19 548 läst · 163 svar
20k läst
163 svar
Tjusig prisökning på 4 år
Jag håller med om att barnbidraget borde tas bort, tillsammans med många andra bidrag.A Arne_Planka skrev:Barnbidraget skall inte sparas, det skall användas endast av de som verkligen behöver det, för att man av olika anledningar inte har råd. Röker eller dricker man upp pengarna har man råd. Men man bör då kanske inte vara förälder.
Förut var det krångligt rent administrativt att reda ut vilka som var i behov, därför fick alla det.
Nu är det 2024 och det är en piss i Nilen att reda ut det om man bara vill.
Barnbidraget ges dessutom inte till alla, jag och många andra får det inte.
Men fram tills dess kommer jag att spara det till mina barn, inte för det sparandet grejar insatsen till en bostad men det är iallafall en början.
Sen får mina barn veckopeng och jag har andra kostnader som vida överstiger barnbidraget, så i praktiken använder jag det till kostnader kring barnen och sparar andra pengar till dem...
Varför får du inte barnbidrag? Jag får anta att du har hemmavarande barn för att säga så, jag fick givetvis inte barnbidrag innan och kommer inte få det när barnen är stora.
Tex föräldraledighet kostar nog mer och de pengarna var faktiskt nödvändiga för att vi skulle kunna vara hemma med barnen.
AI löser bara problemet med lönsamhet för företag.A Arne_Planka skrev:
Det kan faktiskt bli så att hundratusentals i Sverige blir utan arbete om mycket av forskarnas spådomar slår in och vi har bara sett embryon av vad AI kan åstadkomma i framtiden. Det blir väl inte hantverkare och bilmekaniker som blir arbetslösa i framtiden utan ingenjörer läkare jurister experter av alla de olika slag, några som kontrollerar brokonstruktionen kan det väl bli och el läkare som förmedla ett budskap o kollar rimligheten. Det redan på gång på mitt sjukhus finns bara en pers i receptionen mot förut tre nu får man logga in själv o får hänvisning ex.
Vad ska nu befolkningen leva av när kanske 50% får arbete mot i dag.
Nej nej det kommer aldrig så här. Det har sagts om mycket.
Blir det himmel eller helvete
Kan så varaP Pligg85 skrev:
Men var person har också skyldighet att göra rätt för sig.
Man kommer liksom inte undan med att ’Han, hon , den, det gjorde så. Då kan jag också göra det’.
Känns som folk inte vet vad moralkompass ens är längre
Det är ju inte så att det blir någon annan anställd i stället för receptionisten.A ajn82 skrev:
Det finns ju de som tror att kassapersonal får gå omkring o pyssla med annat när självscanning införs.
Sverige ett av världens rikaste länder har inte råd med anständig sjukvård, det är ju befängt.
Jo men frågan är ju, hade du försökt skicka tillbaka barnbidraget om du haft barn? Om du tidigare hade hemmavarande barn, tog du emot bidraget?A Arne_Planka skrev:
Det blir lika märkligt som att frivilligt försöka betala 10% extra skatt.
Att däremot SÖKA bidrag för, som ovan i tråden, man jobbar skift och inte normal fulltid, drar in en normal full lön i pengar... DET tycker jag är tveksamt.
Så där har man väl sagt i alla tider, om ångmaskinen, bilen, datorn osv.K kortis skrev:AI löser bara problemet med lönsamhet för företag.
Det kan faktiskt bli så att hundratusentals i Sverige blir utan arbete om mycket av forskarnas spådomar slår in och vi har bara sett embryon av vad AI kan åstadkomma i framtiden. Det blir väl inte hantverkare och bilmekaniker som blir arbetslösa i framtiden utan ingenjörer läkare jurister experter av alla de olika slag, några som kontrollerar brokonstruktionen kan det väl bli och el läkare som förmedla ett budskap o kollar rimligheten. Det redan på gång på mitt sjukhus finns bara en pers i receptionen mot förut tre nu får man logga in själv o får hänvisning ex.
Vad ska nu befolkningen leva av när kanske 50% får arbete mot i dag.
Nej nej det kommer aldrig så här. Det har sagts om mycket.
Blir det himmel eller helvete
Det gör väl inget om folk i snitt får mer fritid. Det kniviga blir ju om bara VISSA får mer fritid (eller helt arbetslösa), andra får jobba mer.
