P Pligg85 skrev:
Vad sött att du drar paralleller mellan timmar och inkomster. Det kanske är dags att bredda vyerna lite. Jobbar man heltid redan så kanske man investerar och kan ha passiva inkomster samt lägger timmar på bara sånt som ger bra netto?

Ska du jaga och stirra blint på 90 tusen på öret och fylla underskottet med låglönesysslor så är det väl bara tänka om.

Jag har förstått att merparten är passiva sossar här inne men lite mer medhåll hade man hoppats på.

En vän extraknäcker en del som arborist och det ger väldigt bra tillskott. Mestadels är det bara fällning av träd nära hus.
Tre stora träd fälldes nyss och uppkapades som ger 10 tusen. Erbjuder sig ta bort alla stockar för 5 till när kunden inser hur jobbigt det kommer bli.

De sista 5 tusen var för ett telefonsamtal till en som hämtade värdefulla stockarna på plats och istället får jobba av det vid ett senare tillfälle.
=15 svarta + innestående tjänster för en halvdag jobb och kostnader för ett par hundra.

Skulle något hända är det såklart ett vitt jobb med försäkringar som gäller.

Inte helt ovanligt att han bara fäller och kunden fixar resten. 1000kr trädet och tar någon minut.
De betalar för försäkringen och kunskapen.
1 timme bil och en timme jobb och flera tusenlappar in någon gång i månaden.
Extra jobb som ger bra betalt är få förunnat och just arborist med allt vad det innebär med försäkringar och motorsågskörkort och framför allt klätterutrustning och stor kunskap i klättring det finns väl inte mer än en handfull i Hela Sverige.
Det flesta har låga inkomster och är faktiskt slut efter en dag på jobbet och är du inte det så har du inte gjort skäl för den ofta dåliga lönen som väldigt många faktiskt har
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Tanken är väl att man ska kunna överleva på en lön, inte att man ska behöva ta en massa extrajobb för att få ihop det? Att man bör investera är väl något som många behöver bli bättre på, men just nu sker en väldigt stor ökning i klyftorna i tillgångar. Det är inte bra för samhället i stort, oavsett politiska åsikter.

Och oavsett vad du tycker är "vanligt", så säger ju statistiken något helt annat. Får du ut 80-90kkr så är det långt över medel. Vad man har för möjlighet till extrainkomster är också helt individuellt och är mycket beroende på andra faktorer än utbildning, tillgångar och dylikt. Det kan helt enkelt vara familjesituation som avgör.
Jag har bekanta i USA det hade sist jag talade med dom tre arbeten var och hade svårt att klara sig på det och fick mat av grannar bla. Är det så vi ska ha det i Sverige?
 
  • Gilla
  • Ledsen
OramaC och 3 till
  • Laddar…
RoTe
K kortis skrev:
Jag har bekanta i USA det hade sist jag talade med dom tre arbeten var och hade svårt att klara sig på det och fick mat av grannar bla. Är det så vi ska ha det i Sverige?
Vi har det ju redan så? Vi har en underklass som lever på gigjobb och som hyr en madrass i sex timmar per dygn (man sover i skift på samma madrass)
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Jag letade extra jobb ett tag för att dryga ut lönen och betala av en del skulder. Med heltids jobb och ett par extra timmar på kväll och helger så kanske jag och min fru (heltidstjänst) skulle kunna komma upp i 70-80k men det skulle inte vara hållbart någon längre period. Inte med min utbildning och kunskapsnivå. La den idén på hyllan. Va lite inne på att ta C-kort och köra extra på helgerna för något företag, kanske skulle kunna fungera, köra bröd eller dylikt. Men inte en chans man skulle kunna komma upp i 80-90k i mån ändå.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
Extrajobb är ju egentligen jättedåligt ekonomiskt. Jag har ett jobb där jag kan jobba väldigt mycket övertid och kval-öt ger ju betydligt bättre timpenning än något annat jobb jag kan tänkas utföra.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Marginalskatten över brytpunkten är inte rolig... Men jobbar man svart som någon ovan ändrar det nettokalkylen drastiskt såklart
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag har bekanta i USA det hade sist jag talade med dom tre arbeten var och hade svårt att klara sig på det och fick mat av grannar bla. Är det så vi ska ha det i Sverige?
Svarade du inte på fel meddelande nu? Det var ju det jag inte tyckte, utan att man ska kunna ha ett jobb och leva på det. Situationen i USA är ju på en nivå att det borde leda på en giljotin-revolution.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Marginalskatten över brytpunkten är inte rolig... Men jobbar man svart som någon ovan ändrar det nettokalkylen drastiskt såklart
Eller om man är tillräckligt rik och kan trolla bort skatten helt.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
En industriarbetare med skiftgång alternativt en duktig självgående snickare på dagtid och en sjuksköterska har strax över 30 rent. Sen kan man ha en del sidoinkomster utöver barnbidrag.

