J JohanLun skrev:
Men det är en skaplig cykelväg även för en ungdomlig 40-åring, iofs håller du dig ung om du bränner 1 mil ToR cykel om dan... Och kollektivt tar det väl 20 minuter till Fridhemsplan likförbaskat? :) Men jag antar det ligger långt ifrån sk utanförskapsområden.

Älvsjö tror jag dock inte gör det, det är nog ungefär som Sollentuna mfl, att det finns mindre bra områden nära.
Älvsjö lockar sådär. Små fläckar av trevliga områden insprängda mellan motorvägar och pendeltåg.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag trodde 40 var gubbe? ;)

Du kan inte byta med fina föräldrar då? Har för mig du skrivit att de bor fint :)
Morsan skulle aldrig ge upp sin trädgård :p
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Morsan skulle aldrig ge upp sin trädgård :p
säg att hon får komma och påta i "er" trädgård. ;) Så är biten med att sköta trädgård avklarad. :D

...men har man syskon kanske det heller inte är så lätt att avgöra vem som ska "få" ta över huset och hur det ska värderas och ersättas.

Älvsjö känns än mer "söndersprängt" än många andra områden, jag tror det är lite för bra läge för att inte bli sönderexploaterat...
 
J JohanLun skrev:
säg att hon får komma och påta i "er" trädgård. ;) Så är biten med att sköta trädgård avklarad. :D

...men har man syskon kanske det heller inte är så lätt att avgöra vem som ska "få" ta över huset och hur det ska värderas och ersättas.

Älvsjö känns än mer "söndersprängt" än många andra områden, jag tror det är lite för bra läge för att inte bli sönderexploaterat...
:D Tror nog jag vill börja från scratch och inte flytta hem igen :p
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har polare som flyttat till värmdö och andra avlägsna ställen, de är aldrig med på AW längre. Så absolut spelar läget in på livskvaliten
Har de inte inte hittat bättre saker att göra än AW då? Eller har de bara tröttnat på sina medarbetare kanske? ;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte bara finish det är också direkta felaktiga val, tex moderna fönster med fuskspröjs i 20-tals hus. Vi tittar väl på hus runt 12-15 millar så inte direkt svensson skulle jag säga :p Fast man kanske måste upp till 25 millar idagens stockholm för det :p
Är inte priset som styr, det är ägarna.
Nu kanske det är fördomar jag har men, i mångt och mycket så anser jag att ju rikare man desto mer ska det synas. Och då går det inte för sig att bjuda över grannarna på middag och visa sina linoljemålade glesa dragiga orginalfönster. Som exempel. Då smäller det högre med fräsiga nya fönster med självtvättande glas och underhållsfri färg.

Men sen givetvis finns det välsuttna som förstår innebörden av att behålla det tidstypiska men jag tror det är ett undantag. En avart bland er.

Men jag önskar er god jaktlycka och hoppas ni finner ett hus som inte är "förstört"
 
L Lutte skrev:
Är inte priset som styr, det är ägarna.
Nu kanske det är fördomar jag har men, i mångt och mycket så anser jag att ju rikare man desto mer ska det synas. Och då går det inte för sig att bjuda över grannarna på middag och visa sina linoljemålade glesa dragiga orginalfönster. Som exempel. Då smäller det högre med fräsiga nya fönster med självtvättande glas och underhållsfri färg.

Men sen givetvis finns det välsuttna som förstår innebörden av att behålla det tidstypiska men jag tror det är ett undantag. En avart bland er.

Men jag önskar er god jaktlycka och hoppas ni finner ett hus som inte är "förstört"
Det är new money det, urk, som Daniel ek som rev 1800 tals huset i Djursholm, blir riktigt ledsen på sådant. Har en polare som renoverar ett 1700 tals säteri, åker riket runt och letar orginalmatarial. Så ska det vara :)
 
  • Gilla
Exostor och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Har de inte inte hittat bättre saker att göra än AW då? Eller har de bara tröttnat på sina medarbetare kanske? ;)
Nej för Fan det är ett glatt gäng i den facebook gruppen även om ingen av oss längre jobbar ihop :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Är inte priset som styr, det är ägarna.
Nu kanske det är fördomar jag har men, i mångt och mycket så anser jag att ju rikare man desto mer ska det synas. Och då går det inte för sig att bjuda över grannarna på middag och visa sina linoljemålade glesa dragiga orginalfönster. Som exempel. Då smäller det högre med fräsiga nya fönster med självtvättande glas och underhållsfri färg.

Men sen givetvis finns det välsuttna som förstår innebörden av att behålla det tidstypiska men jag tror det är ett undantag. En avart bland er.

Men jag önskar er god jaktlycka och hoppas ni finner ett hus som inte är "förstört"
Det beror nog på vilka rika man avser. För mig verkar den riktiga överklassen ha ett helt annat och trevligare förhållande till traditioner överhuvudtaget, och det gäller inte minst byggnader. Det kanske har med den konservativa ådran att göra? Nya pengar däremot, det är en annan femma.

Jag kommer dessvärre från en ort där det finns många människor med mycket pengar och dålig smak. Framför allt nyrika göteborgare som vill flytta "lite utanför stan men ändå ha nära". Vår släkt har bott här sedan 1800-talet men är vanliga löntagare med vanliga inkomster, så det är bara att stå och titta på när de goa moderaterna spränger sönder berg och slänger upp fuskfunkislador längs vattnet. Finns inte en chans att kunna konkurrera om de lägena.

