Alla hantverkare tjänar naturligtvis inte på byggmaterial. Inom alla branscher finns både seriösa utövare och stolpskott.

På de firmor jag arbetat med försäljning av byggmaterial fanns ett fåtal stammisar som gärna lät handeln fakturera kunden direkt med hantverkarens rabatter. Dessa byggfirmor var alltid små enmansfirmor där byggaren var i 50-65års åldern och hade mycket yrkesstolthet. Tyvärr för kunden så var dessa gubbar oftast uppbokade för minst ett år framåt.

Sen fanns det också ett fåtal hantverkare som inte verkade vilja göra annat än diskutera rabatter och påslag, och hur mycket de kunde skinna sina kunder på. Dessa fjantar gav jag dåliga priser och hoppades slippa dom till nästa gång.

I Finland finns förövrigt en prejudicerande dom som säger att hantverkarens påslag för byggmaterial bör vara skäligt i och med att försäljning av byggmaterial inte tillhör hantverkarens kärnverksamhet. 12 procent påslag ansågs skäligt.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Krilleman
Finndjävel skrev:
Alla hantverkare tjänar naturligtvis inte på byggmaterial. Inom alla branscher finns både seriösa utövare och stolpskott.

På de firmor jag arbetat med försäljning av byggmaterial fanns ett fåtal stammisar som gärna lät handeln fakturera kunden direkt med hantverkarens rabatter. Dessa byggfirmor var alltid små enmansfirmor där byggaren var i 50-65års åldern och hade mycket yrkesstolthet. Tyvärr för kunden så var dessa gubbar oftast uppbokade för minst ett år framåt.

Sen fanns det också ett fåtal hantverkare som inte verkade vilja göra annat än diskutera rabatter och påslag, och hur mycket de kunde skinna sina kunder på. Dessa fjantar gav jag dåliga priser och hoppades slippa dom till nästa gång.

I Finland finns förövrigt en prejudicerande dom som säger att hantverkarens påslag för byggmaterial bör vara skäligt i och med att försäljning av byggmaterial inte tillhör hantverkarens kärnverksamhet. 12 procent påslag ansågs skäligt.

Först är alla hantverkare stolpskott som vill ha påslag på material. Sen är helt plötsligt 12% skäligt enligt finsk norm...

Personligen har jag inga problem med att företagare tjänar på material, det är så det är. Man köper tjänsten helt enkelt och företagaren står för garantierna.

Fråga mattläggarna, snickarna, rörisarna, plåtslagarna, elektrikerna, murarna, osv hur många som säljer material med 0% i påslag och endast fakturerar timmar. Dom hantverkarna är oerhört lätträknade.
 
  • Gilla
Lungebo
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Först är alla hantverkare stolpskott som vill ha påslag på material.
Har jag aldrig påstått.
 
Krilleman
Finndjävel skrev:
Har jag aldrig påstått.
Din första mening är lite tvetydig!
 
krilleman_215 skrev:
Din första mening är lite tvetydig!
Inte alls. Det är två skilda meningar och om du väljer att misstolka dem så får det stå för dig.
 
Vi säljer materialet enligt list pris sen hur mycket rabatt vi har har ingen med att göra jobbar som plåtslagare.
Sen vist kör byggvaruhusen kampanjer eller rabatt på listan men vi varken vill eller kan konkurrera med dom då dom får så mycket bättre inköps pris.
En gång fick en kund billigare pris hos bygg varuhuset än va vi köpte in det för det blev ett jävla liv med leverantören ska ni veta.
 
Rolle85 skrev:
Man säger till kunden att materialet kostar x kronor men sen får hantverkaren tillbaka 20% på det...rent lurendrejeri med andra ord.
Skulle jag väl inte säga att det är. Om jag t ex köper 200 st WC-stolar på ett år och får en viss rabatt på detta. Ska då kunden, som köper 1 WC-stol ha samma rabatt?
Om man lämnar bilen på verkstaden får man ju inte reservdelarna för inköpspris.
Sen kan jag hålla med om att prislistorna hos grossisterna är minst sagt konstiga ibland.
 
Mikael_L
krilleman_215 skrev:
Först är alla hantverkare stolpskott som vill ha påslag på material. Sen är helt plötsligt 12% skäligt enligt finsk norm...

Personligen har jag inga problem med att företagare tjänar på material, det är så det är. Man köper tjänsten helt enkelt och företagaren står för garantierna.

Fråga mattläggarna, snickarna, rörisarna, plåtslagarna, elektrikerna, murarna, osv hur många som säljer material med 0% i påslag och endast fakturerar timmar. Dom hantverkarna är oerhört lätträknade.
Jag har inget rent principiellt att firmorna gör förtjänst på materialet.

* Om kunden får bättre, eller samma pris som om h*n själv köper är det ju bara bra, alla vinner, typ.