Jag tror tex, även om det är möjligt, att våra gamla vill träffa riktiga människor hellre än AI bottar. Vi är ju sociala varelser.
Sen finns andra risker med AI, men att det skulle vara arbetslöshet tror jag inte det man ska vara rädd för.
Budgeten används mer effektivt, om politikerna väljer att dra ner eller använda frigjorda pengar till blir verksamhet kan diskuteras, men extra receptionister producerar inte mer vård för pengarna så går det att automatisera ska vi såklart göra det. Vården är inte en arbetsmarknadspolitiskåtgärd.K kortis skrev:
Nej jag är inte rädd men om det blir många så måste vi väl dela på arbetet som finns,J JohanLun skrev:Så där har man väl sagt i alla tider, om ångmaskinen, bilen, datorn osv.
Det gör väl inget om folk i snitt får mer fritid. Det kniviga blir ju om bara VISSA får mer fritid (eller helt arbetslösa), andra får jobba mer.
Jag tror tex, även om det är möjligt, att våra gamla vill träffa riktiga människor hellre än AI bottar. Vi är ju sociala varelser.
Sen finns andra risker med AI, men att det skulle vara arbetslöshet tror jag inte det man ska vara rädd för.
Är det så enligt dig att vi är massor som nu måste dela på arbetet i jordbruket pga all automatisering som skett där de senaste 100 åren?K kortis skrev:
Och att vi bara arbetar någon timme per dag och lever på 1930 års levnadsstandard.
Borde väl vara dina observationer i verkligheten. Annars skulle det du skriver ha obefintlig konsekvens.
De människor som var statare och lantarbetare blev industriarbetare.D daVinci skrev:Är det så enligt dig att vi är massor som nu måste dela på arbetet i jordbruket pga all automatisering som skett där de senaste 100 åren?
Och att vi bara arbetar någon timme per dag och lever på 1930 års levnadsstandard.
Borde väl vara dina observationer i verkligheten. Annars skulle det du skriver ha obefintlig konsekvens.
Lantbruksabetarna arbetade 12-14 Tim om dagen och industrin blev mer o mer effektivt och arbetstiden sänktes till i dag ca 8 Tim/dag och det verkar nu som om det är något statiskt. Om inte AI skulle generera i mer vinst pga mindre personaltäthet så blir det ingen AI det är ju hela syftet.
Jag är hundraprocentigt övertygad om att massor med anställda inte kommer att behövas. Det kan ju bli så att jag kan beställa ett kök ex på nätet och de enda som faktiskt behövs då är de som övervakar maskinerna. Det kan även appliceras på en bro ett fartyg. Mata in dina sjukdomssymtom och ett recept skrivs ut eller mediciner kommer i brevlådan.
Mata in dina juridiska problem och AI skriver ut hur du ska gå till väga eller kontaktar motpartens AI och jämför data och bästa AI vinner. Faktiskt så är det bara fantasin som sätter gränser. Beställ ett bord på Ikea du får det nästan hur du vill bara några lagerarbetare som matar maskiner med material. Jo det går ju åt några maskinoperatörer en på fem maskiner ex
Dvs automatiseringen ledde till att färre gjorde samma jobb som tidigare och de som blev "arbetslösa" började jobba med annat.K kortis skrev:
Och så har det varit hela tiden. Det har skett enorm automatisering och effektivisering, men arbetslösheten har inte ökat.
Märks väldigt tydligt på länder med friare arbetsmarknad. Där ligger arbetslösheten och svänger kring 3%. Och det är bara kortids-arbetslöshet när folk byter jobb.
Däremot kan ju staten med sina regleringar och fackföreningar med sin utpressning skapa arbetslöshet. Det är väldigt tydligt i t ex Sverige. Men det är en annan sak.
Det är riktigt. Automatisering/effektivisering införs bara om det är lönsamt. Och det gäller i allra högsta grad AI också.K kortis skrev:
Men eftersom det är lönsamma förändringar som sker i privat sektor, så ger det mer inkomster att köpa "något annat". Och det är detta "något annat" som de "övertaliga" jobbar med i stället.
Det är dock blind tro.K kortis skrev:
Titta efter hur det blir när du använder logik och matematik.