Å andra sidan är det tur i oturen att statusjakten får dem att vilja bo precis på varandra. Det lämnar mer utrymme åt vanliga människor på andra ställen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Är inte priset som styr, det är ägarna.
Nu kanske det är fördomar jag har men, i mångt och mycket så anser jag att ju rikare man desto mer ska det synas. Och då går det inte för sig att bjuda över grannarna på middag och visa sina linoljemålade glesa dragiga orginalfönster. Som exempel. Då smäller det högre med fräsiga nya fönster med självtvättande glas och underhållsfri färg.

Men sen givetvis finns det välsuttna som förstår innebörden av att behålla det tidstypiska men jag tror det är ett undantag. En avart bland er.

Men jag önskar er god jaktlycka och hoppas ni finner ett hus som inte är "förstört"
Ett stort hus lever nog farligast med nyrika köpare. De som har normal ekonomi har inte råd att förstöra hela huset på en gång... Jag tycker jag har observerat att ju mindre hus, desto mer förstört är det. I ett stort hus kräver tex fönsterbyte mer eftertanke, man byter inte 30 fönster på en nyck, utan räknar förmodligen på det. Och byter man ett i taget så ser det förjäkligt ut om man inte följer originalproportioner.

...undrar om inte många lite större äldre hus (som väl ofta har ägare som är hyfsat välbärgade) ändå har kvar mycket originaldetaljer, dörrar, fönster etc för att många inser att nya fönster sätter vem som helst in, men original är faktiskt snyggare, mer exklusivt osv. Är det påkostade snickerier, paneler, stuckaturer etc så talar hela stilen samma språk och det är svårt att smäcka på perspektivfönster i plast utan att vara helt totalt smaklöst blind. Ungefär som att man inte sätter biltema hjulsidor på en klassisk porsche 911.

Men visst förekommer det där någon med mycket pengar köper ett hus och blåser allt och stoppar in fönster och dörrar som inte passar in. Eller "destruktion deluxe" typ Daniel Spotify Ek som bulldozar ned allt.
 
Fast dyra hus nu i dom här storstäderna där alla viktigpettrar huserar Har inte alltid varit dyra. Bebodda av stilistiska förmögna personer med en traditionell ådra.

Innan bomarknaden slog knut på sig själv o Exploderade så hann det säkerligen hända en hel del i husen speciellt i det äldre beståndet.

Men det är säkert som ni säger, nyrika har kanske ett större behov av att hävda sig. Det vet jag inget om då man både är ett fattighjon och norrbottning.
 
L Lutte skrev:
Fast dyra hus nu i dom här storstäderna där alla viktigpettrar huserar Har inte alltid varit dyra. Bebodda av stilistiska förmögna personer med en traditionell ådra.

Innan bomarknaden slog knut på sig själv o Exploderade så hann det säkerligen hända en hel del i husen speciellt i det äldre beståndet.

Men det är säkert som ni säger, nyrika har kanske ett större behov av att hävda sig. Det vet jag inget om då man både är ett fattighjon och norrbottning.
Nu rör inte jag mig i rikemanskretsar eller rikemansområden, men en teori kan vara att i storstan har alltid de finaste områdena varit de med stora hus och bra lägen där det då ofta är hus från början på 1900-talet. Jag vet folk från Norrland som säger att de mest förmögna oftast byggde flång nya hus och de med mindre pengar hankade sig fram i sekelskifteshus. Kanske är det likadant på andra mindre orter?

Många gamla hus på min gata ser ut att få mycket tidsenligt återställt. Men då är det väl för Stockholm hus över medelvillan men absolut inte någon gräddhylla.
 
Skulle du vakna imorrn och vilja bli "lantis" (fast med 20 min till stan) så vore detta nåt att sätta tänderna i.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=1891728
Inga plastfönster eller sån skit. 60 år med samma ägare, verkar inte ovanligt i dessa kvarter.

Jag har ingen aning om hur huset ser ut invändigt, ligger vid en lite större väg tyvärr, varje jul säljer scouterna julgranar i denna trädgård och har tydligen så gjort i massor av år.

Misstänker att ett sådant hus på de ställen du letar kostar minst det dubbla?
 
J JohanLun skrev:
Skulle du vakna imorrn och vilja bli "lantis" (fast med 20 min till stan) så vore detta nåt att sätta tänderna i.
[länk]
Inga plastfönster eller sån skit. 60 år med samma ägare, verkar inte ovanligt i dessa kvarter.

Jag har ingen aning om hur huset ser ut invändigt, ligger vid en lite större väg tyvärr, varje jul säljer scouterna julgranar i denna trädgård och har tydligen så gjort i massor av år.

Misstänker att ett sådant hus på de ställen du letar kostar minst det dubbla?
Jävlar det var billigt :) över det dubbla skulle jag säga men beror lite på hur mycket över accept det där går. :)

Hade jag inte varit lika beroende av närheten till city så hade det ju inte varit någon fara, men när man ska varje dag ta sig in i city (när corona är över) så känns Sollentuna för långt bort
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jävlar det var billigt :) över det dubbla skulle jag säga men beror lite på hur mycket över accept det där går. :)

Hade jag inte varit lika beroende av närheten till city så hade det ju inte varit någon fara, men när man ska varje dag ta sig in i city (när corona är över) så känns Sollentuna för långt bort
Jo, det går att få riktigt fina hus här till för Stockholmsmått låga priser. Men visst, det går lika snabbt att komma till Arlanda som till T-centralen, så är ju en bit ut. Men även nära till e4 och snart förbifarten. Så för allt utom city ligger det bra till... Lite förvånad att inte priserna är högre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.