B Bendish skrev:
Jadu.. Rillat virke är ju dyrare än ej rillat virke så det är ju pengar i sjön.
Nej du har missuppfattat det hela.
Rillningarna är ju vänd neråt, dvs inte i sjön utan under sjön ;)
 
  • Haha
HejsanSvejsanJa och 1 till
  • Laddar…
H HejsanSvejsanJa skrev:
blir kanske inte mycket till sopa alls efter jag slår mig fördärvad iofs :rolleyes:

men ärligt talat, varför lägger man rillad sida ner? vid tillverkning måste de la tagit hänsyn till kärnsidan tänker jag?

när jag ifrågasatte varför just denna entreprenör lagt med rillad sida ner var svaret att man kan göra hur man vill. Just ja…:thinking:
6 mm springa är det som gäller.
Rillad sida upp, vilket är A sidan.
 
  • Gilla
HejsanSvejsanJa
  • Laddar…
H HejsanSvejsanJa skrev:
Hittade en bild på hur den såg ut nylagd.

Jo, den ligger nära nog kloss an fasaden så vattenansamling är knappast att föredra.. bläck vid fönster/dörr förstås men annars panel.

Trallen lades en sommar, sprickorna kom med fukten / regnet på hösten.

Dessa rostiga skruvar är dock synliga i missfärgningarna redan då det var nylagt.

BM borde ju upptäckt att fall saknas/inte är tillräckligt kan jag tycka, han borde ju även varit familjär med materialet och frågan om distansen :confused:
tänker att fodrena runt fönster har ändträ som ligger nästan mot trallen så när du har vatten på trallen har man vattenanläggning mot ändträ. Liggande panelen, kanske inte lika farligt, möjligen i hörnet/ändarna i nederkant. Men ändå. Känns onödigt.
 
  • Gilla
HejsanSvejsanJa
  • Laddar…
Inte alls orimligt att det skulle bli, eftersom huvudentrén OCKSÅ har en j**la potentiell isfläck utanför vid nederbörd, stentrappa med möjligen precis exakt på millimetern tillräckligt mycket fall, lik förbannat bildas en pöl vid fasad, som då fryser extra fort pga sten, och norrläge. Självklart reklamerat men ”så ska det vara”.
(Inväntar mer sättningar så får de snart lägga om det fanskapet.)

HogeN HogeN skrev:
bara hänvissa till monterings beskriving och säga i vinter blir detta vår huvudingång och alla sjukvårdskonstander vid brutna ben och handleder landar på ert bord :D så blir det billigare att ni åtägärdar det istället
 
B
▪️Har man lagt trallen längst med fasaden för att spara pengar? Inte särskilt snyggt med alla dessa skarvar mitt på över hela ytan. Skulle beställt virket i rätt längder direkt från brädgården och lagt trallen ut från fasaden och avslutat med en snygg ram för att dölja ändträt. Med rätt lagt regelverk under får man också avrinning, vilken sida man än har upp.
▪️Jag har nyligen (3år sedan) låtit göra så med materialet som ser ut som trä, komposittrall. Det var en balkong 9 x 3,5 meter. Längderna var 3,8 m så det blev inte mycket spill. Det var lite dyrare än vanlig trall, men väl värt pengarna. Golvet är perfekt. Inga skarvar. Inga träflisor. Golvbrädorna monteras med klammer i regelverket så inga skruvhål syns heller. Dessa klammers gör att trallen kommer på korrekt avstånd från varandra. Vattnet rinner av i de spår som är i materialets ena sida. Man kunde välja; slät eller med spår. Valde spår uppåt. Inget slipande, eller inoljande utan bara såpavatten och skura av på våren. Väl torkat, ser det ut som nytt. Inne på mitt tredje år nu. Ångrar faktiskt att jag inte gjort alla uteplatser och balkonger på samma sätt. Det blir nog så småningom.
▪️Tycker absolut att du ska reklamera jobbet, men fundera också på hur långt du är villig att gå för att få rätt. Det är väldigt slitsamt att strida. Se om du kan få kompensation och anlita en annan firma för att göra om jobbet. Kolla runt i ditt område och se om du ser någon som har en riktigt snygg altan. Fråga vilka de anlitade. Lycka till!

:heart::heart::heart::heart:
 
Redigerat:
  • Gilla
HejsanSvejsanJa
  • Laddar…
Cheesen
B Byggahus48 skrev:
▪️Har man lagt trallen längst med fasaden för att spara pengar? Inte särskilt snyggt med alla dessa skarvar mitt på över hela ytan. Skulle beställt virket i rätt längder direkt från brädgården och lagt trallen ut från fasaden och avslutat med en snygg ram för att dölja ändträt. Med rätt lagt regelverk under får man också avrinning, vilken sida man än har upp.


