Fast Anders har en poäng ändå.

Han överlåter visst arbete på annan part, detta gör att han kan fokusera sig på att göra sitt arbete, det han är bra på. Någon annan får sköta bokföring och liknande aktiviteter (som de troligtvis gör effektivare).
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte, ni påstår att jag inte driver företag?
 
Jag är verksam inom samma bransch som Anders Malmgren och bara för att nyansera debatten något vill jag bara flika in att det är långt ifrån alla IT-konsulter som kan fakturera 100% av sin tid. Men har man ett anställningsliknande uppdrag, där man arbetar med ett och samma projekt under lång tid, så kan såklart andelen debiterbar tid bli väldigt hög. Precis som i byggbranschen. Nu skrev ju Anders att han outsourcar det mesta av den icke-debiterbara tiden. Räknar man med den så är jag rätt så säker på att Anders får ihop mer än 10 minuter ickedebiterbar tid i månaden.

Jag stöter då och då på konsulter som menar att de fakturerar 100% hela tiden. Som jag ser det så antingen ljuger de eller så är de oärliga.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag vet inte vad du har för längd på dina uppdrag men mina kontrakt är på min 6 månader och ofta sitter man i flera år på samma uppdrag utr hos kund, då stängrr man inte av klockan när man skriver ett privatmail eller svarar på ett byggahusinlägg. Man blir nästan som anställd hos kunden.

Det jag reagerade på att det lät på Paul som om det han sade gäller alla bolag som debiterar timmar.
 
Mikael_L
-RB- skrev:
Jag stöter då och då på konsulter som menar att de fakturerar 100% hela tiden. Som jag ser det så antingen ljuger de eller så är de oärliga.
De kan ju också tänka lite fel.
De menar kanske att de sitter och jobbar åt kund i precis 40 timmar i veckan, och sen tänker de att de några extra timmarna de lägger på en kväll, eller sön fm etc, inte alls är arbetstid.

Alltså en sak som många småföretagare och enmans hantverkare också hamnar i, att de sitter en massa timmar på kvällar och helger och inte räknar det som arbetstid. Lurar sig själv lite.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Är man grym utvecklare så kodar man alltid dygnet runt, det är en färskvara man måste underhålla så visst skriver man kod utan att debitera... Grymt ot jag vet, men kul att prata debitering
 
Mitt nuvarande uppdrag är beräknat till ca 35 arbetsdagar. Då är det hos en återkommande kund så uppstartstiden är väldigt kort. Mitt förra var jag på i ca 3 år och då nådde jag väldigt hög debiteringsgrad. Dock inte 100% hur man än räknade. Jag ville ju inte spendera 3 år utan att träffa mina kollegor på huvudkontoret eller på något av våra andra kontor runt om i världen. Sen är jag nog lite för ärlig och har inte konsultgenen i mitt DNA. Mitt primära mål är inte att sälja fler timmar utan det är att göra kunden nöjd. Jag stänger faktiskt av taxametern när jag gör byggahusinlägg eller gör något privat. Bara detta inlägg kostar ju 150-200 spänn att skriva. Det skall inte min kund betala.
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
De kan ju också tänka lite fel.
De menar kanske att de sitter och jobbar åt kund i precis 40 timmar i veckan, och sen tänker de att de några extra timmarna de lägger på en kväll, eller sön fm etc, inte alls är arbetstid.

Alltså en sak som många småföretagare och enmans hantverkare också hamnar i, att de sitter en massa timmar på kvällar och helger och inte räknar det som arbetstid. Lurar sig själv lite.
OK. Jag förstår vad du menar. Men även om jag går runt och funderar på arbetsrelaterade saker kan jag ju inte debitera alla dygnets vakna timmar. Jag kommer oftast på lösningen på problem när jag tänker minst på det. T ex när man är ute och springer eller när man spelar fotboll med barnen. Men det tar emot att fakturera den tiden.
 
