Om jag ringer en elinstallationsfirma och ber att få elpatronen i varmvattenberedaren utbytt kan jag då vara säker på att den person som anländer har den formella behörigheten. Om jag köper en vitvara hos en stormarknad och prylen är av en typ som skall ha fast installation. Är det alltid en behörig elektriker som kommer då?

En elektriker som bytte vår elpatron frågade gång på gång efter kopplingsschema. Jag var inte hemma men min fru berättade.
Hade den personen behörighet tro? Eftersom jag själv inte skulle behöva schema så måste man ju fundera.

Det är naturligtvis farligare om någon som är behörig eller utger sig för att vara behörig gör fel. Då är man ju helt ovetande.

Skulle tro att merparten inte har löst ut sin behörighet / certifikat, kostar pengar och vad ska du med den till, om du inte ska byta arbetsgivare alt. ha en egen firma?

Bara undantagsvis är flera personer behöriga på elfirmor, det ska vara EN som är behörig även om alla har den formella kompetensen.
Och jag tycker INTE att det visar på nån svaghet att man frågar efter kopplingshema när man ska koppla in nått som man inte är säker på utan tvärt om det tyder på en viss mognad, inte ens den mest behörige i landet vet hur allt ska vara kopplat.

Elpatronen var av den typen där det finns tre u-böjda rör innehållandet varsitt element. Jag är inte utbildad på området men skulle gissa att man fördelat faserna mellan de tre elementen och en nolla på varje. Alltså 230 V över varje. Vid tidpunkten för det byte jag nämnde hade vi ganska kalkhaltigt vatten och patronerna gick sönder ganska ofta.

De fick en tjock beläggning av kalk och blev förmodligen överhettade och rören sprack upp och kortslutning uppstod.

Efter det här bytet jag talat om höll patronen ovanligt kort tid. Då jag plockade ut patronen kunde jag konstatera att ett av rören var helt blankt medan två var spruckna. Innan jag drog ut patronen hade jag kopplat bort anslutningarna och kunde därför inte se hur det var kopplat. Någon som har en teori om varför det blev så?

Ditt svar. elmont, tyder alltså på att det räcker med att vara kompetent för att kunna åka ut och montera. Man behöver inte ha behörighet.

elmont skrev:
Bara undantagsvis är flera personer behöriga på elfirmor, det ska vara EN som är behörig även om alla har den formella kompetensen.
Och jag tycker INTE att det visar på nån svaghet att man frågar efter kopplingshema när man ska koppla in nått som man inte är säker på utan tvärt om det tyder på en viss mognad, inte ens den mest behörige i landet vet hur allt ska vara kopplat.
Innebär det att den enda person från elfirman som kommer ut till ditt hus, gör kopplingen, och bedömmer kopplingen, mycket väl kan sakna behörighet?

Jag trodde behörighet krävdes för godkäånande och för att försäkringen skall gälla?

--- Mats ---

Behörighetsreglerna som finns i Sverige säger att en behörig installatör eller en yrkesman som arbetar under en behörig installatör för utföra elinstallationsarbete.

Så den som kommer ut till dig behöver inte vara behörig utan kan arbet hos en behörig installatör och arbetar då på hans behörighet så att säga. Då är det den behörige installatören som drar upp riktlinjerna för sina installatörer.

Sedan håller jag med elmont att visst tyder det på en viss mognad hos en elektriker som frågar efter ett kopplingsschema.

LUDDET skrev:
Om jag ringer en elinstallationsfirma och ber att få elpatronen i varmvattenberedaren utbytt kan jag då vara säker på att den person som anländer har den formella behörigheten. Om jag köper en vitvara hos en stormarknad och prylen är av en typ som skall ha fast installation. Är det alltid en behörig elektriker som kommer då?

En elektriker som bytte vår elpatron frågade gång på gång efter kopplingsschema. Jag var inte hemma men min fru berättade.
Hade den personen behörighet tro? Eftersom jag själv inte skulle behöva schema så måste man ju fundera.

Det är naturligtvis farligare om någon som är behörig eller utger sig för att vara behörig gör fel. Då är man ju helt ovetande.
50 % chans att du gissade rätt!! Kan lika gärna vara D-kopplat d.v.s 400V över elementen. Du skrev tidigare att du inte behövde kopplingsschema?? Elkillen som var där gjorde helt rätt som frågade efter kopplingsschemat. Nästa gång kanske du ska ringa elektrikern innan du kopplar själv?

Om man ringer en auktoriserad elfirma och betalar vitt kan man vara ganska säker på att deras ansvarsförsäkring och behörighet gäller för det jobbet. Även om killen som kommer förmodligen inte har behörighet.

Och är man fortfarande osäker på om nån i firman har behörighet så kollar man enkelt i elsäkerhetsverkets register .

Logano skrev:
Nästa gång kanske du ska ringa elektrikern innan du kopplar själv?

.
Där missförstod du mig. Jag kopplar inget sådant själv. Inga fasta installationer och inga installationer i våtrum och kök ger jag mig på själv. Det beror inte på att jag inte kan. En principsak bara.

Du skrev att du kopplade ur patronen själv. En erfaren elektriker ritar alltid upp före han kopplar ur någonting.
Jag får ofta höra från lekmän när jag är ute och jobbar att - det är bara att.... Ingenting är bara, oavsett vilken yrkeskategori det än gäller. Men en stor skillnad med det elektriska är att det kan innebära dödsfall om man gör fel.

Att så många som "vet och kan" det här med el, blir förvånad när elektrikerna inte personligen har behörighet, är väl ett ganska bra exempel på att alla som "vet och kan" kanske inte har så god koll i alla fall.;)

Logano skrev:
Du skrev att du kopplade ur patronen själv. En erfaren elektriker ritar alltid upp före han kopplar ur någonting.
.
Att en elektriker arbetar på det sättet kände jag faktiskt inte till. Felkopplingar förblir felkopplade då? Jag trodde att man alltid mätte spänningarna och kontrollerade att jord var jordat etc.

Tappa ur beredaren, bryta strömmen, lossa tåtarna, slita med att få ut patronen som har svällt upp så att den inte vill ut ur hålet igen. Det är ett jobb som jag inte tycker elektrikern skall behöva hålla på med. Det jobbet blir farligt endast om man inte bryter strömmen.

Att ha lossat den pryl man vill ersätta tycker jag underlättar mycket då jag skall beskriva vad det är man skall beställa hem.

Att jag skulle börja rita upp plintarna och skriva: svart där, blå där, gulgrön där trodde jag skulle vara förolämpande mot en yrkesman.

LUDDET skrev:
Att jag skulle börja rita upp plintarna och skriva: svart där, blå där, gulgrön där trodde jag skulle vara förolämpande mot en yrkesman.
Som yrkesman (dock inom ett helt annat område) så skulle jag definitivt INTE tycka att det är förolämpande att få veta sådan väsentlig grundfakta som hur det såg ut innan.

Och kopplingsschemat är en viktig detalj. All heder till denna elektriker som frågade. Jag anlitar hellre en som frågar efter fakta än en som gissar sig fram till hur det ska kopplas.

it-snubben skrev:
Som yrkesman (dock inom ett helt annat område) så skulle jag definitivt INTE tycka att det är förolämpande att få veta sådan väsentlig grundfakta som hur det såg ut innan.

Och kopplingsschemat är en viktig detalj. All heder till denna elektriker som frågade. Jag anlitar hellre en som frågar efter fakta än en som gissar sig fram till hur det ska kopplas.
Den här skriftväxling är lärorik (som vanligt i forumet). En del elektriker är lite fåordiga om sin teknik och jag har trott att man bara tar till universalinstrumentet, en miniräknare och ohms lag och kopplar det hela lätt som en plätt.

LUDDET skrev:

Den elinstallationsfirma som skickar en elektriker för att byta elpatron i en värmepanna utan att först informera sig om vilket fabrikat och modell det gäller, den firman skulle jag aldrig ge detta uppdrag.
Gör hellre bytet själv istället.

LUDDET skrev:
Att en elektriker arbetar på det sättet kände jag faktiskt inte till. Felkopplingar förblir felkopplade då? Jag trodde att man alltid mätte spänningarna och kontrollerade att jord var jordat etc.

Tappa ur beredaren, bryta strömmen, lossa tåtarna, slita med att få ut patronen som har svällt upp så att den inte vill ut ur hålet igen. Det är ett jobb som jag inte tycker elektrikern skall behöva hålla på med. Det jobbet blir farligt endast om man inte bryter strömmen.

Att ha lossat den pryl man vill ersätta tycker jag underlättar mycket då jag skall beskriva vad det är man skall beställa hem.

Varför skulle det vara förolämpande? Undrar om någon annan av elinstallatörerna här på forumet tycker det?
Bara för att man ritar upp hur det ser ut före betyder inte att man skiter att kontrollmäta efter inkoppling. Och man mäter även innan man lägger fingrarna på blecken (fel grupp bryten, fel på arbetsbrytare m.m.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.