arbetsbeskrivningarna.
Det ska absolut inte vara stående vatten utanför en dörr som kan frysa till is.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716
https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumenttjanstlagen/
Och såklart tittar en besiktningsman på trallen om det ingår i uppdraget och bygget
Som du själv och flera andra skriver så ska du reklamera arbetet och hänvisa till konsumenttjänstlagen,
Arbetet är inte fackmannamässigt utfört och inte följt arbetsbeskrivningarna.
Det ska absolut inte vara stående vatten utanför en dörr som kan frysa till is.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716
https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumenttjanstlagen/
Som du ser i läggningsanvisningen så skall den monteras med mellanrum. Samma står i AMA-Hus där man istället pratar om kant till kant-avstånd. Det är för att inte blanda in trallens nuvarande bredd/fuktkvot i ekvationen.
Exempel är en tryckt furutrall (std-impad) Den sågas vid 13% till 120mm, sen trycks den och skickas ut till bygghandeln. Där vet du som kund inte hur länge den legat där eller var i traven den legat (hur torr/blöt den är).
120mm trall kan röra sig mellan 115mm och 124,3mm beroende på fuktkvot, lägger du 120mm bred trall utan mellanrum så kommer de sommartid bli en fin liten glipa, men höst och vinter går den ihop och du får vattenansamling, samt att virket trycker med stor kraft omkringliggande brädor uppåt eller i sidled, beroende på vad som är lättast. På en distans om 1,2m (10 120mm trallbrädor) så har du alltså en jäsning på upp till 4,3cm som måste ta vägen någonstans.
Thermowood är torrare när du köper den, och således ännu större ris att det blir som på bilderna.
Hänvisa till AMA och säg att de inte följt regelverket.
Exempel är en tryckt furutrall (std-impad) Den sågas vid 13% till 120mm, sen trycks den och skickas ut till bygghandeln. Där vet du som kund inte hur länge den legat där eller var i traven den legat (hur torr/blöt den är).
120mm trall kan röra sig mellan 115mm och 124,3mm beroende på fuktkvot, lägger du 120mm bred trall utan mellanrum så kommer de sommartid bli en fin liten glipa, men höst och vinter går den ihop och du får vattenansamling, samt att virket trycker med stor kraft omkringliggande brädor uppåt eller i sidled, beroende på vad som är lättast. På en distans om 1,2m (10 120mm trallbrädor) så har du alltså en jäsning på upp till 4,3cm som måste ta vägen någonstans.
Thermowood är torrare när du köper den, och således ännu större ris att det blir som på bilderna.
Har rillad trall byggd av förra ägaren och avskyr den. Hade inte hälften av skruven varit omöjlig få upp hade jag vänt på det. Så den biten tycker jag du inte ska ta så hårt på. Däremot att de liggar för tätt.
Som flera sagt om rillad trall, det fastnar skit, svårt att sopa rent, fukt håller sig kvar längre och misstänker den flisar sig lättare också.
Som flera sagt om rillad trall, det fastnar skit, svårt att sopa rent, fukt håller sig kvar längre och misstänker den flisar sig lättare också.
Enligt Svenskt Trä och Moelven som jag varit i kontakt med sågas virket till nominell bredd (120mm) vid 13-16% fuktkvot.nino skrev:
Ja det är vad tillverkarna skriver så det stämmer nog, Dock är det nog torrare när det lämnar brädgården än tryckt så man bör nog följa deras anvisning om 5mm mellanrum.DennisCA skrev:
Vad gäller mängden mellanrum vid bygge av trall vet jag inte men följ anvisningen, oavsett i en trall vill man väl ha mellanrum så det inte poolas vatten personligen.
På min arbetsplats tillverkar vi diverse vattenutsatta träprodukter i värmebehandlad furu, inte thermowood men en finsk likvärdig produkt som ibland kallas för samma och hela poängen bakom den är att den är torrare och mycket formstabilare.
På min arbetsplats tillverkar vi diverse vattenutsatta träprodukter i värmebehandlad furu, inte thermowood men en finsk likvärdig produkt som ibland kallas för samma och hela poängen bakom den är att den är torrare och mycket formstabilare.
Man hänvisar med fördel till tillverkares instruktioner då det trumfar AMA.Hubbe73 skrev:Som du ser i läggningsanvisningen så skall den monteras med mellanrum. Samma står i AMA-Hus där man istället pratar om kant till kant-avstånd. Det är för att inte blanda in trallens nuvarande bredd/fuktkvot i ekvationen.
KA har inte med reklamationer att göra. Däremot besiktningsmannens jobb att hjälpa dig med detlyckograbben skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Du vet väl att man trycker in en tumstock som stoppar vid exakt 124,3.... För visst följer trä de regler som finns.nino skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Avståndet mellan brädorna kommer att variera oavsett om jag har mellanrum eller inte. Ska det bli bra borde man egentligen köpa virket man behöver säsongen innan och låta det torka jämnt. Egentligen borde man fuktmäta och mäta bredden på varje bräda.Hubbe73 skrev:Som du ser i läggningsanvisningen så skall den monteras med mellanrum. Samma står i AMA-Hus där man istället pratar om kant till kant-avstånd. Det är för att inte blanda in trallens nuvarande bredd/fuktkvot i ekvationen.
Eller så gör man som jag brukar göra jag lägger brädorna utan mellanrum. ... Och än så länge, ca 10år senare så ser trallen vettig ut. ingenstans sticker det iväg.