tommib
Poängen är att PEN ska vara minst 10 kvmm.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
EDIT: Nevermind (gällde att ha CAT6-kabeln i samma rör som elkabeln).

Redigerat:
tommib
Nej, det är också fel. Det går finfint att lägga den där i detta fall.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det är också fel. Det går finfint att lägga den där i detta fall.
EDIT: Japp, my bad.

Redigerat:
J jysd skrev:
Menade du att svara mig? Vill du backa upp det svaret med lite fakta gärna? Jag har uppenbarligen missat något i så fall. Normalt får man inte alls samförlägga i mark om CAT6-kabeln i detta fallet inte är isolerad för 400+V?
Starkströmskabeln har den isolering som krävs, däremot får man inte lägga datakabeln tillsammans med enkelisolerad tråd.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Starkströmskabeln har den isolering som krävs, däremot får man inte lägga datakabeln tillsammans med enkelisolerad tråd.
Ah right, jag har nog fått fel information sen innan helt enkelt. Sålänge båda är dubbelisolerade så ska det inte vara några problem med andra ord?

A
Det är en sanning med modifikation. Rent elsäkerhetsmässigt är det så men det finns andra saker att ta hänsyn till t ex:

SS 436 40 00 kapitel 444
Kraftkablar för lågspänning och informationstekniska kablar för klenspänning som är förlagda i samma kanalisation eller är förlagda tillsammans ska installeras i enlighet med fordringarna i avsnitt 444.6.

444.6.2
I enlighet med fordringarna i detta avsnitt:
– bör kraft- och informationstekniska kablar inte förläggas gemensamt buntade
– bör olika buntar vara separerade och elektromagnetiskt avskilda från varandra, som visas i exemplen i figur 44.RZ2.

H HumptyBumpy skrev:
I matande ände är dom tejpade tillsammans. Vet inte varför dom tejpats separat i garaget, är sen sån här kabel, ena är med typ lösa kardeler andra är mer "platt":
[bild]

Håller helt med om att något är galet så det får nog prioritera detta så det blir bra gjort!
Ska bara försöka få mig en uppfattning om vad som behöver göras innan jag ringer en elektriker.

Kan jag dra den direkt i gulröret så är det inga problem, skönt att höra!
Från mätarskåpet till där gulröret börjar är det ca 10m. Kabeln till garaget kommer ut genom ett hål i fasaden, ner i PEM-slangen under marken och sen in i gulröret som ligger på ca 0,5m djup. Sen går gulröret hela vägen upp till plattan i garaget, det är ungefär 20m. Hade gärna tagit fler bilder men är inte hemma för tillfället(bilden på centralen hade jag redan i telefonen).

Om jag får dra kabeln själv gör jag gärna det! Men jag antar att det är bäst att ringa och kolla så elektrikern godkänner det innan jag påbörjar något och beställer kabel?
Blir väl ca 30-40m kabel så runt 4000kr då. Ser att 5g2,5 är ca halva priset, är det dumsnålt att köra på det istället?

Det är alltid svårt när man får olika svar. Lutar åt att jag kommer räkna på det och kontakta elektriker för prisförslag i alla fall. Vill gärna ha en JFB i garaget och då kanske det inte kostar mycket extra för elektrikern att koppla in en ny kabel om jag kan dra den själv.
En tanke. Om mätarskåpet sitter på husfasader och kabeln till garaget kommer ut ur samma hus, borde det inte gå att skarva rör och slang från där det tar slut vid huset och dra vidare till mätarskåpet så du kan dra kabeln direkt från skåpet till garaget?

tommib
A avh67f skrev:
Det är en sanning med modifikation. Rent elsäkerhetsmässigt är det så men det finns andra saker att ta hänsyn till t ex:

SS 436 40 00 kapitel 444
Kraftkablar för lågspänning och informationstekniska kablar för klenspänning som är förlagda i samma kanalisation eller är förlagda tillsammans ska installeras i enlighet med fordringarna i avsnitt 444.6.

444.6.2
I enlighet med fordringarna i detta avsnitt:
– bör kraft- och informationstekniska kablar inte förläggas gemensamt buntade
– bör olika buntar vara separerade och elektromagnetiskt avskilda från varandra, som visas i exemplen i figur 44.RZ2.
Ja, bör.
Jag ser den där regeln mer som en praktikalitet i stora industrier eller markentreprenader där man vill kunna hantera rören/buntarna separat.

