249 548 läst · 404 svar
250k läst
404 svar
Totalrenovering av hus från 1929
Fantastiskt kul projekt! Bilderna är verkligen ögongodis för en som totalrenoverar!
Vacker sockel på bilden nedan. Har du kombinerat den själv eller är det en sådan där 3-delad historia?
Oavsett, vad heter sockeln alt. den översta listen (bröstlist), och var kan man köpa den profilen?
Visa bilaga 162318
Vacker sockel på bilden nedan. Har du kombinerat den själv eller är det en sådan där 3-delad historia?
Oavsett, vad heter sockeln alt. den översta listen (bröstlist), och var kan man köpa den profilen?
Visa bilaga 162318
Tack! Den är kombinerad själv. Översta listen är en bröstlist för 13mm och sen är den platta delen gjord av vanliga 13mm gipsskivor som är skarvade, spacklade och målade med samma färg som listerna Bröstlisten kan du köpa på dom flesta bygghandlarna. Den här är från XL bygg. Dom andra listerna är från Åttersta såg.Martin_B skrev:
Redigerat:
När hallen var klar vart det dags att börja med fasaden
Hittade dock en massa fel på taket som jag vart tvungen att åtgärda först..
Vid väggen på takkupan saknades plåt vilket gjorde att vattnet kunde rinna in till isoleringen.
Här har man lagt nockplåtarna med överlapp åt fel håll. Flera av vindskiveplåtarna var även spikade med vanlig spik istället för skruvade med farmaskruv..
Bra takfirma som lagt det här taket
När det var åtgärdat började jag klä fasaden. Det vart dubbelfaspanel, först stående sen liggandes och stående igen. Satte en grov fasadsockelbräda som troligen kommer hålla förevigt. 60 x 200 Valde också att ha profilerade midjebrädor.
Har även satt profilerade fönsterfoder och samma list som jag hade som midjebräda ovanför.
Verandan var i väldigt dåligt skick. Istället för att riva och bygga nytt så riktade jag den och försökte att återställa så gott det gick.
Började med att riva bort dom dåliga syllarna efter att jag stöttat upp taket.
Väldigt ruttet var det. Även nedre delen av stolparna var murkna.
Så vart lösningen med stolparna som var dåliga.
Lyckades få upp taket så att det var rakt igen Sen klädde jag in sidorna och byggde en ny trapp. Dolde min lagninge av stolparna genom att klä in dom nertill. Syns kanske dåligt på bilderna.
Och så var den första sidan klar
Hittade dock en massa fel på taket som jag vart tvungen att åtgärda först..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vid väggen på takkupan saknades plåt vilket gjorde att vattnet kunde rinna in till isoleringen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här har man lagt nockplåtarna med överlapp åt fel håll. Flera av vindskiveplåtarna var även spikade med vanlig spik istället för skruvade med farmaskruv..
Bra takfirma som lagt det här taket
När det var åtgärdat började jag klä fasaden. Det vart dubbelfaspanel, först stående sen liggandes och stående igen. Satte en grov fasadsockelbräda som troligen kommer hålla förevigt. 60 x 200 Valde också att ha profilerade midjebrädor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har även satt profilerade fönsterfoder och samma list som jag hade som midjebräda ovanför.
Logga in
Skapa konto
Verandan var i väldigt dåligt skick. Istället för att riva och bygga nytt så riktade jag den och försökte att återställa så gott det gick.
Logga in
Skapa konto
Började med att riva bort dom dåliga syllarna efter att jag stöttat upp taket.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väldigt ruttet var det. Även nedre delen av stolparna var murkna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så vart lösningen med stolparna som var dåliga.
Logga in
Skapa konto
Lyckades få upp taket så att det var rakt igen Sen klädde jag in sidorna och byggde en ny trapp. Dolde min lagninge av stolparna genom att klä in dom nertill. Syns kanske dåligt på bilderna.
Logga in
Skapa konto
Och så var den första sidan klar
Redigerat:
Blev väldigt snyggt på alla sätt.. Men vilken klåpare som hade gjort taket innan. Att sätta nockplåten och inte inse att man bryter mot de fysiska lagarna som de framförallt är där för att skydda mot borde vara brottsligt..
Satt du inklädnad även på stolpen mot fasaden eller struntade du i det? Ska bli spännande att se hur knutarna blev.
Keep em coming! =)
Satt du inklädnad även på stolpen mot fasaden eller struntade du i det? Ska bli spännande att se hur knutarna blev.
Keep em coming! =)
Redigerat:
Ja förstår inte riktigt hur man har tänkt. Likaså genomföringen för avloppet är under all kritik. Man hade bara klippt hål i plåten och sen fällt upp plåtstumparna som vart kvar av hålet mot röret..Thiger skrev:Blev väldigt snyggt på alla sätt.. Men vilken klåpare som hade gjort taket innan. Att sätta nackplåten och inte inse att man bryter mot de fysiska lagarna som de framförallt är där för att skydda mot borde vara brottsligt..