Exempelvis är det många som håller på med ved och virke flera timmar i veckan.

Så 80 rent är absolut inget som är onormalt.
Räknar vi dessutom in kapitalinkomst samt inkomster från skog som de flesta i gemenskapen har så är 80 absolut normalt och kanske underkant.
Jag blir lite förfärad om man tjänar 90 rent i hushållet och fortfarande får bidrag. Visst, barnbidrag. Men i övrigt borde inga bidrag överhuvudtaget utdelas vid de lönerna...

Sidoinkomster, svarta som vita, är det nog oftare folk i hantverkaryrken som har... Som tjänsteman är det svårare, ofta har arbetsgivaren klausul att det ska redovisas och inte vara inom samma område. För övrigt är det ofta svårt att extraknäcka med sånt, då få privatpersoner behöver sådana tjänster.

Jag tror också det kan vara lite biased, om du tex är högutbildad akademiker, läkare, osv. Eller snickare. Så umgås du sannolikt med folk med likartade livssituationer. Samma om du bor i ett lite dyrare villaområde så kommer ju grannarna att sannolikt ha det bättre än om du bodde i Rinkeby. Så att den som tjänar 90 rent i månaden också har bekanta som gör det säger inte så mycket statistiskt.

Själv är jag lite oroad över dessa prishöjningar, som tjänsteman på stort företag är det svårt att kompensera sig utan att byta jobb. Givetvis är det trist att byggindustrin går dåligt, men det är även orimligt att byggtjänster och material ska dubblas medan min lön gått upp ett par procent.
 
  • Gilla
OramaC och 6 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vad sött att du drar paralleller mellan timmar och inkomster. Det kanske är dags att bredda vyerna lite. Jobbar man heltid redan så kanske man investerar och kan ha passiva inkomster samt lägger timmar på bara sånt som ger bra netto?

Ska du jaga och stirra blint på 90 tusen på öret och fylla underskottet med låglönesysslor så är det väl bara tänka om.

Jag har förstått att merparten är passiva sossar här inne men lite mer medhåll hade man hoppats på.

En vän extraknäcker en del som arborist och det ger väldigt bra tillskott. Mestadels är det bara fällning av träd nära hus.
Tre stora träd fälldes nyss och uppkapades som ger 10 tusen. Erbjuder sig ta bort alla stockar för 5 till när kunden inser hur jobbigt det kommer bli.

De sista 5 tusen var för ett telefonsamtal till en som hämtade värdefulla stockarna på plats och istället får jobba av det vid ett senare tillfälle.
=15 svarta + innestående tjänster för en halvdag jobb och kostnader för ett par hundra.

Skulle något hända är det såklart ett vitt jobb med försäkringar som gäller.

Inte helt ovanligt att han bara fäller och kunden fixar resten. 1000kr trädet och tar någon minut.
De betalar för försäkringen och kunskapen.
1 timme bil och en timme jobb och flera tusenlappar in någon gång i månaden.
90000 efter skatt, men så beskriver du en massa svartarbete som då by default blir ”efter skatt”. Dessutom extraarbete som inte är sådant gemene man kan utföra. Ska en sjuksköterska knäcka extra på sin fritid? Förskolepersonalen?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag blir lite förfärad om man tjänar 90 rent i hushållet och fortfarande får bidrag. Visst, barnbidrag. Men i övrigt borde inga bidrag överhuvudtaget utdelas vid de lönerna...

