tommib
Kabeln mellan mätarskåp och hus. Om arean är 6 kvmm (eller lägre, men osannolikt) är det inte ok att lägga om PE till PEN.

Om kabeln är nyare än garagematningen så är det sannolikt orsaken till varför det blivit såhär.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hade inget skjutmått så skulle kunna vara 3x4+4mm2 EKKJ också. Lite svårt att se visuellt men bifogar en bild på centralen i garaget. Jag antar att det inte gör så stor skillnad ändå.

Elcentral i garage med flera kablar och anslutningar, inklusive misstänkt 3x4+4mm2 EKKJ kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är bäst lösning för att få ordning på detta? Byta kabeln mot en med fem ledare eller bör man dra ny kabel direkt från mätarskåpet istället? Huvudsaken är såklart att det blir en säker installation, så om det måste göras får jag ta den ekonomiska smällen nu helt enkelt
 
A
Skulle det vara mycket jobb att byta ut kabeln till garaget till en femledare istället? Det känns som vettigaste lösningen.

Tommi har rätt att man inte får gå från tns till tnc som det är gjort här.

Har för mig kravet på 10mm2 pen-ledare är relativt nytt och kom 94 eller 96 i samband med kravet på skyddsjordningen eller efter det men det hjälper ju inte här.

Väldigt bra gjort av trådstartaren som upptäckte detta och ställde frågan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Dags att starta upp ruta 1. från mätaren går det till husets central, har den bytits ut mot en automatcentral, vad var det tidigare, kabeln mellan mätare och husets central, är den ny. Från den gamla centralen så går det till garaget, har den alltid funnits, hur länge har den funnits. Ca-svar är inte fel att säga om det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Varför ser jag två tejpade ledare anslutna på nollplinten? Är det en femledare trots allt? Hur ser det ut i matande ände?
Två tejpade elektriska ledare anslutna till en nollplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Vad som är bäst beror på förutsättningarna. Mest "ren" installation om det är två olika byggnader är att dra en ny femledare från mätarskåpet och lägga garaget som en egen självständig installation. Om mätarsäkringarna/huvudsäkringarna är G2, dvs max 25 A så räcker oftast en 5G6 kabel. Kostnaden är kring 100 kr/m inkl gulrör att lägga den i. Centralen måste inte obetingat bytas, man kan komplettera med en liten normkapsling bredvid där man sätter huvudbrytare och jordfelsbrytare för att sedan återanvända denna central som ser robust och bra ut. Vill man ha helt nytt så tar man en större kapsling, förslagsvis en 2x13 eller så med lämplig kapslingsklass och sätter där.

Alt 2 är att byta kabeln som den är dragen idag till en 5G2,5 eller 4G2,5+2,5 (dvs femledare) och koppla det korrekt med separata PE och N. Då blir det också ok. Nackdelen är väl att man måste bryta både hus och garage samtidigt. Det är kanske inte helt fel att kunna bryta dem separat från varandra t.ex. vid större renoveringar.

Är det väldigt jobbigt att dra om kabeln? Hur lång sträcka pratar vi?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
tommib
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför ser jag två tejpade ledare anslutna på nollplinten? Är det en femledare trots allt? Hur ser det ut i matande ände?
[bild]
Jag undrade också över det där men tittade inte närmare på det på telefonen. De ser ju onekligen ut att komma från samma kabel. Problemet kanske är lättlöst.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför ser jag två tejpade ledare anslutna på nollplinten? Är det en femledare trots allt? Hur ser det ut i matande ände?
[bild]
Dom går till samma inkommande kabel, kanske tvinnade två flätor, i ställer för en.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HumptyBumpy skrev:
Hej,

Köpte ett nyligen ett hus och upptäckte att elen till garaget är kopplat enligt bilden. Går fyrledarsystem till garaget där "PEN",(om man kan kalla den det) är kopplad på PE-plinten i husets central. Centralen i huset är en modern normcentral med femledarsystem in. Centralen i garaget är en gammal diazed utan jordfelsbrytare. Är detta okej eller bör jag få det åtgärdat?

[bild]

Kan också tillägga att jag självklart inte kommer göra någon ändring själv. Ekonomin är inte jättebra för tillfället så vill veta om det är något som bör åtgärdas snarast eller om jag kan låta det vara.
Vad rör det sig om för sträckor mellan mätarskåp-central-garage och kan det vara enklare att komma mellan skåp och garage, hur är dragningen till garaget är det lätt byte osv?

Nu har du fått många inlägg som pekar på att du ska göra rätt i delen mot garaget och ingen tvekan där oavsett vissa som verkar tänka omvänt. Det är stor risk att sånt här bara lever vidare och inte åtgärdas om det inte tas direkt. Och vitsen med alla regler mm som i detta fallet är en rimlig och viktig sådan faller ju helt på sikt om man hela tiden försöker åla sig förbi.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Skulle det vara mycket jobb att byta ut kabeln till garaget till en femledare istället? Det känns som vettigaste lösningen.

Tommi har rätt att man inte får gå från tns till tnc som det är gjort här.

Har för mig kravet på 10mm2 pen-ledare är relativt nytt och kom 94 eller 96 i samband med kravet på skyddsjordningen eller efter det men det hjälper ju inte här.

Väldigt bra gjort av trådstartaren som upptäckte detta och ställde frågan.
Problemet är att det går en bilväg(samfällighet) mellan huset och garaget som är byggd av gatsten så gissar på att det kan bli ganska dyrt om jag skulle behöva riva upp den.
Kabeln mellan hus och garage ligger i någon form av plaströr, ser typ ut som en PEM-slang, som i sin tur ligger i ett gult rör. Tror det gula röret är 75mm.
Om jag kan klara mig på typ 5g2,5 så borde den få plats i samma PEM-slang och då borde det vara hyfsat enkelt att dra en ny kabel. Eller om jag kan skippa PEM och bara dra direkt i det gula röret får jag plats med en grövre kabel också. Vet inte vilka regler som gäller här.
Drog en Cat6 i en 20mm PEM i samma gula rör om det skulle påverka eventuell ny kabel.

J jonaserik skrev:
Dags att starta upp ruta 1. från mätaren går det till husets central, har den bytits ut mot en automatcentral, vad var det tidigare, kabeln mellan mätare och husets central, är den ny. Från den gamla centralen så går det till garaget, har den alltid funnits, hur länge har den funnits. Ca-svar är inte fel att säga om det.
Har tyvärr inte jättebra koll på historiken men ska göra mitt bästa.
Huset är gammalt, byggt ca 1910 och har därefter byggts ut två gånger och garanterat renoverats flertalet gånger under åren. Garaget är byggt -88.
Mätaren sitter i ett mätarskåp på fasaden, ser ganska ny ut så skulle uppskatta att den är utbytt någon gång under de senaste 20 åren.
Därefter går det en kabel med 5 ledare in i huset till en modern normcentral med JFB. Sitter två stycken Hager 2x13. Vet inte när dessa installerades men med tanke på husets ålder har det förmodligen varit en diazed-central innan.

Jag gissar att man någon gång har installerat det nya mätarskåpet och kanske samtidigt bytt ut centralen i huset till en normcentral. En utbyggnad gjordes 2010 så kan också vara i och med den utbyggnaden man valde att byta central för att få plats med fler säkringar, JFB m.m.

Kanske var det så att när man drog 5-ledarkabeln från mätaren orkade man inte byta kabeln till garaget och körde istället vidare på den gamla med "PEN" kopplad till PE-plinten. Gissar också att detta inte utfördes av behörig elektriker efter att ha läst svaren i tråden.

Ber om ursäkt om jag rörde till det ännu mer nu kanske..
 
  • Gilla
Mjanne
  • Laddar…
tommib
Inte alls, det var bra information.

Om du har ett gulrör som är så stort som 75 mm så borde du med lätthet kunna få i en N1XV 5G6, de är typ 18 mm yd. Det faktum att du fått i din PEM20 med en nätverkskabel talar starkt för det. N1XV kan ligga direkt i mark men ännu bättre är gulrör. Det behövs inte någon extra PEM-slang.

