249 539 läst · 404 svar
250k läst
404 svar
Totalrenovering av hus från 1929
Vi bor två vuxna och ett barn på 240m2 och det är lagom för oss. Arean är mindre viktig än planlösning. På ett 1,5 plans behövs nästan mer area än ett 1-plans på samma storlek. Mina föräldrar köpte ett nytt 1-plans på 138m2 och det hade nästan räckt för oss (vi har alltså 100m2 mer men i princip bara 2 mindre rum mer)Åsa Lund skrev:
Ja trappor och korridorer stjäl verkligen ytorRamnemark skrev:Vi bor två vuxna och ett barn på 240m2 och det är lagom för oss. Arean är mindre viktig än planlösning. På ett 1,5 plans behövs nästan mer area än ett 1-plans på samma storlek. Mina föräldrar köpte ett nytt 1-plans på 138m2 och det hade nästan räckt för oss (vi har alltså 100m2 mer men i princip bara 2 mindre rum mer)
Det är vardagsrummet. Finns dock 2 st fönster till, samt en altandörr så jag tror inte det kommer påverka alltför mycket. Får se hur det blir lutar åt att förlänga verandan då den blir lite för liten för att bli användbar som den är nu. Svårt att få plats med bord och stolar.Snigla skrev:
Jo det är sant försvinner rätt mycket med trappor, snedtak mm. Ska lägga upp lite bilder på planlösningen. Vi är rätt nöjda med vad vi ritat, men kan ju vara någon som ser en bättre lösning än vad vi gör.Ramnemark skrev:Vi bor två vuxna och ett barn på 240m2 och det är lagom för oss. Arean är mindre viktig än planlösning. På ett 1,5 plans behövs nästan mer area än ett 1-plans på samma storlek. Mina föräldrar köpte ett nytt 1-plans på 138m2 och det hade nästan räckt för oss (vi har alltså 100m2 mer men i princip bara 2 mindre rum mer)
Sen beror allt till sist på hur mycket plats man faktiskt behöver. Vi använder i princip hela huset medans vissa familjer bor i lägenheter. Så långe man är nöjd och känner att det räcker så är man helt rätt på detJ Johnsvi skrev:
Vackra proportioner på allt och byggt med känsla för detaljer. Riktigt vackert.
Vart i landet är detta?
Vart i landet är detta?
Jävlar vad duktig du är och vad bra det blir! Djupt imponerad av dina skills. Jobbar du som snickare?
Har du hittat någon bra fönsterleverantör?J Johnsvi skrev:Vi valda att sätta synliga taktassar istället för att bygga in takfoten. Masstillverkade nästan 100 stycken till hela huset efter egen profil
[bild]
[bild]
Så ser dom ut på plats!
[bild]
[bild]
Monteringen och tillverkningen av tassarna var väldigt tidskrävande.
[bild] [bild]
Men snyggt blir det!
[bild]
Börjat spika råspont.
[bild]
[bild]
[bild]
Taket klart och börjat montera vindduk. Blåste storm den veckan så fick sätta dit 45isoleringen bitvis och snabbt häfta fast duken över.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Fortsättning följer!
Var tvungen att lista ut min inloggning för att kunna kommentera den här tråden. Herregud.... När man inte trodde det kunde bli bättre så kommer det bara nya fina projekt och resultat. Har lust att nämna några av mina favoriter men det blir så mycket... garaget, staketet, verandan, SERVERINGSSKÅPET, osv osv... Grymt fint jobb! Skall definitivt fortsätta följa, vi skall snart anlita hantverkare för att bygga ut en vinkel på vårt gamla hus också.
Du har inget instagramkonto förresten?
Tackar kul att höra att ni tycker det man gör blir fint Har tyvärr inget Instagramkonto men har funderat på att skaffa ett till utbyggnaden. Skriver ut det här isf. Lycka till med er utbyggnad!madelenrisberg skrev:Var tvungen att lista ut min inloggning för att kunna kommentera den här tråden. Herregud.... När man inte trodde det kunde bli bättre så kommer det bara nya fina projekt och resultat. Har lust att nämna några av mina favoriter men det blir så mycket... garaget, staketet, verandan, SERVERINGSSKÅPET, osv osv... Grymt fint jobb! Skall definitivt fortsätta följa, vi skall snart anlita hantverkare för att bygga ut en vinkel på vårt gamla hus också.