Sidoinkomster, svarta som vita, är det nog oftare folk i hantverkaryrken som har... Som tjänsteman är det svårare, ofta har arbetsgivaren klausul att det ska redovisas och inte vara inom samma område. För övrigt är det ofta svårt att extraknäcka med sånt, då få privatpersoner behöver sådana tjänster.

Jag tror också det kan vara lite biased, om du tex är högutbildad akademiker, läkare, osv. Eller snickare. Så umgås du sannolikt med folk med likartade livssituationer. Samma om du bor i ett lite dyrare villaområde så kommer ju grannarna att sannolikt ha det bättre än om du bodde i Rinkeby. Så att den som tjänar 90 rent i månaden också har bekanta som gör det säger inte så mycket statistiskt.

Själv är jag lite oroad över dessa prishöjningar, som tjänsteman på stort företag är det svårt att kompensera sig utan att byta jobb. Givetvis är det trist att byggindustrin går dåligt, men det är även orimligt att byggtjänster och material ska dubblas medan min lön gått upp ett par procent.
Nu har jag inga som helst problem att plocka ut bidrag som det är upplagt idag. Det finns gott om dem som lyfter bostadsbidrag och lever på det allmänna som fortfarande har råd med cigaretter, alkohol och även någon resa.

Enda jag känt som varit fel med bidrag var som timanställd ungdom när arbetsförmedlingen och försäkringskassan med hjälp av Alfakassan hade "ungdomsgarantin" som stämplade ungdommar som inte hade tillsvidareanställning mellan klockan 7-16.

Jobbade eftermiddagsskift med tillägg för bruten skiftgång samt helg på den tiden.
Fick ut i snitt 40 tusen (50 hände) som 18-19åring och kunde helt enligt upplägget stämpla fullt hela dagarna och lyfta 10-12 tusen till.

Just för att nämda aktörer bara var intresserad av vad man gjorde 7-16 på vardagar. Hade man inget jobb då eller en tillsvidareanställning så var man arbetslös helt enkelt.

Fick gå på söka-jobb-kurs fast man hade jobb 55-60 timmar betalt i veckan.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Svarade du inte på fel meddelande nu? Det var ju det jag inte tyckte, utan att man ska kunna ha ett jobb och leva på det. Situationen i USA är ju på en nivå att det borde leda på en giljotin-revolution.
Iof men lade bara till
 
RoTe RoTe skrev:
Vi har det ju redan så? Vi har en underklass som lever på gigjobb och som hyr en madrass i sex timmar per dygn (man sover i skift på samma madrass)
Ja det har vi ju. Får skylla p ålder, blir ibland påmind men det är så verklighetsfrämmande att jag glömmer dom, jag skäms faktiskt och jag skäms för Sverige det är för jävligt.
 
M mnils skrev:
Tror du att varorna magiskt uppstår i butikerna? Och att butikerna sätter sina priser bara för att djävlas med folk och sno deras pengar?
Nej butikerna sätter ju priset så lågt att dom knappt går runt för att bara att vara hyggliga. Byggmax aktieägare hade ju avsatt styrelsen direkt om dom försökt maximera sin vinst, det är allmänt känt.
 
P Pligg85 skrev:
Nu har jag inga som helst problem att plocka ut bidrag som det är upplagt idag. Det finns gott om dem som lyfter bostadsbidrag och lever på det allmänna som fortfarande har råd med cigaretter, alkohol och även någon resa.
Och det är ju helgalet. Bättre ha ett system där man lever på det man drar in än samla in mycket och betala mycket bidrag...
P Pligg85 skrev:
Jobbade eftermiddagsskift med tillägg för bruten skiftgång samt helg på den tiden.
Fick ut i snitt 40 tusen (50 hände) som 18-19åring och kunde helt enligt upplägget stämpla fullt hela dagarna och lyfta 10-12 tusen till.

Just för att nämda aktörer bara var intresserad av vad man gjorde 7-16 på vardagar. Hade man inget jobb då eller en tillsvidareanställning så var man arbetslös helt enkelt.

Fick gå på söka-jobb-kurs fast man hade jobb 55-60 timmar betalt i veckan.
Man MÅSTE ju inte söka bidrag om man har bra jobb och inkomst. Moral och etik...
 
  • Gilla
OramaC och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.