1 799 läst · 35 svar
2k läst
35 svar
Tnc till Tns med 2 JFB
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 133 inlägg
Ja, av det du visar och beskriver är det rätt kopplat.I I. I skrev:
Och jag har inga problem att förstå vad du vill visa med dina skisser.
Det ser alltså ut så här:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Faserna till central 2 antar jag är hämtad från ingången på HB, eller möjlligen efter HB?
Det man ev kan diskutera är att man hämtat neutralledaren från ingången på JFBn. Det är rätt att det finns en nolla där, Jag tänker då på om det är en lämplig plint. Man brukar skarva vidare på denna terminal internt i elcentraler ifall man har flera JFBer. Då används RK av samma area. Är är det risk för olika slags ledare. Det är ok bara det sitter bra. Ett bättre val kan ha varit PE-skenan, men det gäller även där att man kan hitta en ledig och lämplig plint.
Hej ok tack då är det rätt då. Med skissen vill jag bara visa hur det ser ut bortsett från att jag skissat fel på dvärg brutarna där går dem till grupper och inte till nolla och jord som skiss visar. Den bruna som du målat är det fas 1 som du lagt på fas 3 ?Bo.Siltberg skrev:
Ja, av det du visar och beskriver är det rätt kopplat.
Och jag har inga problem att förstå vad du vill visa med dina skisser.
Det ser alltså ut så här:
[bild]
Faserna till central 2 antar jag är hämtad från ingången på HB, eller möjlligen efter HB?
Det man ev kan diskutera är att man hämtat neutralledaren från ingången på JFBn. Det är rätt att det finns en nolla där, Jag tänker då på om det är en lämplig plint. Man brukar skarva vidare på denna terminal internt i elcentraler ifall man har flera JFBer. Då används RK av samma area. Är är det risk för olika slags ledare. Det är ok bara det sitter bra. Ett bättre val kan ha varit PE-skenan, men det gäller även där att man kan hitta en ledig och lämplig plint.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 133 inlägg
Öh, jag orkade bara rita en (1) fasledare...
Såg nu att kabeln som är dragen mellan centraler är gummikabel av kabeltyp H07RN-F. 5g 2.5 och den är dragen utanpåliggande är det rätt kabel som används? När jag läser om kabeln så står det att den får dras i och utanpåliggande. Stämmer det.
Nej den ska i princip användas som flexibel anslutningssladd mellan fasta installationen och utrustningar eller som rena förlängningssladdar. Det kan du ha i bakhuvudet oavsett vad du råkar läsa på olika ställen.I I. I skrev:
Vet du något om vem som kan ha gjort det?
Ok, men den har suttit där länge, vet ej vem som.gjort det då jag köpte huset med dessa installationer. Vad kan hända eller bör den bytas ?GK100 skrev:
Det är ju en ganska klar indikator på hempul om inte annat eller utom normal praxis. Det går givetvis få saker att fungera med en mängd olika material både bra och dåliga sätt. I ditt fall händer inte så mycket men är det en kort sträcka kan du ju ha det med om du gör några eljobb och kanske då också gå upp i area.I I. I skrev:
Dit den går så är det ca 6 meter. Är det värt att gå in på och byta den eller låta den vara så? Vad för kabbel i betäckning ska man tänka på att det ska vara isf tänker du?GK100 skrev:
Det är ju en ganska klar indikator på hempul om inte annat eller utom normal praxis. Det går givetvis få saker att fungera med en mängd olika material både bra och dåliga sätt. I ditt fall händer inte så mycket men är det en kort sträcka kan du ju ha det med om du gör några eljobb och kanske då också gå upp i area.
I I. I skrev:
Gummikabeln får inta förläggas fast. Som anslutnings kabel och byggström äe det ok. Arean till Central 2 ska vara samma som inkommande om den inte säkras av. Jag skulle nog ringa en elkille. Gör du fel med nollan kan du förstöra mycket.I I. I skrev:
Hej, jag har inte dragit utan undrar gällande den kabeln som sitter mellan centraler. Det är en 5g 2.5mm2 H07RN-F. Den är avsäkrat i central 2 med 3 st 16a. Men undrar om de är rätt att den sitter på vägg från central till central. Ca 6 meter längdPUFFO skrev:
Rätt är det som sagt inte. Men inget man direkt behöver utrymma huset för heller.
Det man kan fundera över är hur bra anslutningen är där den sitter tillsammans med en annan tråd på jordfelsbrytaren. Du har då två olika ledartyper i samma skruvklämma. Rätt stor risk att kopplingen då inte blir bra, med risk för varmgång. Men ännu värre om nollan lossnar. DET blir farligt på riktigt.
Det man kan fundera över är hur bra anslutningen är där den sitter tillsammans med en annan tråd på jordfelsbrytaren. Du har då två olika ledartyper i samma skruvklämma. Rätt stor risk att kopplingen då inte blir bra, med risk för varmgång. Men ännu värre om nollan lossnar. DET blir farligt på riktigt.
Är det så kort kan du gott byta vid tillfälle det är ingen stor kostnad. Och då väljer du N1XV 5G6 mm2 kopplas parallellt med matningen till första centralen så slipper du de onödiga säkringarna.I I. I skrev: