182 läst · 0 svar
182 läst
0 svar
Torktider betong utomhus
Hallå,
I höstas gjöt jag en mindre pool i betong som ska målas med poolfärg. Tyvärr han jag inte riktigt allt och har en gjutning kvar för att forma en trappa. Det siktar jag på att göra i börja av maj.
Min fundering är om det är helt kört att kunna måla denna sommar. Enligt databladet till färgen får fukthalten i betongen max vara 6% vid gjutning. Det står också att det måste gå minst 28 dagar mellan gjutning och målning, vilket känns överflödigt med tanke på det andra kravet.
Jag trodde att man brukade specificera krav på uttorkning i relativt fuktighet, men det är inte fallet denna gång.
Är det någon som har någon aning hur snabbt det kan gå att komma ner till 6% under sen vår och sommar? Gjutningen blir knappt 15 cm tjock.
Här finns lite ner information om projektet:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-vattentaet-betong.516678/page-5#post-6168743
I höstas gjöt jag en mindre pool i betong som ska målas med poolfärg. Tyvärr han jag inte riktigt allt och har en gjutning kvar för att forma en trappa. Det siktar jag på att göra i börja av maj.
Min fundering är om det är helt kört att kunna måla denna sommar. Enligt databladet till färgen får fukthalten i betongen max vara 6% vid gjutning. Det står också att det måste gå minst 28 dagar mellan gjutning och målning, vilket känns överflödigt med tanke på det andra kravet.
Jag trodde att man brukade specificera krav på uttorkning i relativt fuktighet, men det är inte fallet denna gång.
Är det någon som har någon aning hur snabbt det kan gå att komma ner till 6% under sen vår och sommar? Gjutningen blir knappt 15 cm tjock.
Här finns lite ner information om projektet:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-vattentaet-betong.516678/page-5#post-6168743
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Utomhusmatta på betonggolv - vattentät
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver betong behandlas utomhus?
Grund & Markarbeten -
Finbetong till fundament för utomhuslampa
Grund & Markarbeten -
Hur restaurera äldre betongtrappa utomhus?
Byggmaterial & Byggteknik -
Behandla betongskiva till utomhuskök
Altan & Uteplats
Populärt i forumet
-
Altan 70 cm över marken - hur tänka?
Grund & Markarbeten -
Fuktig blindbottenskiva, byta eller självtorka efter åtgård.
Grund & Markarbeten -
Under ovanmarkspool - dilemma
Grund & Markarbeten -
Hur fästa skydd för sopkärl på marksten?
Grund & Markarbeten -
Gjuta trappa vs granitblock trappa utomhus
Grund & Markarbeten