24 175 läst · 65 svar
24k läst
65 svar
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vet inte riktigt hur jag skulle kunna förklara det bättre.Andreas Klang skrev:
Men låt oss säga att det är stopp i röret som går ut ur huset. Vattnet hindras från att rinna vidare och avloppsrören börjar istället fyllas med vatten. Vattennivån i rören stiger vartefter man spolar och till slut når nivån en (lägsta) punkt där vattnet kan komma ut i huset. Oftast en golvbrunn i källaren eller bottenplan. I ditt fall uppenbarligen WC på souterrängplan.
Ofta är det inte 100% tvärstopp utan vattnet rinner sakta vidare och nivån sjunker sakta när man inte spolar. Därför kan det uppfattas som att det inte märks att du spolar på övre plan, men om du spolar upprepade gånger eller tar en långdusch skall du se att det så småningom börjar komma upp mer vatten ur WC:n. Någonstans ifrån kommer ju uppenbarligen geggamojjan.
Så jag skulle rekommendera att ni bokar en jourutryckning, alternativt håller er till på fredag.
Då förstår jag! Det finns fler brunnar där nere ca 3st tror jag men det har inte kommit upp något ur någon av dessa, borde det inte göra det? Pratat med en VVS kille och han fattar inte heller vad kan ha hänt eftersom det inte finns något i någon annan brunn. En annan firma som kan spola kommer kontaktas imorgon som får komma ut direkt.C cpalm skrev:Vet inte riktigt hur jag skulle kunna förklara det bättre.
Men låt oss säga att det är stopp i röret som går ut ur huset. Vattnet hindras från att rinna vidare och avloppsrören börjar istället fyllas med vatten. Vattennivån i rören stiger vartefter man spolar och till slut når nivån en (lägsta) punkt där vattnet kan komma ut i huset. Oftast en golvbrunn i källaren eller bottenplan. I ditt fall uppenbarligen WC på souterrängplan.
Ofta är det inte 100% tvärstopp utan vattnet rinner sakta vidare och nivån sjunker sakta när man inte spolar. Därför kan det uppfattas som att det inte märks att du spolar på övre plan, men om du spolar upprepade gånger eller tar en långdusch skall du se att det så småningom börjar komma upp mer vatten ur WC:n. Någonstans ifrån kommer ju uppenbarligen geggamojjan.
Så jag skulle rekommendera att ni bokar en jourutryckning, alternativt håller er till på fredag.
Det är konstigt om de är på samma nivå men det kan t.ex. finnas backstopp i golvbrunnarna som gör att det inte kan komma upp där...Andreas Klang skrev:
Då förstår jag! Det finns fler brunnar där nere ca 3st tror jag men det har inte kommit upp något ur någon av dessa, borde det inte göra det? Pratat med en VVS kille och han fattar inte heller vad kan ha hänt eftersom det inte finns något i någon annan brunn. En annan firma som kan spola kommer kontaktas imorgon som får komma ut direkt.
Ja exakt, En brunn är nog till och med i lite lägre nivå. Varav 2 eller åtminstone en brunn är säkert från när huset byggdes 1967. Kan det finnas backstopp i dessa tro?Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte, kan inte mycket om sånt men jag kommer inte på så många andra förklaringar. Det kan också vara så att dessa två brunnar är kopplade till stammen längre ner än där stoppet är. Alltså att dom inte går tillsammans hela vägen.Andreas Klang skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 040 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 040 inlägg
Det verkar ju vara ett gammalt hus och i dessa är det inte ovanligt att ha olika stammar för WC och för t ex kök och golvbrunnar. Kanske är det stopp i slutet av WC-stammen men inte i stammen där golvbrunnarna är påkopplade. Rita en VA-ritning över husets avloppsstammar!Andreas Klang skrev:
Då förstår jag! Det finns fler brunnar där nere ca 3st tror jag men det har inte kommit upp något ur någon av dessa, borde det inte göra det? Pratat med en VVS kille och han fattar inte heller vad kan ha hänt eftersom det inte finns något i någon annan brunn. En annan firma som kan spola kommer kontaktas imorgon som får komma ut direkt.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 997 inlägg
Japp, så har jag det i fritidshuset från sent 1800/1955. Hos mig är det "bara" skithusstammen som är lite problem med.Claes Sörmland skrev:
Som sagt TS, ring dit en spolbil pronto och fråga om dom inte kan filma när dom ändå är där. Kan vara bra att veta skicket på rören när det är en så gammal kåk.
En spolbil kommer ut tidigt imorgon bitti som kommer få filma det på samma veva, så får vi se. Men lukten nerifrån är riktigt otrevlig. Samma lukt som vi kände redan när vi flytta in. Vilket får mig att tro att detta hänt tidigare och att det sitter under golvet…