Ja jag missade att han gör det men det är stört omöjligt att jämföra de olika branscherna då man som egenföretagande hantverkare inte kan låta andra titta på jobb, räkna på jobb eller planera jobben 😉😅

Ingen som påstår Anders 😉
 
Mikael_L
-RB- skrev:
eller när man spelar fotboll med barnen. Men det tar emot att fakturera den tiden.
Ja du kan naturligtvis bara fakturera halva tiden, då den andra kunden (barnen) också fick dra nytta av dina tjänster. ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Jag vet inte vad du har för längd på dina uppdrag men mina kontrakt är på min 6 månader och ofta sitter man i flera år på samma uppdrag utr hos kund, då stängrr man inte av klockan när man skriver ett privatmail eller svarar på ett byggahusinlägg. Man blir nästan som anställd hos kunden. .
Har du minst sexmånaders uppdrag är det väl inte så konstigt om du inte behöver titta på nya jobb flera gånger i veckan? Eller?
Trots att du försöker ge sken av att du inte har mer än 10min odebiterad tid per månad så beror det på att du debiterar den på kunden ju :wow:
Du outsourcar 1faktura(med 1 post)
Det är väl inte riktigt samma sak som en faktura från elektrikern / rörisen,som har många små/utdragna jobb (över kanske 6månader men hur många såna har de? 50?) i dessa kan vara 20punkter för 1h jobb.

Vi kan börja jämföra äpplen och päron men för diskussionens skull kan vi väl försöka iallafall hålla isär äpplen och päron.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Nu är materialet på väg och jag kom undan mycket billigare genom att köpa materialet själv och därefter finna en vän som lägger om taket.
Jag fick iaf bekräftat det jag misstänkte (y)
tack
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren skrev:
Är man grym utvecklare så kodar man alltid dygnet runt, det är en färskvara man måste underhålla så visst skriver man kod utan att debitera... Grymt ot jag vet, men kul att prata debitering
Äh, jag tror du tyckte var mest kul att du fick kalla dig själv "grym utvecklare" :D
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi slirat så mycket att jag vågar gå lite OT.

Är själv konsultande pappersvändare och vi offererar helt olika timpriser beroende på omfattning. Vill kunden teckna heltidsavtal i flera månader behöver man ju inte ta höjd för ställtid, men för ett litet jobb med en massa punktinsatser måste vi göra ett påslag för att täcka osäkerheten.

Angående materialpåslag har jag full förståelse för detta. Många vill inte betala timpris för arbete som de inte kan se, och då är det lättare att ta betalt för ökad administration genom ett direkt påslag på materialet.

Sen ska väl tilläggas att jag faktiskt bestridit fakturor som varit uppenbart saltade, t ex debiterade någon 600 spänn för att gå ner till bilen och hämta en monteringsdetalj som de på förhand visste att de behövde. "Extra arbetsmoment, mindebitering 1 h", tjenare. Men jag betalade materialpåslaget utan att bråka.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Krilleman
Micke parkett skrev:
djävligt av dig att dra ALLA hantverkare över en kam
troligtvis så har du bara lite negativ inställning
Jag själv som hantverkare talar om för kunden att han hittar billigare än vad jag köper för , om man letar på nätet
för om jag ska kunna ha billigare matrial så måste jag köpa in mycket ( eller hyfsat mycket )
sedan ska jag lägga på trsp kostn , inhandl timmar, vinst , trsp till kund , inbärning
detta talar jag om för kunden att det blir dyrare
ibland tycker kunden att det är ok , så då funkar det
men jag har som praxis att alltid tala om för kunden vad som gäller
Du själv kan om du bemödar dig hitta billigare på nätet eller hos dom stora byggvaruhusen
så varför klaga att alla tjänar pengar
så varför inte vara lite aktiv istället
undrar vilken firma du har eller som du jobbar för
som inte tjänar pengar på andra
Men hur menar du nu? Du beskriver ju själv utförligt att du tjänar pengar på att sälja material. :x

Det var ingen klagan, snarare ett konstaterande!

Att det finns billigare på internet är ingen hemlighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.