1 231 774 läst · 3 920 svar
1232k läst
3,9k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Ja, den är det. Har du sett den över disk? Den ser inte lika snygg ut i verkligheten. Strukturen ser påtryckt ut. Därför vi väljer annan.
Redigerat:
Oj. Vilken tur du nämnde det. Då får det bli en annan platta.
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Tycker inte du ska lita på mig, utan titta på den över disk. Om du har möjlighet. I Ulvsunda ligger det massor med firmor om du bor i Stockholm. Vi spenderande typ en dag där
Bor i Luleå så det är liiiite sämre utbud här. Hittade dock en annan platta. http://www.konradssons.com/nr-21/
Den gråa.
Den gråa.
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Ser snygg ut, personligen skulle jag dock vilja se den up close and personal.
Den fanns här på Beijer och var riktigt snygg IRL. Dessutom till kampanjpris
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Jag hade glömt att rita in på ritningen hur rören går på väggen. Kom på det efter vi spacklat igen rören. Inte helt bra då vi ska skruva vinkeljärn för att hålla den lilla väggsnutten på plats som ska hålla vänstra duschdörren. Som tur var kom vi på det innan bruket torkat och man kunde föra in måtten i ritningen.
Testade på kul och se om man kunde använda Sketchups image map funktion för att i efterhand få tag på måtten.Det visade sig fungera väldigt bra med den bilden jag använde, fick millimeterprecision. Såhär gjorde jag
Använde denna bild
Mappa den sketchup, valde att rotera den pga att z och y axlarna var bäst definierade.
När jag hade den mappad var det bara att rita in rören, sedan skala om objektet till det största kända mått i bilden vilket är bredden på väggen rören sitter på vilket är 1780mm
Med lite tur hinner vi mura väggsnutten idag! Mer bilder kommer
Testade på kul och se om man kunde använda Sketchups image map funktion för att i efterhand få tag på måtten.Det visade sig fungera väldigt bra med den bilden jag använde, fick millimeterprecision. Såhär gjorde jag
Använde denna bild
Mappa den sketchup, valde att rotera den pga att z och y axlarna var bäst definierade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag hade den mappad var det bara att rita in rören, sedan skala om objektet till det största kända mått i bilden vilket är bredden på väggen rören sitter på vilket är 1780mm
Logga in
Skapa konto
Med lite tur hinner vi mura väggsnutten idag! Mer bilder kommer
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Avdragsbanorna för putsen gör att det är riktigt lätt att passa så blocket blir vinkelrätt mot väggen
Första blocket limmat och inpassat så det i våg
Alla tre blocken limmade, kommer även tillkomma en liten passbit på toppen
Logga in
Skapa konto
Första blocket limmat och inpassat så det i våg
Logga in
Skapa konto
Alla tre blocken limmade, kommer även tillkomma en liten passbit på toppen
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Var och kände på konstruktionen idag, PU700 verkar ha gjort sitt jobb, väggen känns väldigt stum.
Imorgon ska vi dessutom skruva dit vinkeljärnen som en extra åtgärd
Imorgon ska vi dessutom skruva dit vinkeljärnen som en extra åtgärd
Tror detta kommer hålla bra! Moderna duschdörrar väger inte mycket och svänger via upphängningen utan svaj. Liksom du skulle jag satt järnen ändå, annars går man bara och funderar i efterhand på om man borde gjort det!
/K
/K
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
@kallun, Tack, den känns riktigt stum så ska nog bli fint det här.
Nu är dessutom vinkeljärnen på plats, fyra stycken, två på var sida där gångjärnen till dörrarna kommer sitta.
Vi har även putsat väggsnutten med ett tuntlager för att fylla alla porer samt få till fina hörn för tätskiktet. Passade även på att bättre på runt blandarfästet så att manschetterna får plant och fint att täta mot. Även putsat bort kanten på Unidrainarmaturen.
Nästa steg är att fixa alla grejer som behövs för att kunna lägga tätskikt.
Bla måste vi fixa en tröskel och kolla upp vad om gäller med karmvirket och tätning vid denna.
Nu är dessutom vinkeljärnen på plats, fyra stycken, två på var sida där gångjärnen till dörrarna kommer sitta.
Logga in
Skapa konto
Vi har även putsat väggsnutten med ett tuntlager för att fylla alla porer samt få till fina hörn för tätskiktet. Passade även på att bättre på runt blandarfästet så att manschetterna får plant och fint att täta mot. Även putsat bort kanten på Unidrainarmaturen.
Logga in
Skapa konto
Nästa steg är att fixa alla grejer som behövs för att kunna lägga tätskikt.
Bla måste vi fixa en tröskel och kolla upp vad om gäller med karmvirket och tätning vid denna.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Börjat med att fixa till hörnen i dörröppning så att en karm passar. När jag filar hörnen så lossnar puts i stora shok, jävla hantverkare som inte kunde vattna underlaget ordentligt!
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Tillverkat dörrkarm av karmvirke och passat in dörrbladet. Fick även fräsa bort 3mm då falsdjupet var för litet för dörrbladet.
Även tillverkat egen tröskel av ek
Kvar att göra är att passa in karmen i väggen
Logga in
Skapa konto
Även tillverkat egen tröskel av ek
Logga in
Skapa konto
Kvar att göra är att passa in karmen i väggen
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Börjat med elen för spegelbelysning.
Inte helt kul och börja med att sprida tegeldamm i hela badrummet och lägenheten igen, men tyvärr har vi inte enats förrns nu hur belysningen ska vara. Från början tänkte vi göra en egen speciallösning med frostat glas i spegeln med led strip bakom. Men nu har vi bestämt att köra på 3 kuber från Astro på detta vis
Logga in
Skapa konto
Inte helt kul och börja med att sprida tegeldamm i hela badrummet och lägenheten igen, men tyvärr har vi inte enats förrns nu hur belysningen ska vara. Från början tänkte vi göra en egen speciallösning med frostat glas i spegeln med led strip bakom. Men nu har vi bestämt att köra på 3 kuber från Astro på detta vis
Logga in
Skapa konto