Då var det dags igen! Nu när allt annat är färdigt så ska jag äntligen bygga ett garage/verkstad. Byggnaden blir på 96 kvadrat, 8x12 meter. Tänken är att det ska se ut som en ladugård och inte bara en stor verkstads/garagebyggnad.

Plattan gjöts under semestern.
Grävmaskin som förbereder mark för en byggplatta omgiven av grönskande träd och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick hjälp med grävningen av en snäll granne (y)

Grundarbete för garage med synliga avloppsrör och spade i framgrunden, röd byggnad i bakgrunden.
Skapa konto

Avloppsrören till golvbrunnarna grävde jag ner för hand :)
Utgrävning för grund med nedgrävda avloppsrör och spade i förgrunden, med röd ladugårdsbyggnad i bakgrunden.
Skapa konto

Grävplats för garage med nedgrävda avloppsrör i marken och omgivande grönområde.
Skapa konto

Vart tre lastbilar med grus.
Grundplatta till garage med nygjutna betongkanter och grus, byggmaterial och betongblandare syns.
Skapa konto

Valde att bygga formen själv och la 200mm cellplast i botten.
Lastad släpvagn med cellplastisolering vid byggarbetsplats under molnig himmel.
Skapa konto

Vart många vändor till bygghandeln:crysmile:
Grundläggning för garage med träformar, armeringsjärn och cellplastblock på gräsplan.
Skapa konto

Och så var det dags för gjutning. 16 kubik gick det åt. Fick hjälp av en släkting med att få till ytan. Vart riktigt bra och slätt!
Betongbil gjuter en grå platta med armeringsjärn, arbetare i skyddskläder assisterar.
Skapa konto

Nyggjuten betongplatta för garage på 96 kvadrat med formar och byggmaterial synliga.
Skapa konto

Nyjuten betongplatta med slät yta som fundament för garage/verkstad.
Skapa konto

Sen var det dags för murning. Halva garaget kommer att bli murat med vit puts och stallfönster.
Grund till garage med murad vägg och formar, i byggfasen omgiven av grönska och byggmaterial.
Skapa konto

Halvfärdigt garage med murade väggar, gjuten platta, betongblandare och person som arbetar.
Skapa konto

Det är första gången jag murar något större men det gick bra, dock väldigt långsamt i början. Byggde formar och gjöt "valvformen" ovanför fönstren. Armerade varje med 5 armeringsjärn. Armerade även vartannat skift.
Grund till garage med påbörjad murning, armeringsjärn och en hund framför byggplatsen.
Skapa konto

Och så var det färdigmurat! :rofl:
Delvis uppförd grå mur av betongblock med valvformade öppningar för fönster, byggarbetsplats med höstträd i bakgrunden.
Skapa konto

Halvfärdig mur av betongblock med valvformade öppningar över fönstren på en byggarbetsplats.
Skapa konto

• Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
åhh.. :love: lovely, ser den matchande gamla charmen.. ser fram emot fortsättningen!

Himmel vad du är duktig! :)

Hmm, invändig isolering?
Känns lite märklig prioritering annars med 20 cm frigolit under plattan och bara 20 cm Leca?

Vidare tycker jag mig ana en ganska allround hantverkarskicklighet. (y)

Oldboy Oldboy skrev:
Hmm, invändig isolering?
Känns lite märklig prioritering annars med 20 cm frigolit under plattan och bara 20 cm Leca?

Vidare tycker jag mig ana en ganska allround hantverkarskicklighet. (y)
Nja plattan är svår att ändra på i efterhand, samt att bygglovet krävde minst 200mm frigolit under plattan. Har funderat på att isolera invändigt, men mest för att det ska bli lättare att hänga upp grejer på väggarna med osb och gips bakom. Vet ej hur bra/dåligt u-värde 25cm leca har? :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vad blir det för isolering i taket?

P patriklarsson skrev:
Vad blir det för isolering i taket?
Jag har inte tänkt så långt än. Får se om jag isolerat själv eller tar in en firma som sprutar. Skulle iofs vara skönt att slippa hålla på med isolering i taket :)

Har ingen erfarenhet av lecablock, men min träkåk med plankväggar har inte haft nån isolering i väggar o det har funkat "bra nog" (iaf för garage), så lägg pengarna på takisolering. Har ca 200-300mm där, ca 100 sågspån + 200 lösull hemma.

Jag tycker 10-15 grader är lagom i ett garage.

Mitt egna garage ska senare också sprutisoleras med träfiber lösull, blir ca 200-300 där med.
Har 95+45 i väggarna nu, men räcker nog eg med 70 eller t.o.m. 45 för ett enklare garage, spec om det är Attefalls eller Friggebodsmått man går efter.

Hoppas själv på att de ska utöka Attefall till 30kvm snart? :)

Iaf snyggt bygge! Lycka till

Har för mig att 25 cm Leca har ca samma isoleringsvärde som 7-8 cm glasull.

