Det kan ju möjligen vara så att leveranspunkten är vid tomtgränsen och han menar kabeln mellan mätarskåpet och hans elcentral. Vi är ju några stycken här i världen som har stora tomter. Jag har också 50m mellan mätarskåpet och huset och då sitter ändå skåpet på väggen till stallet. Nu är ju detta en huvudledning men det är inte lätt att hänga med i fikonrappakaljan alla gånger. ;)

elmont skrev:
Och jag bara undrar när en elfirma började att byta serviceledningar, dom tillhör ju nätägaren och dom brukar vara mycket ovilliga att släppa in nån utomstående. Eller kanske du inte vet riktigt vad du pratar om?
Jag får medge att när det gäller den bokstavliga definitionen av servis vet jag inte vad jag talar om.
Vad som jag avsåg var huvudkabeln från mätarstolpen där mätare och huvudsäkringar sitter (vid tomtgräns). Denna anslutning ägs såvitt vattenfall vet av mig och enligt dem ligger det på mig att
anlita en behörig elektriker för att byta denna (jag skulle jubla om det var på annat sätt!). Detta kallas
aldeles säkert för något annat än servis - men det var ju inte denna namnfråga som var grunden till
mitt inlägg.

Var jag otydlig här?

För att vara tydlig - jag undrar hur man hittar man en seriös och kunnig elektriker i denna djungel av klåpare utan tillräcklig förståelse för teori, samband, orsak och konsekvens?
För mig ter det sig tydligt att kraven på förkunskapskap och utbildning har varit aldeles för undermåliga, iallafall tills för en tid sedan, kanske har det blivit bättre på senare tid.

Jag hade hoppats att ni behöriga elektriker, t.e.x. "elmont" hade kunnat ge svar på min fråga och inte
anmärka på att jag inte är helt införstådd i ert vokabulär. Givetvis är jag även mottaglig för om ni anser
att något av mina exempel inte visar på vårdslöshet i yrkesutövandet.

/Jonas

Ps. Att vattenfall inte skulle lägga ut sina jobb på underentrepenörer stämmer inte, i sommras kom ElTel och ringde på för vattenfalls räkning, detta för att byta mätare. Personen ifråga kunde inte prata svenska utan lämnade en lapp där hans ärende stod nedskrivet. När jag (på engelska) frågade om han kunde flytta mätaren svarar han att man måste ha behörighet för sådana arbeten :-o Ds.

Om din fråga är - vågar jag anlita en elektriker - så kan väl svaret bara bli ett, ja naturligtvis. Jag menar är eljobben så svåra att ett proffs knappt nån gång gör rätt hur skulle det då inte se ut om amatörer utförde arbetet.
Den kunskap som behövs för att säkert byta en elmätare får man lätt på en halvtimme.
Och så tror jag inte att så många inom yrket är så pigg på att ge dig hjälp och råd när du först av allt talar om vilka nollor dom är.

JonasB: Vad sade Elsäk om 1-4? För du/ni anmälde väl det inträffade till dem?

Jag har anmält 3 (men inte övriga). Jag vet inte vad som har hänt, men enligt dem var inte den första gången.
Tydligen hade det kommit in en heldel anmälningar isamband med elmätarbyten.
När jag förstod vad som hade inträffat ringde jag vattenfall, de kom ut blixtsnabbt och
suckade. Dom fick tydligen gå och städa upp efter ELTELs alla missar - även dom sa
att detta (noll släpp) hade hänt ett antal gånger på sistone. :(
/Jonas

