1 231 741 läst · 3 920 svar
1232k läst
3,9k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Googlar man Steak tartar och Bangkok får man upp en del tex en fransk Bistro som heter Oskar (låter svenskt). Ingen aning om kvalitén.
Har lite favoritställen där. Brukar äta Japanskt
Men blev så galet sugen på råbiff efter sett din bild
I Holland har dom ok sådana, men beställ en i Polen så bleknar ditt foto. Köttet ska som du säger inte vara malet, det ska vara skrapat. Alternativt finhackat med kniv.
En skybar är ngt alla borde få uppleva. Var inte på den du nämnde men en annan som jag inte minns namnet på. Inte billigt men värt varenda en Baht.
BTW, såg i ett av inläggen att du hade tydligen tid till annat än jobba och renovera (tror det var i somras) Grattis!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men blev så galet sugen på råbiff efter sett din bild
I Holland har dom ok sådana, men beställ en i Polen så bleknar ditt foto. Köttet ska som du säger inte vara malet, det ska vara skrapat. Alternativt finhackat med kniv.
En skybar är ngt alla borde få uppleva. Var inte på den du nämnde men en annan som jag inte minns namnet på. Inte billigt men värt varenda en Baht.
BTW, såg i ett av inläggen att du hade tydligen tid till annat än jobba och renovera (tror det var i somras) Grattis!
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Precis som rumpa och mageKristinaRT skrev:
Dock blir skalan välldigt nära verkligheten i VR, ställer jag in höjden på kameran till min ögonhöjd och tittar ner i golvet känns det verkligen som golvet är på rätt höjd (rätt märklig känsla att titta ner och inte se sin kropp). Så avstånd etc går att testa rätt bra digitalt med VR men som du säger är det ju bra att testa mer fysiskt också
Tänk på att bänkskivan också sticker ut ett par cm, så det i realiteten är ett mått på 550-560 mm. Alldeles för lite för min smak. Men testa när du är på plats och få en känsla!AndersMalmgren skrev:Kul, att du gillar den
Nu har jag korrigerat min ritning med korrekta mått.
Det landar på knappt 580mm mellan köksöns pärlspont och pelaren.
[bild]
Visst, det är kanske för trångt för att man tex ska stå där och jobba eller man kanske hellre väljer att runda pelaren istället för att gå via där, men ändå tror jag det estetiskt ser bättre och luftigare ut såhär, vad tycker ni?
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Jo, men estetiskt är det mer den stora ytan på sidan än det lilla överhängande som kommer styra hur trångt man upplever det. Sedan är det en annan femma vad man först slår i rent fysiskt
Mm, du har rätt. Jag valde att snedkapa min bänkskiva (och struntade i underskåp just där) och det gjorde att det kändes mer luftigt. Men tror ej den lösningen går hos dig, då det är ert matbord samt att ni behöver de extra skåpen (det behövde inte vi).
Edit; Här kommer en bild.
Edit igen; Det är här jag valde att ha 700mm.
Edit; Här kommer en bild.
Logga in
Skapa konto
Edit igen; Det är här jag valde att ha 700mm.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Kan ni enbart ta er till utrymmet bakom via den gången? För då förstår jag att man vill ha gott om plats. Vi kan ju faktiskt runda pelaren om vi vill. dock skulle det vara sweet att kunna ta shortcutten direkt via ön. Det är inte bara förvaringen, men 120mm (2 60) blir det för fjuttigt tycker vi. Skulle vara Kristinas förslag med 2 40 och ett 60 då.
Njae, men det är liksom här vi går. Vi har en annan gång från hallen till vardagsrummet, men det är mellan kök och v-rum vi normalt går. Men just till höger om öppningen är det alltså vägg, så det är inte helt jämförbart med dig (med pelaren) som du är inne på.AndersMalmgren skrev:Kan ni enbart ta er till utrymmet bakom via den gången? För då förstår jag att man vill ha gott om plats. Vi kan ju faktiskt runda pelaren om vi vill. dock skulle det vara sweet att kunna ta shortcutten direkt via ön. Det är inte bara förvaringen, men 120mm (2 60) blir det för fjuttigt tycker vi. Skulle vara Kristinas förslag med 2 40 och ett 60 då.
Edit: vårt vardagsrum är L-format och det man ser på bilden är _ på L-et (Gjorde min förklaringen det lättare att förstå? )
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Farsan jobbar själv i lgh just nu, med karmar och restaurerar dörrar, inte lönt att försöka hjälp till där
Annars ska skivan tillverkas nästa vecka och installeras i mellandagarna med lite tur (blir nog nästa år)
Ska även lägga golv i lilla garderobben
Annars ska skivan tillverkas nästa vecka och installeras i mellandagarna med lite tur (blir nog nästa år)
Ska även lägga golv i lilla garderobben
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Man vet aldrig Men det tror jag inte
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Smakfråga. Vi tänkte ju köra på 1500-N på snickerierna, lite mörkare än köksluckorna mao. I fönstren funderar jag på att måla fönsternishen i snickerifärgen. Tycker ni det är en bra ide? Isåfall kan man välja att antingen inte måla nishen under fönstret såhär (låta den vara väggfärgen S 500-N).
Man kan även måla nischen under fönster men blir rätt mycket yta som är i 1500-N då
Vet inte varför det blir så mycket gråskalor, väggens 500-N är ju mycker vitare än bilderna ovan, men jag hoppas ni kan bilda er en uppfattning
edit: PÅ bilderna har jag glömt själva fönstren, de ska ju också målas i 1500-N isåfall
Logga in
Skapa konto
Man kan även måla nischen under fönster men blir rätt mycket yta som är i 1500-N då
Logga in
Skapa konto
Vet inte varför det blir så mycket gråskalor, väggens 500-N är ju mycker vitare än bilderna ovan, men jag hoppas ni kan bilda er en uppfattning
edit: PÅ bilderna har jag glömt själva fönstren, de ska ju också målas i 1500-N isåfall
Redigerat:
... och S 1500-N är mycket mörkare än ovan. Kontrasten kommer alltså bli ganska stor. Har ni provmålat detta? Återigen samma diskussion som tidigare, det kommer inte se likadant ut som på provbitarna. På denna bild ser du skillnaden mellan S 1000-N och S 0500-N fast i omvänt förhållande mot ert då.
Jag hade definitivt inte målat smygarna i den kulören, det riskerar att bli ganska mörkt och får fönstret att se mindre ut. Jag röstar därmed för att måla både smygar och nischen under fönstret i S 0500-N. Jag har ju målat mina smygar och nischen bakom radiatorn i S 0500-N trots att vi har S 1000-N på väggarna i övrigt.
Jag hade definitivt inte målat smygarna i den kulören, det riskerar att bli ganska mörkt och får fönstret att se mindre ut. Jag röstar därmed för att måla både smygar och nischen under fönstret i S 0500-N. Jag har ju målat mina smygar och nischen bakom radiatorn i S 0500-N trots att vi har S 1000-N på väggarna i övrigt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Fast du verkar ha snickerier i 500 också? Vi ska ju ha 1500-N Tror det kan se konstigt ut att ha 500 i nischen då?
edit: 1000-N som vi har i köket är ju knappt alls gråare än 500 så det tycker vi blir för mesigt på snickerierna
edit: 1000-N som vi har i köket är ju knappt alls gråare än 500 så det tycker vi blir för mesigt på snickerierna