Hur lång sträcka pratar vi? Kan du ta bilder utomhus och visa röret? Är det jobbigt till/från röret? Väldigt mycket av arbetet kan du göra själv och har du en bussig elektriker så kan du också köpa materialet själv.

Jag noterar vid en snabb googling att priset på N1XV har gått upp rejält, kring 100 kr/m bara för kabeln. Nu hade du ju redan gulröret iofs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
En N1XV (jordkabel) 5g6 har en ytterdiameter på ca 17 mm
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H HumptyBumpy skrev:
Problemet är att det går en bilväg(samfällighet) mellan huset och garaget som är byggd av gatsten så gissar på att det kan bli ganska dyrt om jag skulle behöva riva upp den.
Kabeln mellan hus och garage ligger i någon form av plaströr, ser typ ut som en PEM-slang, som i sin tur ligger i ett gult rör. Tror det gula röret är 75mm.
Om jag kan klara mig på typ 5g2,5 så borde den få plats i samma PEM-slang och då borde det vara hyfsat enkelt att dra en ny kabel. Eller om jag kan skippa PEM och bara dra direkt i det gula röret får jag plats med en grövre kabel också. Vet inte vilka regler som gäller här.
Drog en Cat6 i en 20mm PEM i samma gula rör om det skulle påverka eventuell ny kabel.


Har tyvärr inte jättebra koll på historiken men ska göra mitt bästa.
Huset är gammalt, byggt ca 1910 och har därefter byggts ut två gånger och garanterat renoverats flertalet gånger under åren. Garaget är byggt -88.
Mätaren sitter i ett mätarskåp på fasaden, ser ganska ny ut så skulle uppskatta att den är utbytt någon gång under de senaste 20 åren.
Därefter går det en kabel med 5 ledare in i huset till en modern normcentral med JFB. Sitter två stycken Hager 2x13. Vet inte när dessa installerades men med tanke på husets ålder har det förmodligen varit en diazed-central innan.

Jag gissar att man någon gång har installerat det nya mätarskåpet och kanske samtidigt bytt ut centralen i huset till en normcentral. En utbyggnad gjordes 2010 så kan också vara i och med den utbyggnaden man valde att byta central för att få plats med fler säkringar, JFB m.m.

Kanske var det så att när man drog 5-ledarkabeln från mätaren orkade man inte byta kabeln till garaget och körde istället vidare på den gamla med "PEN" kopplad till PE-plinten. Gissar också att detta inte utfördes av behörig elektriker efter att ha läst svaren i tråden.

Ber om ursäkt om jag rörde till det ännu mer nu kanske..
Då har det varit en godkänd installation från början och det är det nu med, allt annat om detta faller med åldersstrecket. Det som är bra är att den till garaget ska då ligga före JFB i den nya centralen. Då är det en TN-C som går ut och finns inget retroaktivt krav vid byte av central inne.
Sen det med en ny kabel kanske, så blir det en 5X2,5 mm2 och den kan läggas i det gula röret, troligtvis så har det säkrats upp med en PEM under vägen så kabeln inte ska bli klämd, då den gula kanske inte tål trycket. Så du kan avvakta med att byta kabeln till garaget. Det är inte direkt riktigt att göra som det är nu, men i praktigen inget fel heller. Det går att snurra runt allt i något regelverk, den ska ju bytas, men när var det ingen som sa.
 
tommib
Nej, det är fel. Det är visserligen så att om installationen var godkänd då så är den godkänd nu. Men, och detta är ett stort men, man har ändrat förutsättningarna vid något tillfälle. Regeln om att man får behålla gamla installationer gäller bara om man inte ändrar förutsättningarna i övrigt.

Om detta ska vara godkänt måste matningen från mätaren till centralen i huset göras om till TN-C. Då kan man gå vidare med TN-C till garaget. Nu är det TN-S till huset och då får man inte ha utgående TN-C-ledningar från den centralen längre, oavsett om det var ok innan. Om det är enkelt eller inte beror på förutsättningarna för den ledningen (tidigare nämnda 6 vs 10 kvmm).