Har kollat upp och det motsvarar ungefär 8,3 cm glasull. Får se hur jag gör. Kommer inte ha det jättevarmt i garaget. 10 grader kanske. Det är ett tag kvar innan jag börjar med insidan :)

Har hänt en hel del sedan jag uppdaterade sist! Försöker få så mycket som möjligt klart innan snön kommer..

Halvbyggd stomme med takstolar på husgrund mot skogsbakgrund, byggmaterial och verktyg synliga.
Skapa konto

Stommen uppreglad och takstolarna på plats. Hälften ramverks och andra delen saxtakstolar.

Byggnadsstomme med uppreglade takstolar och gavelspetsar, med stege mitt i konstruktionen och röd byggnad i bakgrunden.
Skapa konto

Reglat upp gavelspetsarna.

Nybyggd stomme med takstolar och delvis pålagd takpapp på en byggarbetsplats.
Skapa konto

Byggstomme av hus med takstolar på plats och oreglad gavelspets, byggmaterial synligt på marken.
Skapa konto

Husstomme under konstruktion med uppreglade takstolar och reglat ytterhörn på en byggarbetsplats.
Skapa konto

Finns många sätt att regla ytterhörn, men så här brukar jag göra :)

Trästomme under konstruktion med uppreglade takstolar framför röd byggnad med snedtak.
Skapa konto

Husbygge med uppställd stomme, takstolar, och påbörjad råspont, omgivet av byggmaterial.
Skapa konto

Börjat spika råspont. Många kvadrat blir det.

Stomme och takstolar på plats för byggprojekt med råspont och takpapp, omgiven av byggmaterial.
Skapa konto

Hus under uppbyggnad med stomme och takstolar på plats, samt påbörjad råspontklädnad och takpapp.
Skapa konto

Takpapp på och 45x45 reglarna på plats.

Hus under konstruktion med uppreglad stomme, takstolar och påbörjat tak med råspont och takpapp, nära en vit skåpbil.
Skapa konto

Nybygge av hus med uppreglad stomme och pågående takarbete, vindpapp och läkt monterade.
Skapa konto

Vindpapp och läkt på plats :)

Hus under konstruktion med pågående arbete på stomme, takstolar och vindskydd, plus byggmaterial och bil framför.
Skapa konto

Kommer att bli liggande faluröd dubbelfaspanel på hela bygget.

Det var allt för nu! :)

• Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Han precis få det tätt utvändigt innan snön kom :)

Börjat spika lite panel.
Hus under konstruktion med tett vindskyddspapp och delvis monterad träpanel, samt virke och stege framför.
Skapa konto

Byggprojekt av en röd träbyggnad med pågående arbete på takläkt och fasadpanel, omgivet av byggmaterial och stegar.
Skapa konto

Satt i fönstren på en gång. Det är begagnade treglasfönster som jag köpt på blocket. 2000kr för 6 st :D

Nypanelad röd byggnad med plåttak och treglasfönster, läkt på taket, och garageport under konstruktion.
Skapa konto

Ännu en sida färdig!
Läkten på taket är även på plats!
Byggprojekt av en röd träbyggnad med takläkt och en påbörjad takkonstruktion, omgiven av snö och byggmaterial.
Skapa konto

Fortsätter med gaveln och monterar garageportarna på samma gång. I gluggarna ovanför portarna ska det bli fönster.

Delvis färdigställd röd byggnad med träpanel, byggmaterial och verktyg spridda framför, samt vita fönsterkarmar.
Skapa konto

En nybyggd röd byggnad med plåttak, fönster och otäckt väder, byggmaterial framför.
Skapa konto

Plåttaket på och väggen klar.

Halvfärdigt bygge av rödmålad byggnad med plåttak och ouppsatta fönster, stegar lutade mot väggen.
Skapa konto

Och även gaveln på baksidan färdig :)

En nybyggd byggnad med röd panel och grå grund under konstruktion, med snötäckt mark och en stege mot fasaden.
Skapa konto

Har även byggt en dubbeldörr som ska sitta på framsidan. 150x210 :)

Nybyggd dubbeldörr i trä med kryssmönster, placerad inuti en byggnad under konstruktion.
Skapa konto

Jag brukar alltid sätta dropplåten sist när jag lägger plåttak så att man kan rikta in den helt efter plåten. Då syns det inte så mycket om den börjar dra iväg åt något hål.

• Nybyggd byggnad med rött tegeltak, grå Leca-block, vit garageport och begagnade treglasfönster.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Kanske missat men kommer du vitputsa den murade delen?

sir_daniel sir_daniel skrev:
Bra jobbat! Kanske missat men kommer du vitputsa den murade delen?
Tack! Ja den blir vitputsad, med väldigt grov yta. Men det blir inte förrän i vår när det börjar bli lite varmare :)

• Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.