Ja, det blir bra. Men det säger inte att några blir utan arbete.K kortis skrev:
Just ingenjörsyrken har varit extremt hårt automatiserat de senaste +50 åren.
En processor i folks nalle nu är mer kraftfull än en superdator för 30 år sedan. Det är inget som sker av sig självt. Och de komplexa chip som görs idag skulle inte vara möjliga att designa med metoder och verktyg som fanns för 30 år sedan.
Den enorma "automatiseringen" har istället lett till att fler är ingenjörer och att dom levererar produkter med högre prestanda och bättre egenskaper.
Det är vad folk efterfrågar och dom är beredda att jobba 40 timmars vecka för det.
Det du beskriver är att vi skulle ha haltat levnadsstandarden 1930. Och i stället tagit ut all automatisering som fritid. DÅ blir det som du säger att folk arbetar mindre.
Det hade varit möjligt. Då hade vi levt i 1930-tatsmisären, men inte arbetat så mycket.
Du och några få andra kanske vill det. Men majoriteten vill inte det.
Men kan inte få BÅDE arbetstidsförkortning OCH högre levnadsstandard.
Och ändå har vi nu arbetstidsförkortning från 14tim/dygn bara en dag ledig om åretD daVinci skrev:Dvs automatiseringen ledde till att färre gjorde samma jobb som tidigare och de som blev "arbetslösa" började jobba med annat.
Och så har det varit hela tiden. Det har skett enorm automatisering och effektivisering, men arbetslösheten har inte ökat.
Märks väldigt tydligt på länder med friare arbetsmarknad. Där ligger arbetslösheten och svänger kring 3%. Och det är bara kortids-arbetslöshet när folk byter jobb.
Däremot kan ju staten med sina regleringar och fackföreningar med sin utpressning skapa arbetslöshet. Det är väldigt tydligt i t ex Sverige. Men det är en annan sak.
Det är riktigt. Automatisering/effektivisering införs bara om det är lönsamt. Och det gäller i allra högsta grad AI också.
Men eftersom det är lönsamma förändringar som sker i privat sektor, så ger det mer inkomster att köpa "något annat". Och det är detta "något annat" som de "övertaliga" jobbar med i stället.
Det är dock blind tro.
Titta efter hur det blir när du använder logik och matematik.
Ja, det blir bra. Men det säger inte att några blir utan arbete.
Just ingenjörsyrken har varit extremt hårt automatiserat de senaste +50 åren.
En processor i folks nalle nu är mer kraftfull än en superdator för 30 år sedan. Det är inget som sker av sig självt. Och de komplexa chip som görs idag skulle inte vara möjliga att designa med metoder och verktyg som fanns för 30 år sedan.
Den enorma "automatiseringen" har istället lett till att fler är ingenjörer och att dom levererar produkter med högre prestanda och bättre egenskaper.
Det är vad folk efterfrågar och dom är beredda att jobba 40 timmars vecka för det.
Det du beskriver är att vi skulle ha haltat levnadsstandarden 1930. Och i stället tagit ut all automatisering som fritid. DÅ blir det som du säger att folk arbetar mindre.
Det hade varit möjligt. Då hade vi levt i 1930-tatsmisären, men inte arbetat så mycket.
Du och några få andra kanske vill det. Men majoriteten vill inte det.
Men kan inte få BÅDE arbetstidsförkortning OCH högre levnadsstandard.
Till 8tom/ dygn semester, föräldraledighet, vård av barn, ledigt för studier,
Det kallar jag en skaplig arbetstidsförkortning. Och det mesta har du fått av de förskräckliga fackföreningarna. Ett rent helvete är det ju
Ja, det har skett en reduktion i arbetstid per år. Och med det följer en reduktion i levnadsstandard.K kortis skrev:Och ändå har vi nu arbetstidsförkortning från 14tim/dygn bara en dag ledig om året
Till 8tom/ dygn semester, föräldraledighet, vård av barn, ledigt för studier,
Det kallar jag en skaplig arbetstidsförkortning. Och det mesta har du fått av de förskräckliga fackföreningarna. Ett rent helvete är det ju
Ja, det råder inget tvivel om att fackföreningar sänkt vår levnadsstandard, och kört ut många i arbetslöshet. Det kan man ju tycka är positivt, fast jag hör inte till dessa.