Hur stor är risken? Omöjligt att svara på. Jag skulle dock velat bygga bort en 2,5 kvmm PEN rätt snart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför ser jag två tejpade ledare anslutna på nollplinten? Är det en femledare trots allt? Hur ser det ut i matande ände?
[bild]
I matande ände är dom tejpade tillsammans. Vet inte varför dom tejpats separat i garaget, är sen sån här kabel, ena är med typ lösa kardeler andra är mer "platt":
Ett avskalat elektriskt kabel med fyra synliga kopparledare; tre isolerade och en jordledning blottad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

GK100 GK100 skrev:
Vad rör det sig om för sträckor mellan mätarskåp-central-garage och kan det vara enklare att komma mellan skåp och garage, hur är dragningen till garaget är det lätt byte osv?

Nu har du fått många inlägg som pekar på att du ska göra rätt i delen mot garaget och ingen tvekan där oavsett vissa som verkar tänka omvänt. Det är stor risk att sånt här bara lever vidare och inte åtgärdas om det inte tas direkt. Och vitsen med alla regler mm som i detta fallet är en rimlig och viktig sådan faller ju helt på sikt om man hela tiden försöker åla sig förbi.
Håller helt med om att något är galet så det får nog prioritera detta så det blir bra gjort!
Ska bara försöka få mig en uppfattning om vad som behöver göras innan jag ringer en elektriker.
tommib tommib skrev:
Inte alls, det var bra information.

Om du har ett gulrör som är så stort som 75 mm så borde du med lätthet kunna få i en N1XV 5G6, de är typ 18 mm yd. Det faktum att du fått i din PEM20 med en nätverkskabel talar starkt för det. N1XV kan ligga direkt i mark men ännu bättre är gulrör. Det behövs inte någon extra PEM-slang.

Hur lång sträcka pratar vi? Kan du ta bilder utomhus och visa röret? Är det jobbigt till/från röret? Väldigt mycket av arbetet kan du göra själv och har du en bussig elektriker så kan du också köpa materialet själv.

Jag noterar vid en snabb googling att priset på N1XV har gått upp rejält, kring 100 kr/m bara för kabeln. Nu hade du ju redan gulröret iofs.
Kan jag dra den direkt i gulröret så är det inga problem, skönt att höra!
Från mätarskåpet till där gulröret börjar är det ca 10m. Kabeln till garaget kommer ut genom ett hål i fasaden, ner i PEM-slangen under marken och sen in i gulröret som ligger på ca 0,5m djup. Sen går gulröret hela vägen upp till plattan i garaget, det är ungefär 20m. Hade gärna tagit fler bilder men är inte hemma för tillfället(bilden på centralen hade jag redan i telefonen).

Om jag får dra kabeln själv gör jag gärna det! Men jag antar att det är bäst att ringa och kolla så elektrikern godkänner det innan jag påbörjar något och beställer kabel?
Blir väl ca 30-40m kabel så runt 4000kr då. Ser att 5g2,5 är ca halva priset, är det dumsnålt att köra på det istället?
J jonaserik skrev:
Då har det varit en godkänd installation från början och det är det nu med, allt annat om detta faller med åldersstrecket. Det som är bra är att den till garaget ska då ligga före JFB i den nya centralen. Då är det en TN-C som går ut och finns inget retroaktivt krav vid byte av central inne.
Sen det med en ny kabel kanske, så blir det en 5X2,5 mm2 och den kan läggas i det gula röret, troligtvis så har det säkrats upp med en PEM under vägen så kabeln inte ska bli klämd, då den gula kanske inte tål trycket. Så du kan avvakta med att byta kabeln till garaget. Det är inte direkt riktigt att göra som det är nu, men i praktigen inget fel heller. Det går att snurra runt allt i något regelverk, den ska ju bytas, men när var det ingen som sa.
Det är alltid svårt när man får olika svar. Lutar åt att jag kommer räkna på det och kontakta elektriker för prisförslag i alla fall. Vill gärna ha en JFB i garaget och då kanske det inte kostar mycket extra för elektrikern att koppla in en ny kabel om jag kan dra den själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.