Nissens
F fribygg skrev:
Har ingen betydelse om det är fuktigast i Augusti eller November, lövved behöver klyvas eller barkas för att torka väl oavsett årstid.
Självklart har luftfuktigheten betydelse. Stor betydelse till och med.
Veden skall klyvas oavsett luftfuktighet om den skall torka.
Men nu vet du att luftfuktigheten är högre i augusti än i November. :)
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Du pratar om absolut luftfuktighet. Det som är av intresse för om gräset eller veden ska torka är relativ luftfuktighet. Jag vet inte om du trollar eller är ute och cyklar. Men fel har du.
Nej, det är du som är ute och cyklar. Fuktigt gräs har INGENTING med detta att göra. Eller har du gräset under tak? :)

Vad är det för fuktighet du pratar om, om det inte är fuktighet i luften?

Du vet, fakta är svårt att värja sig mot…
 
Nissens
F fribygg skrev:
Är det inte bättre att du tar reda på när luftfuktigheten är som lägst?
Det har jag gjort åt dig med siffror från SMHI. Men de kanske har fel också?
 
Hep Hep skrev:
Själv torkar jag bara ved ute på hösten under soliga eftermiddagar. Övriga tider och väder tar jag in veden.
Samma här, behöver inte elda något då bärandet ger värme så det räcker och blir över;)
Tänker på en Hasse och Tage med Lindeman och Bob Lindeman när man lägger om gräset på fotbollsplan "gröna sidan upp Nisse".
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Primitivt att bära. Jag har ett system med ett trettital kundvagnar märkta i kortändan med med datum och uppmätt fuktighet i stiliga diagram. Det ser lite ut som en sjuksal från spanska sjukan, men funkar väldigt bra och tar inte så mycket plats.
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
[
Nissens Nissens skrev:
Jag hävdar att höst/vinter/vår generellt har lägst luftfuktighet, och veden torkar bäst då.
@Nissens var befinner du dej om det är generellt låg luftfuktighet nu på hösten?
 
F fribygg skrev:
@Nissens var befinner du dej om det är generellt låg luftfuktighet nu på hösten?
Han syftar på den i sammanhanget irrelevanta absoluta luftfuktigheten. Det stämmer att den är lägre. Men det betyder inget för vedtorkning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Han syftar på den i sammanhanget irrelevanta absoluta luftfuktigheten. Det stämmer att den är lägre. Men det betyder inget för vedtorkning.
Nä så här års torkar det långsamt och 'Lytzendimman' som traditionellt kan väntas i början av november gör det inte bättre..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Primitivt att bära. Jag har ett system med ett trettital kundvagnar märkta i kortändan med med datum och uppmätt fuktighet i stiliga diagram. Det ser lite ut som en sjuksal från spanska sjukan, men funkar väldigt bra och tar inte så mycket plats.
Måste kolla, du kör med vagnar? För jag trodde du skämtade och därför min kommentar?
Det är inget nytt beslut från Skogsstyrelsen att huggen ved måste få komma ut x timmar varje dag liknande viss djurhållning;)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Bara frigående ved får ha miljömärkning enligt nya lagen.

Ok då. Jag bara tramsar, fast det skulle säkert funka om man hade tid. Nu har jag i och för sig bevisat att jag har tid, genom att skriva sånt här, men jag är lat också.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ang diskussionen om luftfuktighet så tror jag ni missar en ganska avgörande del vilket är den relativa luftfuktigheten som beror av temperatur, inte den absoluta mängden fukt i luften. Alltså på sommaren är den relativa fuktigheten lägre men den absoluta mängden vatten i luften är högre. På vintern är det torrare i luften i absoluta mått men den relativa fuktigheten är högre för att luften kan hålla mindre mängd vatten. Dimma bildas lättare när det är kallt då det krävs mycket mindre vatten för att nå 100% av hur mycket vatten luften kan hålla innan det blir droppar.

Alla som blivit blöta vet att man torkar på ett ögonblick en varm sommardag medans man går blöt och kall för evigt om det är vinter. Anledningen är helt enkelt att kall luft inte kan ta upp lika mycket fukt som varm luft. Den fuktiga veden är blötare än luften vilket gör att fukten vill vandra till luften då jämvikt eftersträvas, är det varmt och luften kan ta upp mer fukt går detta snabbt även om luften har en faktiskt högre mängd vätska än på vintern. Den varma solen gör ju också att avdunstningen får hjälp på traven ;) då luften värms ytterligare runt veden om den ligger i solen.

Att man får eksem på händerna på vintern beror då på att kall luft kan hålla lite vatten men värms upp när den kommer mot händerna och kan då hålla mer vatten så den kalla luften går från en relativ luftfuktighet på kanske 80% till 5% (på hittade nummer) när den blir varm kring händerna och absorberar då upp mer vätska från händerna än varm luft skulle gjort då den redan från början har en högre relativ luftfuktighet.

Hoppas jag fick termologin rätt här nu annars får någon rätta mig =)
 
  • Gilla
fiskarn87 och 3 till
  • Laddar…
B
Nissens Nissens skrev:
Jodå, du säger ju att veden torkar dåligt nu. Hur bra den torkar påverkas av luftfuktigheten. Så, därför blir jag nyfiken på när du tror att luftfuktigheten är som högst…

Jag hävdar att höst/vinter/vår generellt har lägst luftfuktighet, och veden torkar bäst då.
Du kan ju enkelt göra ett test med att hänga ut handdukar på en tvättlina utomhus. Mät upp vikten på en full tvättkorg och se vikten på torkad tvätt efter en given tid. Testa några gånger på olika årstider så kan du själv se om din tes stämmer.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Fast tvättmetoden riskerar att visa fel, då tvätten innehåller en större andel ylleplagg på vintern.
 
F fribygg skrev:
Upplever du att veden torkar/lättar nått nämnvärt i juli/augusti?
Om jag har kluvet ved till 15/4 är den så torr den behöver innan pingst och är den inte redan under tak får man se till att få den täckt eller under tak innan midsommar.
Jag vet faktiskt inte. När vedtravarna är färdiga så står de där de står tills jag hämtar in dem. De står en bit från huset så har man inte ärende till dem så finns ingen anledning att gå dit. Tillräckligt med jobb med ved ändå, så skönt att slippa tänka på den i onödan.
Jag skulle säkert kunna ta in veden tidigare, men det finns alltid annat att göra och då jag inte måste ta in den så väntar jag tills jag måste göra det. Brukar göra det när jag ser att långvarigt dåligt väder är på gång, vilket brukar vara nån gång i augusti. Att de får lite regn på sig gör inte mycket, bara på ytan och torkar snabbt. Jag har aldrig tak på vedtravarna, undantag presenning ifall det ser ut att bli regn efter att jag börjat ta in veden.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens
B BSOD skrev:
Du kan ju enkelt göra ett test med att hänga ut handdukar på en tvättlina utomhus. Mät upp vikten på en full tvättkorg och se vikten på torkad tvätt efter en given tid. Testa några gånger på olika årstider så kan du själv se om din tes stämmer.
Varför skall jag göra det? SMHI har ju redan mätt upp luftfuktigheten, så det är bevisat…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.