F faekie skrev:
Ok då missförstod jag. Sätter du 70/30 t.ex. så startar den 3 av 10 gånger i zon 2. Jag har inte räknat ut exakt hur den gör men det verkar som att den har 10 sparade starter och fördelar ut din sparade fördelning slumpmässigt över alla 10 platser och sen gör den om detta efter 10 starter.
Så av 10 starter så ska du ha 3 i zon 2 men det kan bli 1, 2 eller 3 starter efter varandra i den zonen.
Tack för ditt svar - frågan var mer om någon mer upplevt att detta. Det har funkat fint förut, men på sistone har den nästan bara klippt i zon 1. Men kanske är det slumpen som fallit ut på det sättet som du indikerar, jag får kolla vidare.
 
Jag bytte till tyngre hjul och satte tom den befintliga vikten som satt i orginal hjulen, och det blev klart bättre. River inte alls längre i gräsmattan. nu är den som den borde varit från början.
 
Var hittade tyngre hjul?
 
Dessa tog jag.
WORX Off-Road Wheels Worx | NetOnNet
Om man är finurlig så kan man nog tycka befintliga hjul antar jag. Men dessa finns att googla på youtub så du ser hur de funkar.
Maskinen är lite framtung så det är det som gör att den slirar i rumpan.
ungefär som en gammal Ford Taunus , där fick man lägga en sandsäck i bagaget för att få lite tryck på bakhjulen så det gick att köra på vintern när det va halt. :surprised::rofl:
 
Ny firmware,3.28, verkar hjälpa när det gäller problemet med att riva upp gräs i samband med vändning vid avgränsningstråden.
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
Ja det blev ju bättre ser det ut som. Verkar som om när den kommer snett in mot linan så stannar den inte utan svänger i farten liksom. (tar med sig rörelsen och då stoppar den inte så lätt) Men vid 90 gr mot slingan verkar den göra som innan. (klarar inte riktigt av att svänga så skarpt). Grundproblemet är fortfarande att den är för lätt i rumpan och för tung fram.
Så med mina tyngre hjul och den nya fw verkar göra att det blir bättre. ska bli kul att följa den lite mer i helgen (om det nu inte regnar hela tiden).
 
  • Gilla
olabil
  • Laddar…
MeanMike MeanMike skrev:
Ja det blev ju bättre ser det ut som. Verkar som om när den kommer snett in mot linan så stannar den inte utan svänger i farten liksom. (tar med sig rörelsen och då stoppar den inte så lätt) Men vid 90 gr mot slingan verkar den göra som innan. (klarar inte riktigt av att svänga så skarpt). Grundproblemet är fortfarande att den är för lätt i rumpan och för tung fram.
Så med mina tyngre hjul och den nya fw verkar göra att det blir bättre. ska bli kul att följa den lite mer i helgen (om det nu inte regnar hela tiden).
Låter bra! Ska kolla hur det funkar i helgen också :) Jag har skruvat på såna där "kugghjul" som Fubben i fb-gruppen säljer. De har också fungerat bra och jag upplever inte att den slirat någon gång. Kanske mer tyngden än taggarna, men kombinationen verkar funka mycket bra. Sen är nog terränghjulen bättre ur garanti-synpunkt kanske :)
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Har nu stött på ett nytt problem.
Regnsensorn verkar ha blivit hyperkänslig.
När klipparen stått ute över natten så blir det naturligtvis en del dagg på den denna årstid.
Efter någon timme ser sensorn hel torr ut, men maskinen indikerar fortfarande att det regnar.
Efter en halv dag i solsken, efter att jag bedömt sensorn som torr, så indikerar den fortfarande "raining"
Kollade med supporten och dom föreslog att jag tar in den i minst 24 timmar.
Den har varit inne i 36 nu men indikerar fortfarande att det regnar...
Supporten föreslår att jag skickar den till deras service partner i Uppsala, men ifall dom torkar upp sensorn och det fungerar så går det inte på garanti.
Har någon fler sett liknande problem?
 
M Mower#1 skrev:
Har nu stött på ett nytt problem.
Regnsensorn verkar ha blivit hyperkänslig.
När klipparen stått ute över natten så blir det naturligtvis en del dagg på den denna årstid.
Efter någon timme ser sensorn hel torr ut, men maskinen indikerar fortfarande att det regnar.
Efter en halv dag i solsken, efter att jag bedömt sensorn som torr, så indikerar den fortfarande "raining"
Kollade med supporten och dom föreslog att jag tar in den i minst 24 timmar.
Den har varit inne i 36 nu men indikerar fortfarande att det regnar...
Supporten föreslår att jag skickar den till deras service partner i Uppsala, men ifall dom torkar upp sensorn och det fungerar så går det inte på garanti.
Har någon fler sett liknande problem?
Jag har aldrig sett detta. Men kolla bara så inte fördröjningstiden är satt till alldeles för lång tid och det är det som djävlas.
 
Den är ställd till lägsta värde, 30 min.
Normalt visas en nedräkning av tiden, både i display och app, så snart sensorn är torr.
I detta fall har nedräkningen inte börjat ännu...
 
M Mower#1 skrev:
Den är ställd till lägsta värde, 30 min.
Normalt visas en nedräkning av tiden, både i display och app, så snart sensorn är torr.
I detta fall har nedräkningen inte börjat ännu...
aj då, ja då låter det som den inte är riktigt frisk.
 
M Mower#1 skrev:
Den är ställd till lägsta värde, 30 min.
Normalt visas en nedräkning av tiden, både i display och app, så snart sensorn är torr.
I detta fall har nedräkningen inte börjat ännu...
Jag var lite.mer.otålig och stängde av regnsensorn under "My lawn" i appen. Vet inte om den beter sig som din exakt, men jag hittade inget annat sätt att få den att fungera just då iallafall.
 
Jaha då va det dags i helgen och dra igång "Froggy" Hade fått lite skit på anslutningsblecken så den gjorde en "drive by" ett par gånger men sen torkade jag av dom o då funkade det som vanligt igen. Hoppas det blir en lika bra sommar i år som förra. Kan rekommendera de lite tyngre hjulen som finns som tillbehör, Borde varit så från början så slipper ni att det slirar ibland i hörnen.
 
Någon av er som tagit bort själva "gräskammen" som sitter framför knivarna? Upplever att roboten fastnar en del på grund av den (har lite slänt och annat gott på min tomt), speciellt när den återvänder hem längs begränsningskabeln.
 
Adampadam Adampadam skrev:
Någon av er som tagit bort själva "gräskammen" som sitter framför knivarna? Upplever att roboten fastnar en del på grund av den (har lite slänt och annat gott på min tomt), speciellt när den återvänder hem längs begränsningskabeln.
Jag kör utan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.