AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hade en klasskamrat som bodde i det huset :D
Ok, innan de renoverade? Sedan sålde de?
Vad säger du om priset kopplat till hur det ser ut då?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok, innan de renoverade? Sedan sålde de?
Vad säger du om priset kopplat till hur det ser ut då?
270 kvm i Ålsten är ju inte överpris tyvärr. Spelar nog inte så mycket roll hur jävligt det är renoverat. De verkar inte bytt till plastfönster iallfall. Tittade inte så noga dock :p

edit: detta var på 80/90-talet.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
270 kvm i Ålsten är ju inte överpris tyvärr. Spelar nog inte så mycket roll hur jävligt det är renoverat. De verkar inte bytt till plastfönster iallfall. Tittade inte så noga dock :p

edit: detta var på 80/90-talet.
Ja de har väl grävt ur den befintliga källaren och inrett vinden.
För så väldigt stort är väl inte huset?

Upplever annars att kvadratmeterpris är mera applicerbart på lägenheter.
Med småhus kommer så andra saker.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hade en klasskamrat som bodde i det huset :D
Kollade på bilderna, det trista med många "topprenoveringar" är att de är så hårdhänt gjorda, utan nån finkänslighet, att hela husets kultur och charmvärde är utraderat.

Man blir nyfiken på om du minns hur det såg ut innan, om foder, lister, socklar och rumsindelning var som det skulle? Denna släta avskalade stilen ser bara billig ut, varför ska gamla hus behöva se ut som snabbt ihop slängda nya hus invändigt?

Många lägenheter och hus blir totalslaktade och kräver jättejobb av ihärdiga och kompetenta personer för att återställa till ursprungskvalitéerna.

Anders, jag tror du ska ha ett orört hus, hellre en ett förstört. Allt i huset ovan tror jag du skulle vilja göra om och sannolikt har de förstört mer än vad det tar att renovera ett misskött hus.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kollade på bilderna, det trista med många "topprenoveringar" är att de är så hårdhänt gjorda, utan nån finkänslighet, att hela husets kultur och charmvärde är utraderat.

Man blir nyfiken på om du minns hur det såg ut innan, om foder, lister, socklar och rumsindelning var som det skulle? Denna släta avskalade stilen ser bara billig ut, varför ska gamla hus behöva se ut som snabbt ihop slängda nya hus invändigt?

Många lägenheter och hus blir totalslaktade och kräver jättejobb av ihärdiga och kompetenta personer för att återställa till ursprungskvalitéerna.

Anders, jag tror du ska ha ett orört hus, hellre en ett förstört. Allt i huset ovan tror jag du skulle vilja göra om och sannolikt har de förstört mer än vad det tar att renovera ett misskött hus.
Jag håller helt med dig.
Undrar därför om de verkligen kommer att få vad de begär. Antagligen ett par miljoner mindre.

Min upplevelse är annars att det är förhållandevis ovanligt att äldre vackra gamla hus sönderrenoveras så som här.
I de allra flesta fall är det mer eller mindre noggranna orginalrenoveringar med mindre avvikelser.
Men jag har bara erfarenheter av sthlm...
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja de har väl grävt ur den befintliga källaren och inrett vinden.
För så väldigt stort är väl inte huset?

Upplever annars att kvadratmeterpris är mera applicerbart på lägenheter.
Med småhus kommer så andra saker.
Ålsten var uppe i 150 k per kvm ett tag. Galet
 
J JohanLun skrev:
Kollade på bilderna, det trista med många "topprenoveringar" är att de är så hårdhänt gjorda, utan nån finkänslighet, att hela husets kultur och charmvärde är utraderat.

Man blir nyfiken på om du minns hur det såg ut innan, om foder, lister, socklar och rumsindelning var som det skulle? Denna släta avskalade stilen ser bara billig ut, varför ska gamla hus behöva se ut som snabbt ihop slängda nya hus invändigt?

Många lägenheter och hus blir totalslaktade och kräver jättejobb av ihärdiga och kompetenta personer för att återställa till ursprungskvalitéerna.

Anders, jag tror du ska ha ett orört hus, hellre en ett förstört. Allt i huset ovan tror jag du skulle vilja göra om och sannolikt har de förstört mer än vad det tar att renovera ett misskött hus.
Jag mins inte var väl typ 11 år när jag var där sist.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag håller helt med dig.
Undrar därför om de verkligen kommer att få vad de begär. Antagligen ett par miljoner mindre.

Min upplevelse är annars att det är förhållandevis ovanligt att äldre vackra gamla hus sönderrenoveras så som här.
I de allra flesta fall är det mer eller mindre noggranna orginalrenoveringar med mindre avvikelser.
Men jag har bara erfarenheter av sthlm...
Jag tror att det oftare var på 60- och 70-talet de riktiga "våldtäkterna" på hus gjordes.

Men nog görs det fortfarande hemska renoveringar, ofta "snyggare" än 70-talets, men det kanske bara är med dagens ögon.

Sen tror jag det handlar om vilka områden det är också. Generellt verkar det vara små hus i områden som "blivit mycket dyrare" som har varit värst ute. Stora hus på 2-3-400 kvm har ofta en klassisk stil och uppbyggnad där rummen har räckt till och fyller en funktion. Mindre hus har ägarna behövs "anpassa" till modernt sätt att leva, varit mer i händerna på ekonomi - 70-talets tilläggs och fönsterbytes-vansinne. De som bott i ett hus på 250kvm i ett hela tiden dyrt område har nog inte haft lika stor anledning att ändra på huset, försöka få bidrag eller "snåla" med värme.

Jag undrar om inte den största faran nu är att man helt enkelt utplånar gamla, små hus i dyra områden.

Jag hoppas de som vill renovera såsom bilderna på objektet ovan väljer nya hus, att de tror att gamla hus är dragiga, kalla och ruttna. För det som de verkar vilja är att göra om ett gammalt hus till ett nytt. Då är det bättre att låta bli och bosätta sig nån annanstans. Problemet är väl att tex Bromma är färdigbyggt så om man vill bo där men helst bo i ett modernt hus är våldtäkt på ett gammalt hus enda sättet.
 
Nu skvätter de in 25k bud så snart är det avgjort :)

Edit: oj nu lade en 150k precis
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Edit: oj nu lade en 150k precis
Det kan ha varit din sambo som vill överraska dig.
 
  • Haha
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu skvätter de in 25k bud så snart är det avgjort :)

Edit: oj nu lade en 150k precis
Syns buden nånstans?
 
nino nino skrev:
Syns buden nånstans?
Tror man måste intresseanmält för det.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ålsten
Snälla behåll garaget när du renoverar.
 
A Andy78 skrev:
Snälla behåll garaget när du renoverar.
Där måste man dränera ordentligt. Riskkonstruktion med backe ner sådär
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror man måste intresseanmält för det.

Ser du vad buden ligger på idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.