D Dilato skrev:
Jag fick problem med min startmotor (Stop & Go) vid ett rödljus och bärgades till Mitsubishi märkesverkstad Malmö.
Enda alternativ som erbjöds var byte av startmotor (jag valde då en begagnad).
När jag hämtar bilen får jag den gamla startmotorn (eftersom jag sagt åt dom att jag ville ha den).

Vid kontroll hemma på bänken visar det sig att enda felet var att kabeln till kolen hade ärgat av, motorn fungerar om man byter kolen (med dess kablage).

Reparationen tog 4 dagar med hyrbil...

Proffsigt värre...
Ok, låter ju tråkigt men inte direkt konstigt.
En stor märkesverkstad är idag bara reservdelsbytare, att faktiskt reparera delar är inget dom skulle ta i med tång ens.
Att det tog fyra dagar låter ju mycket dock. Var det från att bilen lämnades in på verkstan eller tog det dom faktiskt fyra dagar att byta den ?

Flera inlägg rensade
/Mats
Moderator

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Björn Öhgren Björn Öhgren skrev:
Ok, du ger dig inte. Så här var det:
De förra ägarna som bodde i mitt hus lät installera en 6kw bergvärmepump med separat varmvattenberedare.

Då dom bara hade nedvåning på huset så tyckte dom att 6kw var lagom för 120kvm. Jag tycker nog att det är i underkant.

När vi köpte huset och började producera barn efter barn osv osv så inredde jag ovanvåningen och vips så hade vi ett hus på 220km med en bergvärmepump på 6kwh. Man sprang inte och svettades direkt mellan oktober och april. Kollade med lite olika leverantörer av bergvärmepump och alla sa att borran var för liten för att kunna driva runt mitt behov. Så för att slipp gräva nya hål så föll valet på en luftvattenpump på 14kwh a vi märket Mitsubishi ecodan. Istället.

Därför ville jag ha en ny anläggning som täckte hela mitt behov.

Bergvärmepumpen och varmvattenberedaren var tänkt som poolvärmar.

Oavsett om de var gamla grejer och oavsett om det är enklare med separat poolvärmepump så kan man enligt mig inte bara ta någon annans egendom.
Du ska inte behöva redogöra för vad du hade tänkt göra med det som faktiskt blev bestulet av dig. Måste du kanske ha en bra anledning till att ha rätt att få äga det du äger... eller???

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Du kanske skulle ha upplyst installatören att du ville ta reda på dina gamla grejor själv. Annars får man stå sitt kast
Stå sitt kast??? Måste man stå sitt kast om man inte har informerat en tjuv att denne inte får ta ens ägodel? Och i avtalet står det väl inte något om bortforslande.

• Gilla
Mats och 3 till
  • Laddar…
A AndersMN skrev:
Polisanmälan för stöld sen skickar du kopian till firman och frågar om de vill göra upp i godo istället?
Typ lite utpressning menar du? ..

B Bigganbyggare skrev:
Stå sitt kast??? Måste man stå sitt kast om man inte har informerat en tjuv att denne inte får ta ens ägodel? Och i avtalet står det väl inte något om bortforslande.
Är man tjuv för att man städar efter sig och slänger skräpet???? Tror snarare man borde hålla sig från såna beställare som TS som hittar på sån skit för att utpressa en entreprenör.
B Bigganbyggare skrev:

• Arg
johnniemalm
  • Laddar…
"Assumption is the mother of all fuck-ups"..... Finns det ett gammalt ordspråk som lyder.

Slarvigt av båda parter att inte tydligt göra upp om vad som ska utföras och inte.

Jag tar dock parti med TS i detta fall då det gällde att ersätta relativt nya moderna och fullt fungerande prylar, då borde frågan absolut tagits upp av entreprenören.