Satt du inklädnad även på stolpen mot fasaden eller struntade du i det? Ska bli spännande att hur knutarna blev.
Keep em coming! =)
Jag ska luska lite i det där, jag är ju i samma bransch så borde inte vara så svårt att få reda på vilka som gjort taket.
Nä det gjorde jag inte, jag har övervägt det men inte riktigt kommit fram till något. Får se om det blir så i samband med att verrandan ska målas i sommar
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Du gör verkligen ett kanonjobb och det är roligt att läsa det du delar med dig av (som ägare till ett gammalt hus kan man relatera).
Vad det gäller fasaden tycker jag tyvärr att införandet av (onödiga) midjor och att du inte behöll en ribbpanel, moderniserar huset mer än jag hade önskat. Jag gillar ribbpanel och långa plank. Men smaken är som baken.
Vad det gäller fasaden tycker jag tyvärr att införandet av (onödiga) midjor och att du inte behöll en ribbpanel, moderniserar huset mer än jag hade önskat. Jag gillar ribbpanel och långa plank. Men smaken är som baken.
Jag kan förstå vad du menar, men att ha midjor som delar panelen var väl inte speciellt ovanligt förr i tiden? Tycker jag sett många gamla hus med den här typen av utförande?norrbottenstorpet skrev:Du gör verkligen ett kanonjobb och det är roligt att läsa det du delar med dig av (som ägare till ett gammalt hus kan man relatera).
Det är ju dessutom praktiskt, om någon panelbräda skulle bli dålig så är det ju betydligt smidigare att byta. Men som du sa så är det ju mest en smaksak
Nog var det vanligt att ha panelen på olika ledder osv förr i världen, men jag måste nog hålla med om att huset ser mer ut som 20-30-tal med den ursprungliga fasaden... fönstrens höjd och proportioner avslöjar att det inte är ett hus från 1890-1910 som kanske haft denna "fältindelning". Oftast var det väl höga och smala flaggfönster och på senare delen ofta smårutade jugentstil iallafall överst. Men det känns som modet svängde fort runt förra sekelskiftet.Johnsvi skrev:Jag kan förstå vad du menar, men att ha midjor som delar panelen var väl inte speciellt ovanligt förr i tiden? Tycker jag sett många gamla hus med den här typen av utförande?
Det är ju dessutom praktiskt, om någon panelbräda skulle bli dålig så är det ju betydligt smidigare att byta. Men som du sa så är det ju mest en smaksak
Dock så verkar det som många hus som ligger lite lantligt ofta kunde ha kvar stildrag lite längre än hus i storstan. Gissar att trenderna låg lite "efter" på landet på den tiden. Så något "facit" finns väl inte. Även interiört känns det som du gått tillbaka lite i tiden med många detaljer. Ett hus byggt 1930 skulle kunna vara funkisstil på också...
Men, oavsett fasadens exakta tidsriktighet, du gör ett kanonjobb och huset blir jättefint. Jag gillar speciellt mycket av interiörens färger och hur du fått till lister och dörrar...
Man blir lite nyfiken, det framgår ju att du inte skriver tråden i realtid, hur lång tid har renoveringen tagit så långt?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Snyggt! Jag ska ha liknande utseende i framtiden dock övre midjan i underkant på fönstren som nertill.
Du har satt vita plåtar under panelen ovanför? Är de klämda o panelen spikad ovanför?
Sitter midjebrädan under plåten utanpå panelen under?
Har du någon bättre närbild kanske hur det ser ut i dagsläget?
Bra jobbat!
Du har satt vita plåtar under panelen ovanför? Är de klämda o panelen spikad ovanför?
Bra jobbat!
Tack! Jag förstår inte riktigt hur du menar. Men plåtarna går in bakom panelen och även bakom läkten. Sitter dikt mot vindpappen. Tycker det är bäst att göra så för då kan eventuell kondens fukt som skapas på vindduken ta sig ut lättare via plåten.patriklarsson skrev:Snyggt! Jag ska ha liknande utseende i framtiden dock övre midjan i underkant på fönstren som nertill.
Bra jobbat!
Så både panel och läkt trycker väl fast plåtarna. Men det är en glipa på 15mm mellan plåt och ändträ på panelen midjebrädorna sitter innanför panelen. Sågen sa att det var bäst att göra så. Vart lite jobbigt att behöva passa in alla brädor bara. Midjebrädorna är väldigt grova, det gick knappt att såga dom i gersågen
Kan lägga upp lite mer detaljerade bilder så att det syns bättre hur jag gjort