Jag har och kommer nog aldrig att bli förolämpad för att någon har/har försökt att underlätta för mig, däremot kan jag bli lite irriterad när personer som helt klart inte vet vad det handlar om börjar förklara för mig hur jag ska göra. Det händer faktiskt rätt ofta, och varför folk utsätter sig för risken att visa sin "dumhet" helt öppet förstår jag inte.

Farsan min, som också är elektriker, åkte på ett jobb där han skulle sätta upp vägguttag, strömbr, m.m. hos en privatperson. Allt skulle vara förberett enligt honom. Han hade gjort det här ENKLA som vem som helst kan utföra som rör, tråd, dosor. När farsan kom dit så hade han dragit allt i blått!!! Dosorna stack ut för långt + satt lösa + satt på olika höjd + alla dosor låg i serie.
Gissa om han vände i dörren?

Kanske ett extremt exempel men värt att nämna

elmont skrev:
Att så många som "vet och kan" det här med el, blir förvånad när elektrikerna inte personligen har behörighet, är väl ett ganska bra exempel på att alla som "vet och kan" kanske inte har så god koll i alla fall.;)
Förutom förvånade skall du nog tankemässigt lägga till förfärade och indignerade. De som säger sig veta och kunna menar nog oftast det som behövs om el tillräckligt väl för att kunna göra det själva om de fick. Men då gäller inte försäkringarna. Sällan tror jag de tänker att deras kunskap om elfirmornas interna organisation och arbetsfördelning skall vara avgörande för om de får koppla själva hemma.

Att försäkringen gäller om någon annan som heller inte har behörighet kommer ut till huset och gör jobbet utan att någon som har behörighet ser hur jobbet gjorts är ju ett tydligt tecken på att behörighetskravet i sig gäller en organisation och inte en specifik installation. Argumentationen om kravet på behörighet brukar röra sig just om detta, hur en yrkeskår, likt sotarna, har ett statligt skyddat monopol som inte är tydligt kopplat till kunskapskrav.

--- Mats ---

Innan du helt förkastar systemet tycker jag du ska ta reda på hur det fungerar och vad behörigheten innebär. Tex. det med kunskapskravet så är den behörige SKYLDIG att tillse att den som utför arbetet har rätt kunskaper och den som arbetar är skyldig att skaffa sig den kunskapen mm.
Den största bristen hos dom flesta "hemmapulare" är nog inte att veta hur man ska koppla utan VARFÖR man kan eller inte kan göra si eller så, tex. så är det viktigare att veta varför man inte kan säkra upp en ledning än hur man gör för att säkra upp den.

elmont skrev:
Den största bristen hos dom flesta "hemmapulare" är nog inte att veta hur man ska koppla utan VARFÖR man kan eller inte kan göra si eller så, tex. så är det viktigare att veta varför man inte kan säkra upp en ledning än hur man gör för att säkra upp den.
Håller helt med dig. Tänk om folk i allmänhet kunde få veta t.ex. varför man inte får köra för hög ström genom för smala ledningar och vad som kan hända då. Och varför det är viktigt att strömbrytaren bryter fasen och inte nollan.

12 V-anläggningar i husvagnar och husbilar: En klok husbilsinredare tar hjälp av behöring installatör för monteringen av 230 V-delen eller åtminstone får den kontrollerad. Sen kommer den farliga hempulardelen då folk släpps helt lösa. Det är ju bara 12 V.
Här är det tillåtet att dra ledningar hur som helst och proppa i säkringar som är så stora att man är säker på att de inte löser ut.

Efterlyser mycket mer information i facktiningar etc. Det är inte bara gasolen som är farlig.

elmont skrev:
Innan du helt förkastar systemet tycker jag du ska ta reda på hur det fungerar och vad behörigheten innebär. Tex. det med kunskapskravet så är den behörige SKYLDIG att tillse att den som utför arbetet har rätt kunskaper och den som arbetar är skyldig att skaffa sig den kunskapen mm.
Vidare så kan jag tillägga att behörighetsinnehavaren faktiskt är skyldig att kontrollera de han har ansvaret över så att de utför installationerna enligt reglementet. Det räcker inte med att skicka folk på kurser hit och dit utan det ska oxå följas upp att installatören har lärt sig nåt och inte sovit sig genom lektionen.

Per72 skrev:
Vidare så kan jag tillägga att behörighetsinnehavaren faktiskt är skyldig att kontrollera de han har ansvaret över så att de utför installationerna enligt reglementet. Det räcker inte med att skicka folk på kurser hit och dit utan det ska oxå följas upp att installatören har lärt sig nåt och inte sovit sig genom lektionen.
Hur sker detta rent praktiskt egentligen, jag menar, är det någon mer än den utskickade elektrikern själv som utför kontroll av eget utfört arbete? Görs det då och då, eller hur fungerar det - kanske är det olika på olika företag också förstås?

