1 231 741 läst · 3 920 svar
1232k läst
3,9k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Jo, precis. Det beror ju på lite vad ni har för smygar. Är dessa putsade/spacklade eller är de i trä? Det kommer troligtvis bli stor nyansskillnad mellan foder och spacklad yta, speciellt när era foder är nytillverkade. Vi märkte ju av detta på garderobsdörrarna också. Ju blankare/finare yta och ju högre glans desto ljusare upplevs färgen. Därmed upplever ni också era köksluckor som ljusa. Målar du samma färgkod på väggen blir det mörkare. Undertill skall ni ju definitivt ha vitt i alla fall. Det bästa är väl att testa på en smyg och se hur det ser ut.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Tyvärr putsade, hade gärna haft paneler i trä men det var ganska ovanligt på 20-talet. Vår 1800-tals lgh har fina paneler i trä i nischen. Man kan inte få allt
Jo man får provmåla, målar snickerierna löst så kan provmåla det först innan jag målar väggen
Jo man får provmåla, målar snickerierna löst så kan provmåla det först innan jag målar väggen
Ja, för det som blir problem är ju också hur man gör vid mötet mellan smyg och foder. Normalt sätt så spacklar man ju mot ytterkanten på fodret och målar sedan i samma kulör så det smälter ihop. Här måste man ju annars ha en skarp kant om man ska ha olika färg.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Hur menar du? Spacklar på foder/väggskarven? Möjligen använder man väl en akrylfog om det blir glipor pga kupig vägg?
Vi tänkte måla med lite överlapp väggen som ska ha samma färg som snickerierna och sedan sätta dit snickerna och möjligen bättra på med fog om det behövs (orginalväggarna är rätt kupiga). Dock måste jag kolla upp att vår snickerifärg fungerar att måla på väggfärgen då vi valt oljefärg pga vi tyckte det blev för mycket penseldrag och dålig täckning med plastfärg
edit: smygen och fodret ska inte gå flush om det är det du menar? Man lämnar ofta 5mm
Vi tänkte måla med lite överlapp väggen som ska ha samma färg som snickerierna och sedan sätta dit snickerna och möjligen bättra på med fog om det behövs (orginalväggarna är rätt kupiga). Dock måste jag kolla upp att vår snickerifärg fungerar att måla på väggfärgen då vi valt oljefärg pga vi tyckte det blev för mycket penseldrag och dålig täckning med plastfärg
edit: smygen och fodret ska inte gå flush om det är det du menar? Man lämnar ofta 5mm
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Den lösningen har jag aldrig sett innan. Har du tänkt på hur det kommer se ut om din smyg inte är helt i lod? Finns det någon anledning till att ni inte sätter fodren kant i kant med smyg? Mig veterligen är det så man gjort i hundra år. Du lär väl ändå behöva spackla smygarna eller?
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Är det något jag har lärt mig i den här tråden, så är det att allt i Anders lägenhet är helt i lodfalkn skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Tyvärr inte alla orignaldetaljer
Ja foder brukar man väl alltid dra in en bit på smygen, gör man inte det får man oftast slag märken efter låskolven i en dörr.
Anders och Falkn, på väggarna som ni målat har ni satt upp armeringsväv eller målar ni direkt på gipsskivorna (där det är sånna)
Anders och Falkn, på väggarna som ni målat har ni satt upp armeringsväv eller målar ni direkt på gipsskivorna (där det är sånna)
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Enbart remsa i skarvana mellan skivorna. Har även spacklat in skyddshörn av stål i smygarna så de är tåliga och fina
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Kan iof behövas med farsan, vet inte hur många jack han gjort i väggen med sitt förbannade långpass
Medlem
· Uppsala
· 5 896 inlägg
Långpass? känns inte som ett precisionsverktyg 2015...