För att återkoppla till tidigare diskussion ang golv, så såg jag detta här om dagen (tänkte på dig direk när jag såg hur slarvigt det var lagt:D).
Detta kallar jag rejäla plank;). Träslaget är så hårt att inte ens termiter går loss på det vilket borde möjliggöra att barn kan leka utan att det blir repor i det. Förmodligen näst intill olösligt att få hem det.

Stora träd får inte fällas här, dom tillhör kungen, dock var detta träd nere i dalen när en fördämning byggdes så munkarna fick det.

Golv.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men håll med om att det hade varit nice med sådant golv
 
  • Gilla
Jerpa
  • Laddar…
Alldeles för breda plank för en 20-tals kåk :)
Men det var rejäla plank, vad är det för sort?
 
Har ingen aning men templet är inte så långt härifrån så jag kan åka dit igen vid ett tillfälle och försöka luska fram det.
 
Redwood I USA kan ju blir riktigt stora, men jag hoppas inte de gör golv av de gamla träden :) världens äldsta träd är förövrigt en liten, liten gran på hemlig ort i Sverige :)
 
harry73
AndersMalmgren skrev:
Redwood I USA kan ju blir riktigt stora, men jag hoppas inte de gör golv av de gamla träden :) världens äldsta träd är förövrigt en liten, liten gran på hemlig ort i Sverige :)
Det lät osannolikt, så det fick jag leta upp :)
https://www.skogssallskapet.se/artiklar--reportage/artiklar/2008-05-13-aldsta-tradet-pa-jorden.html

Trädet är inte riktig så gammalt, men man tror att det är en genetisk kopia av ett träd som etablerade sig där nästan direkt efter istiden, så beroende på definitionen är trädet 9500 år gammal eller några decennier
 
Var och titta lite på Kommoder idag, lutar åt denna, Ballingslöv Bright slät vit 80cm

bright-slat-vit-alt1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


handtagen vi valt
43546_36deda4a0842be064814a570b22939dd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställde även säng i mellandagsrean 50% på Viking beds, såg att Falkn köpt samma, man kan inte alltid vara unik :D Hoppas min trasiga rygg ska må bra av den, jag valde fast botten och tjejen medium
 
Modern badrumsmöbel mot sekelskiftes/gammeldaxstilen i övriga lgh?
 
AndersMalmgren skrev:
Var och titta lite på Kommoder idag, lutar åt denna, Ballingslöv Bright slät vit 80cm

[bild]

handtagen vi valt
[bild]

Beställde även säng i mellandagsrean 50% på Viking beds, såg att Falkn köpt samma, man kan inte alltid vara unik :D Hoppas min trasiga rygg ska må bra av den, jag valde fast botten och tjejen medium
Jag var helt övertygad om att jag skulle ha fast då jag upplever vår nuvarande som för mjuk. När jag väl provade och hittade rätt enligt mig själv och säljaren menade han att den var medium. Jag upplevde den fasta som att den gav mindre stöd. Detta berodde enligt säljaren på att jag inte sjönk ner på rätt ställen i den fasta. Så vi tog medium över hela. Jag hoppas detta blir bra. Man fick ju dock byta för en femhundring efter 30 eller 60 dagar om man ville.

Köpte ni gavel också? :)

Det blir nog bra med den kommoden i ert badrum. Ni har inte funderat på en ljusgrå kulör istället? Hade nog gett lite mer ombonad känsla i kombination med er granitkeramik. Ang. handtagstypen så sätt gärna en smal remsa dubbelhäftande av kvalitet under ovankanten på handtaget. Många gånger blir det mycket flex i den typen av handtag och det inger inte direkt kvalitetskänsla.
 
Jonatan79 skrev:
Modern badrumsmöbel mot sekelskiftes/gammeldaxstilen i övriga lgh?
Fast badrummet är ju modernt inget gammalt där, inte ens allmoge snickerierna.
 
falkn skrev:
Jag var helt övertygad om att jag skulle ha fast då jag upplever vår nuvarande som för mjuk. När jag väl provade och hittade rätt enligt mig själv och säljaren menade han att den var medium. Jag upplevde den fasta som att den gav mindre stöd. Detta berodde enligt säljaren på att jag inte sjönk ner på rätt ställen i den fasta. Så vi tog medium över hela. Jag hoppas detta blir bra. Man fick ju dock byta för en femhundring efter 30 eller 60 dagar om man ville.

Köpte ni gavel också? :)
Säljaren tittade noga på det där då jag sade att jag har lite ryggproblem och det såg bra ut enligt honom och kändes bra för mig. Tjejen såg bra ut i både fast och medium så hon valde den mjukare :D Yes, fast vi tog den tunnare modellen, tjejen tyckte bättre om tjockleken och utseendet på den.

4dbb83e5-7be1-4668-8a6a-f313d0e813e0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


falkn skrev:
Det blir nog bra med den kommoden i ert badrum. Ni har inte funderat på en ljusgrå kulör istället? Hade nog gett lite mer ombonad känsla i kombination med er granitkeramik. Ang. handtagstypen så sätt gärna en smal remsa dubbelhäftande av kvalitet under ovankanten på handtaget. Många gånger blir det mycket flex i den typen av handtag och det inger inte direkt kvalitetskänsla.
Vi tänkte köra riktigt stilrent och kallt med betongbänkskiva, vita möbler etc, och sedan värma upp med textiler och belysning. Tror dessutom grå kommod kan se ut att man försökt matcha betongskivan och misslyckats (Kommer ju inte bli exakt rätt menar jag). Har tyvärr inte fått klämma på dessa handtag då Ballingslöv på Birger jarlsgatan inte hade dem för demo.För 5.500 tycker jag nog kvaliten överlag kunde varit bättre, visst, var lite bättre än IKEA Godmorgon, men inte mycket. Jag gillade inte handtaget på God morgon,annars hade jag nog köpt den istället. Samt att Ballen är 794 bred istället för IKEAs 800 vilket passar oss bra då utrymmet precis kan husera en 800 kommod plus tvättmaskin. Man vill ha lite utrymme när maskinen ska centrifugera.

edit: Fast nu ser jag att handtagen är ju inte integrerade på Godmorgon, det missade jag faktiskt när jag var där, då satt det samma handtag på alla modeller, så man skulle kunna köpa Godmorgon och köpa Ballingslöv handtagen.

edit: En till nackdel med Ballen är att den har en logga, hatar loggor på möbler och vitvaror. För att inte tala om kläder
 
Redigerat:
Passar på att önska gott nytt, denna bild är från Nyår 2013, vännerna vi var hos väntar fortfarande på att få komma på Nyårsmiddag hemma hos oss :D

gott nytt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar det styra upp sig

IMAG0928.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
20151231_202932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här var, enl mig, ett riktigt gott rödvin. Det du tipsade om förut var ok men inte riktigt i min smak
 
  • Gilla
Marre666 och 1 till
  • Laddar…
Ska absolut prova :) vilket årgång var det på den du drack? Det är 99 som är bra, men den tog slut och ersattes av 2003 som var mycket sämre

Köpte denna till ikväll, riktigt bra

IMAG0929.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen aning finns det olika :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.