Jag bytte ut en (förvisso fullt fungerande) oljepanna från 60-talet mot en BVP för några år sen, då fick jag frågan från rörisen som installerade BVPn om jag ville att han även forslade bort den galma pumpen mot en mindre ersättning, det ingick inte i installationen av BVPn, men han sa att de flesta brukar vilja få bort gamla pannan.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
T [TBoC]Razor skrev:
Nej, han heter Jean och äger en AD Bildelar-verkstad. Delarna är kundens även efter att bilen är hämtad men som sagt vill knappt någon ens se skiten, därför tar vi hand om deras sopor.

Vet inte riktigt vad du fått för dig men en bilverkstad tjänar inte direkt på att ta hand om järnskrot från kundbilar. Antingen får man betala ett företag som stena för att komma och hämta skiten eller får man själv lasta det och köra det till en skrothandlare. Första alternativet är en tjänst man får betala för, inte betalt, och andra alternativet kan ge kanske ett par hundra men tar tid och kostar pengar i form av den arbetstid man lägger på hanteringen istället för att göra kundjobb.
Jag tror en stor del av detta med att man vill se sina gamla delar beror på att det var väldigt mycket konstigt på många firmor förr. Kontrollerad verkstad kom väl fram för att hantera det till viss del. Minns många artiklar där man skickat bilar till verkstäder för olika jobb och den stora majoriteten kom tyvärr tillbaka med mängder av fel som man tagit betalt för att åtgärda. Allt från att den nybytta oljan var kolsvart när bilen hämtades till att saker som påståtts bytts omöjligt kunde bytts för förseglingen var inte bruten.

Jag hade själv en bil där båda bromsoken bak var bytta av märkesverkstad någon vecka innan jag fick ta över bilen. Inom ett år fick jag nedslag på besiktningen och det syntes tydligt att det ena oket aldrig bytts. Verkstaden menade att jag nog fått ett utbytesok på ena sidan och ett nytt på andra och att det som såg ut som de suttit på bilen var ett utbytes för de såg ut så...

Jag har hittat några riktigt bra verkstäder som jag har 100% förtroende för. Säger de att en del behöver bytas så litar jag på dem. De säger också åt andra hållet och försöker hitta kostnadseffektiva lösningar. Där bryr jag mig aldrig om att fråga om delarna, men de brukar alltid visa ändå och förklara felen. Underbara människor.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är intressant att försöka förstå hur du resonerar.

Om den fungerade varför beställde du en ny?

Vad är din förväntan på en beställning av en ny huvudvärmekälla?

Borde de gamla delarna istället lämnas i en hög på golvet, suttit kvar på väggen med kapade/pluggade rör, eller helt/delvis integrerats med den gamla lösningen och i så fall hur?

Vanligtvis köper man ju en pump för att den gamla är slut och man är tvungen. Det blir ju naturligt att den gamla lösningen försvinner när den nya installeras.
Helt ovidkommande frågor. Han undrar bara om de hade rätt att ta hans gamla anläggning när det inte var avtalat. Inget annat.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B BJKALLE skrev:
Du måste polisanmäla för att kunna driva din fråga vidare. Då det är stöld och ett brott. ARN eller andra kan anse att det skall ske en polisutredning innan de agerar. Det behövs också för att kunna vidimera vad det var för märke, ålder på bergvärmepumpen plus vad annat som har tagits. Anmäl till din hemförsäkring / villaförsäkring ibland kan du få hjälp och ersättning. ARN är mycket noga med dokumentationen av allt man skickar in då de inte har muntliga förhandlingar. Bilder och så mycket text som du kan.
B BJKALLE skrev:
Du måste polisanmäla för att kunna driva din fråga vidare. Då det är stöld och ett brott. ARN eller andra kan anse att det skall ske en polisutredning innan de agerar. Det behövs också för att kunna vidimera vad det var för märke, ålder på bergvärmepumpen plus vad annat som har tagits. Anmäl till din hemförsäkring / villaförsäkring ibland kan du få hjälp och ersättning. ARN är mycket noga med dokumentationen av allt man skickar in då de inte har muntliga förhandlingar. Bilder och så mycket text som du kan.
Om de inte ger tillbaka dina saker, anmäl till ARN, skriv omdömen på nätet ex. tripadvisor osv, polisanmäl... med andra ord, ta till storsläggan på en gång. Du är en kund som inte har så stor erfarenhet av få saker gjorda i hemmet, medan firman har och ska ha kunskap om dessa saker eftersom de arbetar med detta dagligen, de kan inte ha missat den här kunskapen om äganderätten. Kanske har de också satt detta förfaringssätt i system? Diskussionen om uppsåt är intressant, vem som helst kan säga att den inte hade uppsåt och då uppstår två frågor: Ska man verkligen tro på detta (kan firman visa upp kvitto på att sakerna är lämnade till återvinningen)? Vem är det som ska ta konsekvenserna, är det tjuven som säger sig inte ha uppsåt eller är det den drabbade, dvs. offret?