* Om kunden får betala ett lite högre pris (och vad just "lite högre" är, blir väl nästa diskussionssubjekt då) är också enligt min mening helt OK.
Hantverkaren gör ju ändock kunden en tjänst, med ett värde. Rätt material, rätt mängd, det som hantverkaren trivs bäst med och jobbar effektivast med kommer förhoppningsvis på plats, och kunden slipper en massa eget jobb med detta.

*Kunden får betala rätt mycket extra för materialet än vad h*n själv kan fixa.
Tja, är det tydligt från början att det kommer bli betydligt dyrare är det väl inget problem. Kunden vet och har fått ta ställning. Då kan man ju inte börja sura efteråt.

-* Men när kunden blir lovad "Stora rabatter, jättebra pris!" men sen får betala mycket mer än om kunden själv fixat materialet så är det inte OK, enlig mig i alla fall.
Och där har vi ju elektrikernas riggade nettoprislista som ett bra exempel. Där t.ex. en meter EKK har ett listpris på 60:- + moms, men elfirman ger under tian själv för denna, har typ 80% rabatt. Men att sälja en 50-meters rulle till kunden för säg 54.-/meter + moms och mena på att kunden fått ett bra pris är ju rent och skärt bedrägeri. Kunden köper ju dessutom denna kabel själv för drygt 10:-/m på Jula/CO/Biltema m.fl.


Men att hantera material kostar. Det är inget snack om det. Utan material så kan ju hantverkaren köra till uppdraget i en VW Lupo. Utan material så behöver aldrig något bokföras, faktureras, inget material i bilar behöver städas, sorteras, kasseras osv osv.
Allt materialpåslag upp till 10% kan jag inte alls, på något vis, irritera mig över. Vissa kategorier av hantverkare kan säkert ha gott motiv på ända uppåt 50% påslag också, utan att det behöver vara oskäligt. Det beror ju mycket på hur mycket jobb det är med det, och hur mycket som är rimligt att det behöver kasseras.
Spikplåtar blir t.ex. inte så fula att de måste kastas efter några år i bilen, eluttag och strömbrytare kan bli fula och måstas slängas redan efter någon månad, även om man försöker vara försiktig.



Och sen tycker jag att hantverkare skulle kunna bli lite duktigare på att helt enkelt säga "Ja, jag kan köpa in det där åt dig, men ärligt talat så tror jag du kommer billigare undan om du fixar fram den själv ifrån *butikens namn* till på måndag när jag kommer."


Men som slutkläm då.
Ja, jag har svårt att tro att det finns nästan någon hantverkare som inte tjänar något alls på materialet. Det skulle kanske kunna vara någon helylle-snickare som beställer hem allt med utkörning direkt till kunden, och skiter i att ens försöka trixa utan låter kunden bara betala rakt av hela den fakturan.
Men annars lär det ju vara nästan helt obefintligt.

Men av de som har avans på materialet så är det troligtvis VVS och elektriker som har de största. Allt för ofta fult stora påslag.

Men det har börjat förändras som sakta, åtminstone bland elfirmor. Jag tycker att det börjar bli en alltmer spridd uppfattning där att timpriser måste upp och materialpriser gå ner.
Firmorna är ju dessutom pressade av de stora aktörerna, typ PEAB, som givetvis köper in materialet själva till mycket bättre pris än elfirman ens kan drömma om. Då måste man börja tänka i banorna att timpenningen måste bära sig, i sig självt.
 
  • Gilla
tommib och 5 till
  • Laddar…
Klart man lägger på lite procent på materialet, sällan det går tex jämna säckar på ett plattsättningsjobb, kanske får man kvar en halv säck med fog i en färg man sällan använder, när man ska använda den igen så är det klumpar och bara att slänga. En dunk primer som fryser, en halv hink med tätskikt som torkar.

Sista rivning / snickring badrummet jag gjorde där tog jag ut materialet på kunden så slapp jag plocka med fakturor, debiterade dock timmarna på att hämta det så klart.


Nåt som retar mig nåt enormt är att jag som liten firma har mycket sämre priser än en större firma, ska vi räkna på samma jobb så är jag borta direkt pga att den större firman har mycket bättre materialpriser.
En hydralslangsförsäljare jag pratade med, han gav alla sina kunder samma rabatter just för att dom skulle få samma villkor...
Tex så betalar jag runt 25-30:-/kvm mer än min kollega för tarkodry, det är en del pengar på ett badrum, anledningen är att jag oftast kör med folie men på vissa jobb kan kunden kräva matta som tätskikt. Kollegan sätter bara matta som tätskikt.
 
richardtenggren
nino skrev:
En hydralslangsförsäljare jag pratade med, han gav alla sina kunder samma rabatter just för att dom skulle få samma villkor...
När ni ändå pratar rabatter, så kom jag att tänka på att pappa berättade att han har 92 eller om det var 96 % rabatt på just hydraulslang.
Vet dock inte vad dom tar ut av kunderna, men dyrt som privatperson.
 
richardtenggren skrev:
När ni ändå pratar rabatter, så kom jag att tänka på att pappa berättade att han har 92 eller om det var 96 % rabatt på just hydraulslang.
Vet dock inte vad dom tar ut av kunderna, men dyrt som privatperson.
Ja jag tror han yra om 80% eller så I rabatt...
 
