Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Varför skall jag göra det? SMHI har ju redan mätt upp luftfuktigheten, så det är bevisat…
Läs inlägg #71 så är det färdigdiskuterat ;)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varför skall jag göra det? SMHI har ju redan mätt upp luftfuktigheten, så det är bevisat…
Oberoende vad det handlar om så skulle jag ta allt som SMHI påstår med en stor nypa salt ;)
 
B
Nissens Nissens skrev:
Varför skall jag göra det? SMHI har ju redan mätt upp luftfuktigheten, så det är bevisat…
Nej, du har tolkat smhis mätsiffror felaktigt, så det är knappast ett bevis för din tes. Absolut fuktinnehåll i luft kan inte användas på det sättet, för att bevisa det du påstår.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Veden torkar i princip inte alls ohuggen.
Nu kvittar det, men det är bra att få den huggen under vårvintern, tumregeln säger senast till påsk. Sedan blr den torka ute fram till midsommar, efter det är det bra om den kommer in, eller under tak.
Se, det gör den visst om du drar ett barkspår med barkspaden eller motorsågen utefter den osågade björkstocken. River upp barken ända in till själva trädet.
Typ två spår räcker.

Samma sak blir det om trädet avverkas med maskin, s k skördare.
 
Det torkar inte i närheten sv lika bra som kluvet, men helt klart mycket bättre än med intakt bark. Det var oskadad rundved jag syftade på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.