57 491 läst · 146 svar
57k läst
146 svar
Tog min bergvärmepump o vc-beredare utan tillstånd
Jag kan ju tvärtom tycka att den som avser att frånhända någon annan dennes egendom ska vara tydlig med sina intentioner.S Stefan1972 skrev:vad ska ARN göra åt saken? Har ni inte kommit överens om nåt speciellt och sakerna är borta så polisanmäl stölden. Det bör ju dock poängteras att det vid byte av komponenter är ganska vanligt att de som utför jobbet forslar bort skräpet och så kanske de har gjort även nu. Det hör nog till ovanligheterna att det är fungerande utrustning som byts ut och då kanske man måste vara tydlig på den punkten.
Medlem
· Västra Götalands regionen
· 1 inlägg
Hej vp och eventuella rör i fastigheten tillhör ägaren ingen annan. Om inget annat sägs.
Skrotpengar till sommarfesten.
Koppar 70kr kilot
Fungerande vvb 1000kr på blocket.
Gammal vp 300-500 blandskrot
Koppar 70kr kilot
Fungerande vvb 1000kr på blocket.
Gammal vp 300-500 blandskrot
Redigerat:
Min rörmokare tar inte med sig nåtBjörn Öhgren skrev:Entreprenören lämnade offert på att installera en luft/vatten pump med inbyggd varmvattenberedare.
Kyltekniks installation, VVS-installation, elinstallation, igångkörning och injustering av anläggningen ingick i priset.
När jag kom hem så hade de helt sonika tagit min fullt fungerande bergvärmepump och en 200l varmvattenberedare och alla kopparrör som de var inkopplade med. Stod inget i offerten om det. Dessutom tänkte jag behålla det.
Får man verkligen göra så? Vi har nu en konflikt ang detta och mitt krav är att de ska dra av en viss summa på fakturan för den nya anläggningen. Vart kan man vända sig? Advokat? ARN? Konsumentombudsmannen på kommunen?
I så fall får jag
betala för det.
Begagnad värmepump har inget värde mer än skrotvärdet.RoTe skrev:
Just av "rörmok" att göra klart jobbet inkl. städning.
Att TS ville behålla gamla värmepumpen borde ha påtalats vid beställning av jobbet.
Du är riktigt konstig, det har väl inte du något med att göra ? De har tagit hens saker.Unikt namn skrev:Det är intressant att försöka förstå hur du resonerar.
Om den fungerade varför beställde du en ny?
Vad är din förväntan på en beställning av en ny huvudvärmekälla?
Borde de gamla delarna istället lämnas i en hög på golvet, suttit kvar på väggen med kapade/pluggade rör, eller helt/delvis integrerats med den gamla lösningen och i så fall hur?
Vanligtvis köper man ju en pump för att den gamla är slut och man är tvungen. Det blir ju naturligt att den gamla lösningen försvinner när den nya installeras.
Måste va många idioter som säljer begagnade bergvärmepumpar på blocket då... Men du är experten Bernt!B Bernt Ö97 skrev:
6 kw värmepump räcker inte långt.RoTe skrev:
Installation tillkommer 20-40'
Bergvärmeborrning 50-150'
Osäker livslängd på den gamla värmepumpen.
Ny lvp med högre effekt kostar inte mer än ca 100-150' installerad och klar.
Kalkylen att spara den gamla värmepumpen är usel.
Att det fins en marknad på blocket gör inte kalkyken bättre. Vi vet desutom inte vad priset på blocket är.
Jag är ingen expert men däremot realist.
Installation och borrning av nytt hål kostar mer än ny lvp med högre effekt.A AndersMN skrev:
Dessutom fins det enkla poolvärmepumpar, som TS antydde var tänkt användningsområde, till en betydligt lägre kostnad.
Jag kan hålla med om att "rörmok" borde informerat att de tänkte städa undan den gamla värmepumpen, desutom har de kanske missat chansen att installera poolvärmepen.
Ok.D Dilato skrev:
Bergvärmehålet fins kvar. Missade att det var en lvp som installerades.
Förutsatt att gamla värmepumpen och beredaren kunde stå kvar intakt utan att flyttas blir kalkylen att behålla det gamla systemet bättre.
Dock att nyinstallera gammal vp och kanske beredare på annan plats är fortfarande förenat med hög kostnad och osäker livslängd.
Teoretiskt har TS förmodligen överkapacitet i sin nya lvp att värma poolen med sommartid.
Vinterbad i poolen kräver givetvis en bra värmekälla. Då kanske gamla värmepumpen passar !???