11 676 läst · 66 svar
12k läst
66 svar
TN-S till TN-C, bör jag ändra?
Det vore smidigt! Kabeln kommer ut från huset precis under mätarskåpet, men tror inte det är okej eftersom kabeln bara är 2.5mm2.Tååmten skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 038 inlägg
Njae. Om de dubbla systemen är oberoende så har du helt rätt i att det medför redundans vilket ger ökad säkerhet. MEN, här är som sagt ett vanligt felfall att man måste lägga ledarna under samma överfall (i mitt eget mätarskåp så finns t ex bara fyra terminaler) och då blir inte felen i förbindningen nödvändigtvis oberoende.D Dilato skrev:
Det är fö ett vanligt fel när man försöker designa högtillförlitliga eller personsäkra system, dvs att man åker dit på ett beroende fel. Felfall man trodde var oberoende visar sig ha ett gömt beroende.
Jo. Den blir faktiskt det. Det är många fall inom mekaniken man sätter en större skruv än vad som behövs av belastningsskäl just för att de är lättare att hantera, montera, och demontera.D Dilato skrev:
Njae, det finns allt lite logik bakom det här.D Dilato skrev:
Det är inte bara dålig åtskruvning som är problemet, utan även krypning pga flytande material och/eller termisk expansion, samt korrosion för att nämna några andra faktorer. Större dimensioner hjälper här.D Dilato skrev:
Sedan så hjälper som sagt större dimension även montaget. Det tenderar att bli bättre.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 038 inlägg
Jag menade just funktionen. Har bara haft ordet jord i mitt huvud för just det.lars_stefan_axelsson skrev:
Kom hem lite sent så orkade inte stå i mörkret och ta bilder på mätarskåpet men bifogar lite bilder på centralen i huset.
Central:
Inkommande från mätarskåpet, gissar på att det är någon form av 5g6:
Kabeln till garaget:
Garagets PEN kopplad till PE-plinten:
Central:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkommande från mätarskåpet, gissar på att det är någon form av 5g6:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in