"...bevara och förstärka husets och trädgårdens ursprungliga kvaliteter från 1920-talet."

Ett bs-hus, fyllt med bs, beskrivet med bs. För den seriöse bullshittaren.
 
  • Gilla
L8smed och 3 till
  • Laddar…
C
Ha ha, ja det är inte direkt så att man känner sig förflyttad till 20-talet när man ser bilderna...
2020-talet möjligtvis :rofl:
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
J Jehu skrev:
"...bevara och förstärka husets och trädgårdens ursprungliga kvaliteter från 1920-talet."

Ett bs-hus, fyllt med bs, beskrivet med bs. För den seriöse bullshittaren.
Jo, ett hörn av trädgården andas väl lite 20-tal, allt annat tycker jag andas dålig smak och brist på förståelse för vad som var typiskt för 20-talet. En annan detalj som stör mig är att man staplar tvättmaskin och torktumlare. Har man så mycket utrymme kan de stå bredvid varandra på lagom arbetshöjd. Nu måste man kröka rygg för att använda tvättmaskinen och stå på tå för att använda torktumlaren. En detalj bara...
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Ojoj, vad överprisat. Husen där verkar ha stuckit i pris enormt senaste åren, för 10 år sen tror jag de kostade kanske 12 MSEK, senaste åren tror jag de legat kring 20 och lite till. Är uppvuxen ett par hus bort från detta hus så har gått förbi där 100-tals gånger... Varit inne i ett stort antal av dessa 20-talshus och många är väldigt fina - tyvärr verkar många blivit sönderrenoverade. Just det där har jag inte vart inne i men en klasskompis bodde strax intill... Detta var ju som väl stod i artikeln (skummade bara igenom den) ovanligt litet och lite senare byggt än de andra men det ligger bra på en liten "stickgata".

Det jag bodde i sålde mina föräldrar för länge sen och det verkar varit en dålig affär med tanke på vad de går för nu. :cry: Fast det har jag tyckt länge. Men Kåbo var nog bästa läget redan då. Husen ÄR fantastiskt fina, området har ett perfekt läge mellan stadsskogen och botaniska trädgården. Just detta är hjärtat i "gamla Kåbo", rör man sig lite till bort från stan är husen nyare och inte alls lika fina.

Men, trist att köra nån hotellstil på ett sånt här hus.

Tyvärr renoverades det hus jag växte upp i också "sönder" har jag hört ryktas, det var i riktigt bra skick när vi bodde där. Har inte vart sugen på att ringa på och titta det ser ut då jag hellre minns det som det var, jag åker ofta förbi då mina föräldrar köpte ett mindre hus ett par kvarter bort när vi barn flyttat hemifrån. Tror de som köpte vårt hus bytte ut furugolv och fiskbensparkett mot marmor, originaldetaljer mot dåliga kopior i räcken och inbyggda hyllor. Har för mig de la mer än dubbelt de köpte huset för i att "renovera" (och på 90-talet var det relativt sett ett dyrt hus då också, kanske 2-3 gånger en "vanlig" villa). Mycket i dessa hus var i brunbetsat furu och riktigt fina snickerier, men de nyrika vill inte ha furugolv - de vill ha ekdörrar och ektrappor och dagens hantverkare vet fan inte hur man gör riktigt hantverk så... Blir nån slags pastich. Som i detta huset. Trist. Nu vet jag ju inte, endel hus förstördes ju redan på 60-talet. Så kan ju vart fallet med det i artikeln...
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ojoj, vad överprisat. Husen där verkar ha stuckit i pris enormt senaste åren, för 10 år sen tror jag de kostade kanske 12 MSEK, senaste åren tror jag de legat kring 20 och lite till. Är uppvuxen ett par hus bort från detta hus så har gått förbi där 100-tals gånger... Varit inne i ett stort antal av dessa 20-talshus och många är väldigt fina - tyvärr verkar många blivit sönderrenoverade. Just det där har jag inte vart inne i men en klasskompis bodde strax intill... Detta var ju som väl stod i artikeln (skummade bara igenom den) ovanligt litet och lite senare byggt än de andra men det ligger bra på en liten "stickgata".

Det jag bodde i sålde mina föräldrar för länge sen och det verkar varit en dålig affär med tanke på vad de går för nu. :cry: Fast det har jag tyckt länge. Men Kåbo var nog bästa läget redan då. Husen ÄR fantastiskt fina, området har ett perfekt läge mellan stadsskogen och botaniska trädgården. Just detta är hjärtat i "gamla Kåbo", rör man sig lite till bort från stan är husen nyare och inte alls lika fina.

