Det stämmer utmärkt, i annat fall krävs fastighetsbestämning. (y)

"Eftersom grannarna är så välbekanta vid det här laget kan de dela på kostnaden."

Nja skulle jag säga till det påståendet i filmen. Enligt fastighetsbildningslag 14 kap. 10 § ska kostnaderna fördelas efter vad som är skäligt. Enligt lagkommentaren, vilket även har stöd i praxis, ska "till grund för bedömningen läggas den nytta varje sakägare har av fastighetsbestämningen". Handlar det om två bostadsfastigheter är det vanliga att kostnaden för fastighetsbestämningen fördelas hälften var. Oavsett om grannarna är överens eller inte.

Tilläggas att det finns ibland skäl att fördela på annat sätt. Om t.ex. en av grannarna farit vårdslöst och fördyrat förrättningen försumligt. Ett annat undantag kan vara om det råder tvist och fastighetsbestämningen liknar en domstolsprocess, då kan det vara befogat att lägga en större andel av kostnaderna på förlorande part.

Vet inte hur läsvärd denna kommentar var egentligen. Ville bara påpeka felaktigheten i en i övrigt helt okej informationsfilm.

• Gilla
STA och 1 till
  • Laddar…
Angående punkt 1: går det att logga in på "min fastighet" innan en köpt? I annat fall får en ju lita på de uppgifter som mäklare/säljare kommer med.

kashieda kashieda skrev:
Angående punkt 1: går det att logga in på "min fastighet" innan en köpt? I annat fall får en ju lita på de uppgifter som mäklare/säljare kommer med.
Tänkte också på det, och det kan man förstås inte. Men vem som helst kan fråga Lantmäteriet om en fastighet och dess gränser, så man är inte i säljarens händer ändå.

Sen tillhör det väl iofs. god mäklarsed att ta reda på rättsförhållandena kring en fastighet man förmedlar, men många av oss har ju inte så hög tilltro till mäklare...

• Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Tanken är väl att man vet om dem från säljaren?

Vad vidare gäller Fastighetsregleringskostnaden, så enligt Lantmäteriets hemsida står det i deras exempelkostnader att en tomtöverföring av enklare sort kostar (uppskattat) i spannet 50-60 lopp

Dom kan konsten att ta betalt...

Gammal tråd men:
Vid vårt fritidshus har jag fotograferat gränsrören i flera olika vinklar. Tänker det kan vara bra att ha som stöd i framtiden om någon gräver bort ett rör så man kan visa var det stod. ..."Bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha"...

Gränsrör markerat med en tunn påle framför en svartmålad trävägg vid ett fritidshus, dokumenterat från sidan vid dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gränsrör vid ett fritidshus, dokumenterat bland vissna gräs och ett trästaket, med väg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
A
Fario Fario skrev:
Gammal tråd men:
Vid vårt fritidshus har jag fotograferat gränsrören i olika vinklar. Tänker det kan vara bra att ha som stöd i framtiden om någon gräver bort ett rör så man kan visa var det stod. ..."Bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha"...

[bild] [bild]
fint bevis... (y)

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.