Jag slås av, inte bara i den här tråden, av hur många som inte läser alla inlägg innan man svarar.
Hälften av inläggen är i princip samma sak. Skulle man läsa alla inlägg först så skulle man förmodligen ha betydligt kortare resa från start till mål.

• Gilla
Lullejulle och 9 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Typ lite utpressning menar du? ..
Det är inte olagligt om den som blivit bestulen hotar med polisanmälan för att försöka få rättelse, det räknas som tillbörligt tvång.

Däremot är det en märklig taktik att först polisanmäla och sedan be om att få göra upp i godo. Blir ju lite som att avfyra kärnvapnen först och sedan förhandla.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men vilka sjukt konstiga svar. Om TS och firman inte har kommit överens om att firman ska forsla bort grejerna så är det ju självklart att de inte heller ska forsla bort grejerna.
Precis. Mycket tyckande och märkligt resonemang i tråden men det som har avtalats är det som gäller. Inget annat.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
S
Nu är ju problemet löst och alla är nöjda, men jag undrar ändå hur det var tänkt att installationen skulle göras. Om bergvärmepumpen skulle användas till något så behöver den vara ansluten till brine-vattnet som cirkulerar i borrhålet. Eftersom det är en ordentlig andel frostskyddsmedel och måste vara i ett absolut tätt system så är det inget man pillar på i onödan. Dessutom har den en fungerande elinkoppling. Kontentan är att det finns stora fördelar att låta BV-pumpen stå kvar på plats och dra om lite rör för varmvatten mm till den nya LVP. Sådant borde diskuterats med installatören.
Om man istället var överens om att utnyttja samma utrymme för den nya pumpen så tycker jag det ligger nära tillhands att installatören betraktar den gamla BV-pumpen som skrot.

När det gäller att vatten inte skall släppas på till övervåningen så skulle en beställare med minsta insikt i hur människor fungerar skrivit en lapp och hängt upp på röret/ventilen. Visst finns det inget formellt krav, men jag vet hur mitt eget minne fungerar när man gör saker på rutin. Hur många av oss har inte råkat köra hem från jobbet istället för att göra det planerade ärendet på vägen?

Jag säger inte att allt är beställarens fel, men det finns faktiskt saker som beställaren kunde förutsett och gjort bättre. Jag antar överenskommelsen de slutligen skakat hand på speglar detta.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Björn Öhgren Björn Öhgren skrev:
Entreprenören lämnade offert på att installera en luft/vatten pump med inbyggd varmvattenberedare.

Kyltekniks installation, VVS-installation, elinstallation, igångkörning och injustering av anläggningen ingick i priset.

När jag kom hem så hade de helt sonika tagit min fullt fungerande bergvärmepump och en 200l varmvattenberedare och alla kopparrör som de var inkopplade med. Stod inget i offerten om det. Dessutom tänkte jag behålla det.

Får man verkligen göra så? Vi har nu en konflikt ang detta och mitt krav är att de ska dra av en viss summa på fakturan för den nya anläggningen. Vart kan man vända sig? Advokat? Har ni skrivit något? Finns offert?
Björn Öhgren Björn Öhgren skrev:
Entreprenören lämnade offert på att installera en luft/vatten pump med inbyggd varmvattenberedare.

Kyltekniks installation, VVS-installation, elinstallation, igångkörning och injustering av anläggningen ingick i priset.

När jag kom hem så hade de helt sonika tagit min fullt fungerande bergvärmepump och en 200l varmvattenberedare och alla kopparrör som de var inkopplade med. Stod inget i offerten om det. Dessutom tänkte jag behålla det.

Får man verkligen göra så? Vi har nu en konflikt ang detta och mitt krav är att de ska dra av en viss summa på fakturan för den nya anläggningen. Vart kan man vända sig? Advokat? ARN? Konsumentombudsmannen på kommunen?
Det som inte står i texten gäller inte. Du kan fråga de var i texten det står att de skulle ta hand om din gamla utrustning. För det är i offerten som anger vad som ska göras och vad som ingår. Så fungerar mina offerter iaf. ARN borde räcka. Buss på bara. Blåslampa på.
S STB skrev:
Nu är ju problemet löst och alla är nöjda, men jag undrar ändå hur det var tänkt att installationen skulle göras. Om bergvärmepumpen skulle användas till något så behöver den vara ansluten till brine-vattnet som cirkulerar i borrhålet. Eftersom det är en ordentlig andel frostskyddsmedel och måste vara i ett absolut tätt system så är det inget man pillar på i onödan. Dessutom har den en fungerande elinkoppling. Kontentan är att det finns stora fördelar att låta BV-pumpen stå kvar på plats och dra om lite rör för varmvatten mm till den nya LVP. Sådant borde diskuterats med installatören.
Om man istället var överens om att utnyttja samma utrymme för den nya pumpen så tycker jag det ligger nära tillhands att installatören betraktar den gamla BV-pumpen som skrot.