Men, trist att köra nån hotellstil på ett sånt här hus.

Tyvärr renoverades det hus jag växte upp i också "sönder" har jag hört ryktas, det var i riktigt bra skick när vi bodde där. Har inte vart sugen på att ringa på och titta det ser ut då jag hellre minns det som det var, jag åker ofta förbi då mina föräldrar köpte ett mindre hus ett par kvarter bort när vi barn flyttat hemifrån. Tror de som köpte vårt hus bytte ut furugolv och fiskbensparkett mot marmor, originaldetaljer mot dåliga kopior i räcken och inbyggda hyllor. Har för mig de la mer än dubbelt de köpte huset för i att "renovera" (och på 90-talet var det relativt sett ett dyrt hus då också, kanske 2-3 gånger en "vanlig" villa). Mycket i dessa hus var i brunbetsat furu och riktigt fina snickerier, men de nyrika vill inte ha furugolv - de vill ha ekdörrar och ektrappor och dagens hantverkare vet fan inte hur man gör riktigt hantverk så... Blir nån slags pastich. Som i detta huset. Trist. Nu vet jag ju inte, endel hus förstördes ju redan på 60-talet. Så kan ju vart fallet med det i artikeln...
Jag hade en bekant på Borgvägen på åttitalet och slogs av vilken fin gata det var. En av de bästa i stan. Ja suck då.
 
Jag kom på att mina föräldrar faktiskt bott i ett hus vars tomt i ett hörn diagonalt angränsar till detta hus men just innan jag föddes... Sen flyttade de ett par hus bort... :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Såhär ska det se ut :)

[bild]
Har allt bakom tv'n. eluttag, nätverk och allt som behövs. Inte en kabel bara en tv på väggen.

Du som är sådär anal borde haft infällda högtalare
 
L Lutte skrev:
Har allt bakom tv'n. eluttag, nätverk och allt som behövs. Inte en kabel bara en tv på väggen.

Du som är sådär anal borde haft infällda högtalare
Som jag svarade ovan så blir det att bila en jävla massor med tegel.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som jag svarade ovan så blir det att bila en jävla massor med tegel.
Men det är väll ett litet pris att betala? Du har väll endå spårat för kabeln?
 
L Lutte skrev:
Men det är väll ett litet pris att betala? Du har väll endå spårat för kabeln?
Jo men lite skillnad på att spåra för ett VP rör och en högtalare som bygger mer än en decimeter :)
 
N Nephew skrev:
[bild]
[bild]
Före och efter.
Likt huset som gud glömde
 
E erikjakan skrev:
Nu är du grinig haha
Sitter du på helt rätt ställe i bastun så kommer den felplacerade pelaren att skymma sikten så du slipper se utedelen. ;)

 
M maria01 skrev:
vett inget om Uppsalas bostadsmarknad men för det priset får man ju mycket finare lägen för pengarna
Om man åker ut mot Mälaren så finns det en handfull hus med sjöläge. Men större delen av "Sunnersta" är 60-70-80-tal mexitegel eller kataloghus. Dyra, ja. Men långt in till centrum. Så det är inte "i Uppsala". Det är nog så att det inte finns något bättre läge för en villa i Uppsala skulle jag vilja påstå. Det finns iofs ett antal friliggande hus som ligger än mer centralt men då är det inte samma villaområdeskänsla. Så ska man bo i Uppsala skulle jag säga att detta är bästa läget. Men då har jag ju bott precis där som barn, så kanske är jag färgad av det...

N niklasgustaf123 skrev:
Närmaste vattendrag är nog Fyrisån! Huset ligger inklämt bland de övriga villorna i Kåbo och eftersom det är ganska platt på Uppsalaslätten kan man inte gärna tala om någon utsikt heller. Även om det handlar om dyrbara materialval framstår prislappen som väl tilltagen.
Vi hade utsikt över slottet från det hus jag växte upp i som ligger 100m från detta. Slottet sticker upp. Jag tror dock borgvägen är för lågt och större hus runt om för att de ska ha den utsikten... Men helt riktigt. Vatten finns inte i Uppsala.

Prislappen är ju sjuk, speciellt som huset är helt förstört.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Har allt bakom tv'n. eluttag, nätverk och allt som behövs. Inte en kabel bara en tv på väggen.

Du som är sådär anal borde haft infällda högtalare
Tycker oftast det ser riktigt tråkigt ut med inbyggda högtalare.
Hur snyggt är det med ett galler på väggen lixom.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Ja bäst är ju bara att lära rösterna i huvudet att sjunga, då slipper man deras tjat samt slipper galler i väggarna. Två flugor på en spik helt enkelt.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.