elmont skrev:
Om din fråga är - vågar jag anlita en elektriker - så kan väl svaret bara bli ett, ja naturligtvis. Jag menar är eljobben så svåra att ett proffs knappt nån gång gör rätt hur skulle det då inte se ut om amatörer utförde arbetet.
Den kunskap som behövs för att säkert byta en elmätare får man lätt på en halvtimme.
Och så tror jag inte att så många inom yrket är så pigg på att ge dig hjälp och råd när du först av allt talar om vilka nollor dom är.
Jag hoppas inte att ett inlägg i detta forum betyder att jag hänger ut en hel kår - inte min avsikt.
Men inte desto mindre finns det en hel del elektriker som inte borde vara yrkesutövande efter
som de inte har tillräcklig respekt för el, och faktiskt en del som inte har tillräcklig grundkunnskap
(tex. skulle Electra troligen inte bli en bra elektriker om han inte orkar öppna boken så han förstår
vad fasföljd är-, eller hur faserna är förskjutna till varandra). Jag vill inte fortsätta att munnhuggas
men jag skulle gärna vilja veta om det finns någon kvalitetssäkrande instans/stämpel som man kan
konsulter/ titta på innan man anlitar en elektriker. Till skillnad från andra hantvekarjobb, vet man
inte om elektrikern man engagerade var bra förens man ligger i kistan alt. efter att huset har brunnit
upp.
/Jonas
Ps. Sedan håller jag med dig om att lösningen inte är att alla skall få koppla fritt. Det skulle bli ännu mycket
värre! Ds.

Man kan ju kolla hos Elsäkerhetsverket att en person har behörighet. Om de dessutom besvarar frågor om anmälningar vet jag inte men den som är intresserad kan ju alltid fråga.

Som elektriker med allmän behörighet blir man mörkrädd hur vissa "kollegor" bedriver sin vht.
Har en svag misstanke om en del s.k. elektriker inte har behörighet, och om ni undrar kan ni ju alltid be att få se den ;)
samtidigt har ju köparen , i mina ögon, ett ansvar oxå. Man får det man betalar för och betalar man 240-300kr + moms/timme för en installatör så blir det nog inga högkvalitativa jobb. För att inte tala om alla svartjobb som det anses att jag skall utföra.
Jag tar 475kr+moms/timme inkl servicebil och fullt försäkrad, tycker man det är dyrt får man ringa någon annan ;)
Det stora kruxet är ju konsekvenstänkandet som saknas hos vissa individer, hur skulle DU må om någon dog av ju DU gjort fel!

Tycker själv man ska pula lite om man vet vad man gör men så här står det på elsäkerhetsverket.

Vad händer om man utför elinstallationer utan behörighet?
Att utföra elinstallationsarbete utan behörighet är olagligt. Man kan dömas till böter eller fängelse för brott mot Elinstallatörsförordningen.

raveper skrev:
Att utföra elinstallationsarbete utan behörighet är olagligt. Man kan dömas till böter eller fängelse för brott mot Elinstallatörsförordningen.
Har någon någonsin dömts för det? Vilka straff fick de?

Minst ett fall känner jag till där mannen i huset dömdes för vållande till annnans död då han kopplat in tvättmaskinen på felaktigt sätt, tog fel på fas och skyddsledare så när fru tog i tvättmaskinen och vasken fick hon en strömgenomgång. olykan skedde ett par år efter att han "installerat" den.
Om det kan kallas för att dömas när försäkringsbolaget vägrar betala ut ersättning på hemförsäkringen vet jag inte, detta har dock skett.
Sedan kommer jag inte ihåg hur det var med farbrorn som kopplade skarvsladden fel och frugan dog när den låg i en vattenpöl på gräsmattan, detta var innan jfb. Startade hela diskutionen om detta.

Anledningen till att han dömdes för vållande till annans död måste väl ha varit att han kopplat fel, inte att han var obehörig (om han nu var det)?

Precis! Eller har en elektriker med behörighet fribrev om han kopplar fel? Skulle inte tro det.

Nu hör det väl till saken att hempuleri oftast avslöjas när det väl händer nånting och då är det ju redan försent.

Näe behöriginstallatör kan oxå dömas, även i det fallet när han ej utfört arbetet själv.
Men frågan var om någon hadde dömts för att ha kopplat själv ;)

Men nu dömdes han ju för vållande till annans död och inte obehörig elinstallation! Det är två olika lagar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.