När det gäller att vatten inte skall släppas på till övervåningen så skulle en beställare med minsta insikt i hur människor fungerar skrivit en lapp och hängt upp på röret/ventilen. Visst finns det inget formellt krav, men jag vet hur mitt eget minne fungerar när man gör saker på rutin. Hur många av oss har inte råkat köra hem från jobbet istället för att göra det planerade ärendet på vägen?

Jag säger inte att allt är beställarens fel, men det finns faktiskt saker som beställaren kunde förutsett och gjort bättre. Jag antar överenskommelsen de slutligen skakat hand på speglar detta.
Roligt att det löste sig och att du är nöjd med överenskommelsen. Tror också att det behöver pratas mer innan arbetet startar. Och ännu bättre att det fastnar i ett mail eller på ett papper.

FredrikR FredrikR skrev:
Vad gör folk hos privatkunder? 🤦
Ja kan utförare inte skriva bättre kontrakt så ska hen inte dit.

S
L Lars-Fredrik78 skrev:
Ja kan utförare inte skriva bättre kontrakt så ska hen inte dit.
Det är nära nog aldrig bara ena partens fel då det blir ett missförstånd. Själv hade jag aldrig litat på att muntlig information som lämnas till en ordermottagare kommer förmedlas och utföras korrekt av en installatör. Sedan kan fördelningen av klander fördelas olika mellan parterna. Är det något som inte står på ordererkännandet så kan man som beställare nästan förutsätta att det blir tvärtemot vad man önskar. "Bara för att man är paranoid betyder inte det att man har fel."

P-plats P-plats skrev:
Antar att den gamla utrustningen behövde avlägsnas för att ge rum för den nya. Har man för avsikt att spara den gamla utrustningen så ligger det väl i ert intresse att informera om hur ni vill ha det, gör man inte det så är man nog lite medskylldig till misskommunikationen.
En LVP (luft/vatten värmepump installeras inte inomhus, så för att installera den är det ju troligen bara en del rör som behövde tas bort och bergvärmepumpen bara flyttas för att komma åt att installera en del nya rör.

B Bengt Svejdur skrev:
En LVP (luft/vatten värmepump installeras inte inomhus, så för att installera den är det ju troligen bara en del rör som behövde tas bort och bergvärmepumpen bara flyttas för att komma åt att installera en del nya rör.
Beror på vilken pump vi pratar om.
Min är 90 % inomhus ( kompressor, gas, värmeväxlare, varmvattenberedare, cirkulationspumpar och all elektronik) och resten (fläkt och kylelement) med brinevätska emellan sitter ute.

B Bengt Svejdur skrev:
LVP har i de flesta fall en innedel som är lika utrymmeskrävande och installationsmässigt liknande normal bergvärmepump.
Blir då inget extra utrymme över.

Vore jag som du så skulle jag göra en polisanmälan om stöld

Fullt funktionella grejor som har ett värde både på Blocket, men även på skroten

Du kanske skulle ha sålt den gamla till någon bekant, montrar den i sommarstugan…

Anmäl

J javlaandersson skrev:
Vore jag som du så skulle jag göra en polisanmälan om stöld

Fullt funktionella grejor som har ett värde både på Blocket, men även på skroten

Du kanske skulle ha sålt den gamla till någon bekant, montrar den i sommarstugan…

Anmäl
Personligen tycker jag att det är lite taskigt att polisanmäla NU när TS nådde en uppgörelse med firman i juli 2023. https://www.byggahus.se/forum/threa...c-beredare-utan-tillstand.492714/post-5305198

• Haha
  • Gilla
stugan_i_skogen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.