Det finns en teoretisk risk där man sätter grävskopan eller spaden i ett rör med datakabel och starkström samtidigt och därmed skickar 230/400 V in i nätverket men den risken är just väldigt teoretisk. Dessutom ska ethernetutrustningen tåla ett par kV på ingången, i alla fall kortvarigt.

I detta fall ser jag riskerna som synnerligen ringa.

Angående EMC-kompatibilitet så har det diskuterats många gånger och kontentan är att ethernetstandarden med sin partvinnade kabel med differentialsignalering är synnerligen resistent mot yttre störningar. Problemet finns helt enkelt inte i någon normal miljö.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Rent eltekniskt, om PE och N bara är olika "sladdar" från mätarboxen där dom sitter ihop och inte är kopplade någon annan stans, kan man inte koppla ihop dom i centralen och kalla dom PEN?

Det är ju elektriskt sett bara två olika kardeler (visserligen med separat isolering) mellan samma två punkter.

Man får få en grov PEN fram till elcentralen och allt är frid och fröjd (tekniskt).

D Dilato skrev:
Rent eltekniskt, om PE och N bara är olika "sladdar" från mätarboxen där dom sitter ihop och inte är kopplade någon annan stans, kan man inte koppla ihop dom i centralen och kalla dom PEN?
Jo, man kan, men man får inte.
D Dilato skrev:
Det är ju elektriskt sett bara två olika kardeler (visserligen med separat isolering) mellan samma två punkter.
Ja, det är riktigt.
D Dilato skrev:
Man får få en grov PEN fram till elcentralen och allt är frid och fröjd (tekniskt).
Nej. Man får en tudelad PEN som var och en inte uppfyller kravet om 10mm2 som är mekaniskt. Inte elektriskt. Om de dessutom ligger under samma överfall så kan det bli sämre med två ledare istf. bara en 6mm2. Särskilt om man saknar lite mekanisk känsla.

Så det kan i så fall vara bättre att bara förlita sig på en, bra, 6mm2 istf. två halvdåliga.

Men man får numer som sagt inte. Detta eftersom det är så trist med PEN-släpp. Jag har själv råkat ut för det. Avärgad PEN i stolpe till sommarstuga. Som tur var bara förstörda apparater, ingen brand eller personskada.

Så det är därför man skärp dessa regler till nuvarande standard. Det blir bättre att lägga sin kraft på att uppfylla den (t ex genom att gå över till femledare) än att slå knut på sig själv för att försöka komma runt den. Även om det skulle fungera rent elektriskt för stunden. (Provisorium blir som vi alla vet permanenta. Säkert som amen i kyrkan.)

(Men det är naturligtvis beroende på person. Jag har själv gjort värre provisorier. Men de var just provisorier och fixades nästa dag.)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Om de dessutom ligger under samma överfall så kan det bli sämre med två ledare istf. bara en 6mm2. Särskilt om man saknar lite mekanisk känsla.
Så om man som i TS fall har en "sladd" på jordskskenan och en på nollskenan i mätarskåpet så har man eliminerat den risken.

I de flesta andra scenarior kallas det för redundans att ha flera vägar till samma mål och är något positivt, men i denna världen är "single point of failure" alltså något positivt?

Mekanisk känsla blir väl inte bättre bara för att man meckar med en fetare kabel 🤓

Men ok, om reglerna säger att en tjockare kabel är bättre än två tunnare parallella så får man väl kasta logiken överbord bara därför att...

Jag käftar bara lite, jag förstår i botten varför, men nollsläpp och sådant p.g.a dåligt åtskruvade anslutningar finns ju ändå även när det utförs av s.k proffs så reglerna hjälper ju inte mot det ändå.

Redigerat:
  • Gilla
D-Lundmark
  • Laddar…
Är inte den stora risken som det ser ut nu att jord delar sig från nollan i husets central och sen får man fas på höljet till alla jordade apparater i huset matat från garaget?

A adron skrev:
Är inte den stora risken som det ser ut nu att jord delar sig från nollan i husets central och sen får man fas på höljet till alla jordade apparater i huset matat från garaget?
Nej. Den verkar vara ansluten mot PE (eller PEN) och PE och PEN får inte brytas.

TRJBerg
Vad exakt är skillnaden mellan PE och PEN?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.