B
Jag gör som @Fairlane beskriver, med undantaget att jag även lägger lastpallar över veden, under presseningen, för att få en luftficka mellan presenningen och veden. Brukar försöka rikta det så att ev. Kondens från insidan av presdeningen ska rinna bort utanför veden.

Nån gång när jag klyvt björk på hösten har den blivit kraftigt mögelangripen, men ofta har det gått bra. Jag vet inte om det kan vara värt att vänta tills det är lite kallare än 10C ute? Mögel växer ju inte till om det är tillräckligt kallt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Oops, missade precis det @BSOD skrev, jag la också pall ovanpå veden för att få bättre luftning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag gör som @Fairlane beskriver, med undantaget att jag även lägger lastpallar över veden, under presseningen, för att få en luftficka mellan presenningen och veden. Brukar försöka rikta det så att ev. Kondens från insidan av presdeningen ska rinna bort utanför veden.

Nån gång när jag klyvt björk på hösten har den blivit kraftigt mögelangripen, men ofta har det gått bra. Jag vet inte om det kan vara värt att vänta tills det är lite kallare än 10C ute? Mögel växer ju inte till om det är tillräckligt kallt.
Just därför rekommenderar jag att vänta med kapning och klyvning till vårvintern.
 
Har du tid nu när mycket av utomhusarbetet avtagit så kapa/klyv, på våren brukar mycket annat behöva göras.
Jag är inte så krånglig utan gör det när tiden finns, men inte när snön ligger det är jag för bekväm för.;) Det kluvna blir åtminstone inte sämre även om det är olika bud om torkning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag är inte så krånglig utan gör det när tiden finns, men inte när snön ligger det är jag för bekväm för.;) Det kluvna blir åtminstone inte sämre även om det är olika bud om torkning.
Ved huggen, transporterad, kapad och kluven på frusen mark och snö brukar bli renare/snyggare än sånt man fällt nu eller än värre i tjällossniningstider, kan man undvika lera, sand och jord är mycket vunnet både vad gäller filning av såg och rent estetiskt.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Instämmer helt, men har blivit lite bekväm och vinterhalvåret är fullbokat med annat.
Men ved är lite som klippning av fruktträd, det gjordes förr när tidens fanns och lever delvis också kvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
galento
F fribygg skrev:
Ved huggen, transporterad, kapad och kluven på frusen mark och snö brukar bli renare/snyggare än sånt man fällt nu eller än värre i tjällossniningstider, kan man undvika lera, sand och jord är mycket vunnet både vad gäller filning av såg och rent estetiskt.
Försöker det jag också , lite snö är bra när man drar med wirekranen.
 
D
Jocce81 Jocce81 skrev:
Okej, blir att klyva så fort jag fått den nertagen då! Blir ett bra träningspass, undra var yxan befinner sig ;)

Appropå att torka, har inget vettigt ställe med tak över utomhus, lägga den med pressening eller kan jag låta den torka inomhus på lagret?


/Jocce
Beror lite på vad du har på gården. Ved torkar så länge den inte stängs in eller ligger på mark. Lägg vedklabbarna på t ex ett par lastpallar. Jag föredrar att lägga takplåtar ovanpå traven, nedtyngd med järnskrot för sånt har jag gott om.
 
D datja skrev:
Ved torkar så länge den inte stängs in eller ligger på mark.
Jag brukar lägga två rader med kluven ved i botten som traven sen står på. De understa brukar bli helt ok, så en hel del torkar de även om de ligger på marken. Skiljer säkert på hur marken ser ut, jag brukar ställa mina travar på 'torr' mark.
 
Cheesen
D Daniel 109 skrev:
Är den? Var har du fått det ifrån?
När du svarat på frågan kan du titta på diagrammet här. [länk]
Det är olika var i landet man befinner sig. Om du är i inlandet kan rf hamna på 15% vintertid.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det är olika var i landet man befinner sig. Om du är i inlandet kan rf hamna på 15% vintertid.
Ja, naturligtvis kan den variera, men den är generellt hög. Titta på länken jag postade tidigare. Att torka ved under hösten är lönlöst.
 
Hugg och klyv veden när du har tid och lust.
Det som är gjort är gjort oavsett när på året.

Sen som tidigare inlägg så torkar den bra under plåt med luft mellan ved och plåt, även luft mellan mark och ved är bra.
 
  • Vedstapel i pallkragar med luftspalt från marken, med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 8 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Hugg och klyv veden när du har tid och lust.
Det som är gjort är gjort oavsett när på året.

Sen som tidigare inlägg så torkar den bra under plåt med luft mellan ved och plåt, även luft mellan mark och ved är bra.
Det travade får du extra pluspoäng för(y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
galento
A AndersS skrev:
Det travade får du extra pluspoäng för(y)
Ja snyggt (y)(y)
 
Fan, får ju skämmas för en av mina plockepinntravar.
Men på bilden står ett whiskyglas som belöning efter den dagens arbete.;)
Stor vedtrave med oordnade vedklabbar och ett whiskyglas ovanpå i kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.