:heart::heart::heart::heart:
Jag håller med om att det inte är snyggt när man gör skarvar på det där viset i en altan, men att lägga trallen åt andra hållet stör ögat mer. Vad man bör göra är ifall altanen är för stor för virkeslängderna är en generalskarv där man lägger en frisbräda mitt i skarven för att markera den.
162770-63a0c3a40acbb2e0e87eb187e5288387.jpg
Det kan man även göra på utemöbler för att skapa en snygg effekt.
595877-f6d9f8b0531942f7918c3202a4ac965b.jpg
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
B
Cheesen Cheesen skrev:
Jag håller med om att det inte är snyggt när man gör skarvar på det där viset i en altan, men att lägga trallen åt andra hållet stör ögat mer. Vad man bör göra är ifall altanen är för stor för virkeslängderna är en generalskarv där man lägger en frisbräda mitt i skarven för att markera den.
[bild]
Det kan man även göra på utemöbler för att skapa en snygg effekt.
[bild]
Ja, smaken är som…. JAG är mycket nöjd med min altan och har fått mycket beröm för den.
:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag håller med om att det inte är snyggt när man gör skarvar på det där viset i en altan, men att lägga trallen åt andra hållet stör ögat mer. Vad man bör göra är ifall altanen är för stor för virkeslängderna är en generalskarv där man lägger en frisbräda mitt i skarven för att markera den.
[bild]
Det kan man även göra på utemöbler för att skapa en snygg effekt.
[bild]
Hur man lägger trallen är ju i högsta grad en smaksak.
 
  • Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
K kanonkurtan skrev:
Tänker inte svara på detta med termowood och rillat, då jag själv inte jobbat med detta , men komma med synpunkt om vanligt tryckt 120x28 trall. Har bekanta som mot min inrådan la trall med tummstocksbredd emellan varje plank. Då vanligt tryckt virke i 9 fall av 10 är tämligen fuktmättad, krymper det. Deras 2-3 mm springa blev snart närmare cm-springor….och hans fru blev snart trött på att skedar etc som tappades åkte emellan så man fick fiska upp dem underifrån. När han gjorde om det hela 3 år senare la han dikt an (som jag alltid gjort) och fick efter en varm sommar 2-3 mm springor…. Men termowood etc kansle fungerar annorlunda. Själv kör jag med vanligt tryckt virke å lägger dikt an. Brukar bli skitbra i slutändan.
Hopplöst att tryckt virke säljs "plaskvått". För ett tag sedan köpte jag 220 mm regel som visade sig vara 210, den hade väl legat ett tag i bygghandeln, men förmodligen inte så länge att 210 var slutmått. För hyvlat virke dimensioner över 100 mm ska toleransen vara +/- 1,5 mm, jag tror vid "byggtorr" fuktkvot, jag tror 13 el 16 %. Jag frågade Svenskt Trä och de sade att denna standard skulle gälla även tryckimp. Det var Vilmaregel som påstås vara en bättre kvalite, och det kanske också gällde virket men knappast måtten. För verandor kanske man kan vara tolerant för måttförändringar men i andra sammanhang kan det ställa till besvär när man ska använda virket och ännu mer om det sedan ändra dimension mycket. Inte krymper det rakt heller utan slår sig gärna. Ovan nämnda exempel innebär dessutom att regeln blir omkring 13% svagare (och lite till eftersom den också var lite för smal). Byggvarusektorn borde alltså skärpa sig beträffande tryckimpregnerat virke. De borde åtminstone dimensionera virket för att nå rätt måldimension efter torkning och se till att torka det efter impregnering.
 
H HejsanSvejsanJa skrev:
Vi har ju som sagt inte kunnat välja utan köpt en entreprenad som sen gått ut på upphandling och överlåtits. Möjligen dummaste vi gjort, men så är det..

firman som utfört detta är
alltså av typen som klappar sig för bröstet med isocert osv så jag förväntar mig mer än att dratta med huvudet före på en isgata för att de låtit nån praktikant lägga trallen åt helsike..
Eller är jag ute och cyklar, ska det bildas en ränna av regn mitt på altanfan?

vad gäller rillade sidan upp eller ner hade jag velat få frågan.


Ingen med yrkesstolthet kan på fullaste allvar mena att jag ska ställa mig och borra hål i detta elände? Eller sanda, vilket var ett annat förslag..
Vågar man fråga om det är betalt och klart?
 
Be dem ta fram sänksågen och överhands/kantfräsen.

Bara att sågs upp mellan trallen och sedan runda till dem för att slippa stickor.

thermoeood ska klara det galant, då det inte är ytbehandling utan träts organiska material är ”avdödat” i ugn.
 
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Be dem ta fram sänksågen och överhands/kantfräsen.

Bara att sågs upp mellan trallen och sedan runda till dem för att slippa stickor.

thermoeood ska klara det galant, då det inte är ytbehandling utan träts organiska material är ”avdödat” i ugn.
Enklare att de lägger om det. Mängden blod man måste svabba upp om folk som inte kan lägga trall använder en överhandsfräs blir antagligen irriterande stor.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Ströms och 2 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Enklare att de lägger om det. Mängden blod man måste svabba upp om folk som inte kan lägga trall använder en överhandsfräs blir antagligen irriterande stor.
Lägga om går väl dessutom snabbare än att såga och fräsa. Och är inte ens ansträngande. Och drar knappt nån el.
 
  • Gilla
HejsanSvejsanJa och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått? Köpt på dig tillräckligt med sand för att överleva vintern? :D
 
Haha.

just nu är det faktiskt dödläge där entreprenören kliar sig i skägget och funderar på om de ska såga sönder fanskapet eller lägga om direkt.
Det råder åtminstone inga tvivel om hur fel trallen är, vad det verkar, tack och lov… fingers crossed eller vad de säger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.