S spamb skrev:
Är man tjuv för att man städar efter sig och slänger skräpet???? Tror snarare man borde hålla sig från såna beställare som TS som hittar på sån skit för att utpressa en entreprenör.
Det handlar om äganderätt och om att firman som arbetar med detta dagligen har eller borde ha kunskap om att kunden faktiskt äger "skräpet", de borde ha alltså ha frågat kunden om vad han ville göra med sakerna... oavsett om de av somliga skulle kallas för skräp.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
RoTe
T [TBoC]Razor skrev:
Nej, han heter Jean och äger en AD Bildelar-verkstad. Delarna är kundens även efter att bilen är hämtad men som sagt vill knappt någon ens se skiten, därför tar vi hand om deras sopor.

Vet inte riktigt vad du fått för dig men en bilverkstad tjänar inte direkt på att ta hand om järnskrot från kundbilar. Antingen får man betala ett företag som stena för att komma och hämta skiten eller får man själv lasta det och köra det till en skrothandlare. Första alternativet är en tjänst man får betala för, inte betalt, och andra alternativet kan ge kanske ett par hundra men tar tid och kostar pengar i form av den arbetstid man lägger på hanteringen istället för att göra kundjobb.
Haha jag trodde du fattade att i verkstadsfallet är det för att kontrollera ert jobb, inte värdet i delen, även om det kan vara så också.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Haha. Denna historia påminner min om en sak som hände min kompis i vintras. Han har elfirma och brukar hjälp några snickare. De skulle riva en liten vägg och istället för att lämna reglarna så tog han hem dem för att göra tändved av dem.
På morgonen blev han uppringd av snickarna som undrade om han visste var reglarna tog vägen?
Slutade med att han fick åka tillbaka med dem till kunden. Som visst hade samma plan för dem som min kompis hade. 😆😆

• Haha
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Björn Öhgren Björn Öhgren skrev:
Jag har begärt att de ska dra 25k från anbudet. Då är det lite andra grejer också som tex när vi bestämde datum och tid för att på plats gå igenom lite saker som var toaletten fanns och om du ville sitta inne och äta.

Med det resonemanget så skulle jag även säga att tvättmaskin torktumlare hydrofor ackumulatortank och ett vapenskåp inte skulle kasseras.

Jag har som egenföretagare inom byggbranchen fått lära mig att endast det som står på en skriftlig offert gäller. Återigen så stod det inget om demontering eller bortforslande.

Hur som helst så hade jag och entreprenören ett möte och förhandling ang kompensation idag. Det slutade med att vi skakade tass och att vi båda tyckte att det var en rimlig ersättning.
Det är väl solklart att om det inte är avtalat att dom gamla grejorna ska kasseras och bortforslas så kan dom inte ta grejorna med sig.
Stöld kallas det eftersom det är taget "utan lov".

S spamb skrev:
I detta fall så var det inte skräp. Firman tog något som de inte hade rätt till.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.