Tååmten Tååmten skrev:
En tanke. Om mätarskåpet sitter på husfasader och kabeln till garaget kommer ut ur samma hus, borde det inte gå att skarva rör och slang från där det tar slut vid huset och dra vidare till mätarskåpet så du kan dra kabeln direkt från skåpet till garaget?
Det vore smidigt! Kabeln kommer ut från huset precis under mätarskåpet, men tror inte det är okej eftersom kabeln bara är 2.5mm2.
 
D Dilato skrev:
I de flesta andra scenarior kallas det för redundans att ha flera vägar till samma mål och är något positivt, men i denna världen är "single point of failure" alltså något positivt?
Njae. Om de dubbla systemen är oberoende så har du helt rätt i att det medför redundans vilket ger ökad säkerhet. MEN, här är som sagt ett vanligt felfall att man måste lägga ledarna under samma överfall (i mitt eget mätarskåp så finns t ex bara fyra terminaler) och då blir inte felen i förbindningen nödvändigtvis oberoende.

Det är fö ett vanligt fel när man försöker designa högtillförlitliga eller personsäkra system, dvs att man åker dit på ett beroende fel. Felfall man trodde var oberoende visar sig ha ett gömt beroende.
D Dilato skrev:
Mekanisk känsla blir väl inte bättre bara för att man meckar med en fetare kabel 🤓
Jo. Den blir faktiskt det. Det är många fall inom mekaniken man sätter en större skruv än vad som behövs av belastningsskäl just för att de är lättare att hantera, montera, och demontera.
D Dilato skrev:
Men ok, om reglerna säger att en tjockare kabel är bättre än två tunnare parallella så får man väl kasta logiken överbord bara därför att...
Njae, det finns allt lite logik bakom det här.
D Dilato skrev:
Jag käftar bara lite, jag förstår i botten varför, men nollsläpp och sådant p.g.a dåligt åtskruvade anslutningar finns ju ändå även när det utförs av s.k proffs så reglerna hjälper ju inte mot det ändå.
Det är inte bara dålig åtskruvning som är problemet, utan även krypning pga flytande material och/eller termisk expansion, samt korrosion för att nämna några andra faktorer. Större dimensioner hjälper här.

Sedan så hjälper som sagt större dimension även montaget. Det tenderar att bli bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad exakt är skillnaden mellan PE och PEN?
PE är på Svenska JORD
PEN är på Svenska gemensam jord och nolledare
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad exakt är skillnaden mellan PE och PEN?
Tja vad menar du med exakt? Färgmärkning? Elektriska egenskaper? I regelverket?

Som elmont skriver så bär PEN (Protective Earth and Neutral) både normal driftström samt eventuella felströmmar. PE (Protective Earth) bär bara felströmmar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
E elmont skrev:
PE är på Svenska JORD
PEN är på Svenska gemensam jord och nolledare
Ok. Jag hade inte uppfattat att PE är detsamma som jord s a s.
 
TRJBerg
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja vad menar du med exakt? Färgmärkning? Elektriska egenskaper? I regelverket?

Som elmont skriver så bär PEN (Protective Earth and Neutral) både normal driftström samt eventuella felströmmar. PE (Protective Earth) bär bara felströmmar.
Jag menade just funktionen. Har bara haft ordet jord i mitt huvud för just det.
 
Kom hem lite sent så orkade inte stå i mörkret och ta bilder på mätarskåpet men bifogar lite bilder på centralen i huset.

Central:
Elcentral med inkommande kabel, säkringar och märkningar i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inkommande från mätarskåpet, gissar på att det är någon form av 5g6:
Elcentral med kablar och rör, inkluderande en blå och gul/grön kabel som är kopplade till anordningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabeln till garaget:
Elektriska kablar och plintar inne i ett hus, inklusive en gul-grön jordkabel och svarta isolerade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garagets PEN kopplad till PE-plinten:
Elektrisk central med kablar och säkringar, etiketterade automatsäkringar och en PE-plint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.