Det fungerar olika på olika företag och olika på olika projekt, så nått enkelt och entydigt svar kan inte ges.
Att den behörige skulle kontrollera allt dom övriga i firman utför faller på sin orimlighet, för att har full kontroll på alla moment måste man ju vara närvarande hela tiden som arbetet pågår. Vad som dom absolut flesta elektiker förstår är det ansvar som dom har och försöker att leva upp till kraven samt att den som leder och fördelar arbetet nog ser till att den som ska utföra arbetet även äger sakunskaperna.
Jag kan utan tvekan efter många år och på många olika arbetsplatser påstå att elektriker har bättre "koll på läget" än de flesta andra yrkesgrupper. Detta beror till en stor del på den fortbildning som med jämna mellanrum (ska) förekommer. Naturligtvis förekommer "rötägg" även i den här branchen som i alla andra, men jag tror att risken att hitta ett sånt är lite mindre än i övriga brancher.

elmont skrev:
men jag tror att risken att hitta ett sånt är lite mindre än i övriga brancher.
Varför tror du det?

Elektriker kan allt hitta på dumheter dom med.
Elektrikern här drog flera trådar med olika funktion i samma rör med bara grön tråd. Hopplöst att reda ut vilken tråd som gör vad när dom har samma färg.
Elektrikern innan honom körde med PE-gula tändledningar. Inget grönt streck på dom dock.
Dessa gula och gröna tändtrådar och trappkopplingstrådar möts i en och samma dosa tillsammans med en bunt skyddsjordsledningar i en enda gulgrön röra.

Vilken behörig elektriker med huvudet korrekt monterat använder gult och grönt när det finns en hel uppsjö av skumma lila, rosa, orange, bruna, och diverse andra vidrigt fula men åtminstone oförväxlingsbara trådar att välja på.

elmont skrev:
Jag har och kommer nog aldrig att bli förolämpad för att någon har/har försökt att underlätta för mig, däremot kan jag bli lite irriterad när personer som helt klart inte vet vad det handlar om börjar förklara för mig hur jag ska göra. Det händer faktiskt rätt ofta, och varför folk utsätter sig för risken att visa sin "dumhet" helt öppet förstår jag inte.
Den enes okunskap är den andres dumhet.

LUDDET. svaret hittar du nog i mitt förra inlägg.
ampz. Problemet med trådarnas färg (även om jag håller med om att det inte är bra med "fel" färger) är i första hand ett problem för "hemapulare". Otaliga gånger stöter yrkesmän på "problemet" i lite äldre anläggningar där det kanske bara är två eller i bästa fall tre färger (svart, svart med röd tape som lossnat samt svart) och visst blir det lite besvärligare men problem nja.
Den som i dag använder samma färg till alla funktioner är troligtvis inte en yrkesman, man har ju inget att tjäna på att använda samma färg till allt så varför skulle man göra det. Undantagen kan vara om jag åkt 5 mil och blir utan tex. vit så kan jag tänka mig att ersätta den med en annan färg och vilken färg ska jag då ta? Det beror lite på vilken funktion som den var tänkt till.

ampz skrev:
Elektriker kan allt hitta på dumheter dom med.
Elektrikern här drog flera trådar med olika funktion i samma rör med bara grön tråd. Hopplöst att reda ut vilken tråd som gör vad när dom har samma färg.
Elektrikern innan honom körde med PE-gula tändledningar. Inget grönt streck på dom dock.
Dessa gula och gröna tändtrådar och trappkopplingstrådar möts i en och samma dosa tillsammans med en bunt skyddsjordsledningar i en enda gulgrön röra.

Vilken behörig elektriker med huvudet korrekt monterat använder gult och grönt när det finns en hel uppsjö av skumma lila, rosa, orange, bruna, och diverse andra vidrigt fula men åtminstone oförväxlingsbara trådar att välja på.
Dum elektriker? Dum är den som rotar i en elinstallation och inte vet vad han gör. Innan du dömmer ut din elektriker kan ju du ta reda på fakta.

Tidigare (många år sedan) var gul och grön tråd tillåtna. Inte längre dock. Så vitt jag vet så finns inte ens färgerna att få tag på. Någon annan här på forumet kanske vet när detta förbjöds? 15-20år? Sen att det skulle gå en "bunt" med gul-gröna till samma dosa låter för mig tveksamt iallafall.

Tror knappast att det du beskriver är gjort nyligen. Om det är det och det är gjort av en elektriker så kan jag hålla med dig.

De gröna trådarna installerades för tre eller fyra år sedan.
De gula installerades väl på 70talet, så det är möjligt att det var tillåtet då. Men bara för att det var tillåtet så är det inte värst lämpligt.
Jo, det går en "bunt" med gulgröna (och andra) trådar i samma dosa. Nästan hela övervåningen ligger på en och samma grupp, och en liten stackars lampdosa i taket fick visst fungera som spridningspunkt för allt detta.

Studerade elsäkerhetsverkets lilla pocketbok som innehåller många kloka ord.

Att hempula med el eller inte är en fråga som engagerar många, det ser man på antalet inlägg. Har med intresse följt diskussionerna. Ett annat dilemma som inte står i någon pocketbok är ju svårigheten för en svensson i villa att få tag i en elekriker som är intresserad att komma och smälla upp ett vägguttag eller något annat mindre arbete, om man nu vill göra som man ska! Som alla entreprenörer är de allra flesta tillmötesgående och väldigt trevliga i telefon när man ringer.
Men tyvärr är det vanligt att entreprenören inte kommer på lovad och överenskommen tid vilket då drabbar mig som tagit ledigt från jobbet för att vara hemma. Det är inte heller ovanligt att entreprenören helt uteblir och man får jaga jaga jaga..

Jag kan förstå att ett litet jobb hos en villaägare inte är särskilt intressant men till slut ställs man ofta inför faktumet - gör det själv eller bli utan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.