Jag har fått raka svar från ett par firmor jag anlitat. I offerter har dom redovisat vilka rabatter dom har på material hos olika byggmarknader. Den rabatten delades på hälften, där jag fick ta del av hälften och dom ta del av hälften. Det redovisades genom specificerade inköpsfakturor.

Andra firmor har redovisat priserna med rabatter där jag fått ta del av hela rabatten, men å andra sidan har dom lagt på ett påslag mellan 12-20% på det rabatterade priset vilket är helt ok,så länge jag har fått en rimlig offert som jag accepterar. Om firman "myglat" och fått ännu mer rabatt och tjänat lite till, skiter jag fullständigt i. Kul för dom. Jag känner mig inte lurad för det.

Dom som tycker att firmorna inte ska få tjäna nånting på material; köp det själv! om du tror att du gör en bättre deal.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Jag vet inte hur vanligt det är med "kick-backs" inom byggmateriel. När jag höll på med datordelar var det i princip standard. Om du hade handlat för över X kronor fick du en kreditfaktura på Y% av årets inköpsbelopp att använda nästa år. Sen gick det i steg, ju mer du handlade desto större rabatt. Det här systemet är helt osynligt för kunden.

En tanke med detta är att knyta kunderna (alltså hantverkarna) hårdare till säljarna. En klar nackdel för slutkunden är att återförsäljaren inte bryr sig om att kolla var han får bäst pris, utan köper alltid på samma ställe för att bättra på sin kick-back.

(Jag kan också tala om att beloppen man skulle komma upp i för att få rabatt var så höga så min lilla firma var aldrig i närheten av dem.)
 
Det finns ju massa konstiga sätt att få ut lite extra pengar, jag har ju tex sett plattsättare som fakturerar "extra" säckar av div saker och sedan är och utför svartjobb på kvällar och helger med just de där extra säckarna.
Vilket iaf har gjort att jag inte rekommenderar den firman till någon annan.

Detta med garanti fattar jag inte alltid, i många fall 'är det ju leverantören som står för den och många saker är ju svåra att reklamera, hur ska man gå tillväga med en spånskiva eller en planka som man betalat 20% extra för genom hantverkaren?
 
Detta finns i princip inte inom byggmaterial längre sedan Hornbach och liknande byggvaruhus poppat upp och den lilla rabatt man som hantverkare har på företag som t.ex Beijer bygg är mikroskopisk och inte ens med rabatten kommer man ner i priserna som de övriga byggmarknaderna ligger på.

Själv brukar jag ge hälften av mina rabatter som jag har hos mina leverantörer inom kakelbranschen (för där finns rabatter) till mina kunder men jag vet att vissa här inne då påstått att jag gör påslag på materialet till kunderna för de anser att jag i princip ska sälja sakerna till kunden för samma pengar som jag betalar...men varför ???
Det är ju faktiskt som så att jag har de här rabatterna för att jag handlar ganska mycket hos leverantören och skulle kunden själv köpt det så hade de fått betala fullpris, så jag tycker det är en juste deal att man delar på det. :)

Nyligen råkade jag dock ut för en incident som är ganska tråkig och jag ska försöka göra historien så kort jag kan:

- En kund ändrar sig 3v efter de godkänt offerten för köksrenoveringen.
Från att ha bestämt de själva skulle lägga parkettgolv i köket, till att de vill ha klinker med golvvärme och frågar då mig om jag skulle ha möjlighet att hjälpa dem med detta i samband med köksrenoveringen.
Jag säger som det är att tyvärr så är det väldigt fullbokat i kalendern då så det finns egentligen inte möjlighet till detta men eftersom jag alltid vill försöka göra allt vad jag kan för att mina kunder ska få det som de önskar så nämner jag att jag ska göra mitt yttersta för att de ska få det som de vill ha det så jag tar lite helg och kvällsarbete på ett annat arbete innan deras klinker behöver läggas så jag även kan hinna med och klämma in detta.

Kunden svarar på mitt mail om detta och frågar hur mycket rabatt de får av mig, för får de mer av mig så väljer de hellre att köpa det genom mig skriver de då...
De hade nämligen då fått en offert av min leverantör med 20% eftersom de för tillfället hade en kampanj där de ger alla kunder 20% rakt av på allting.

Jag säger till kunden som det är att jag har 30% på dessa plattor så de får 15% av mig, men då kör jag ju också hem plattorna till dem, men om de köper dem själv får de själva frakta hem dem.
Då väljer de hellre att köpa det och hämta hem det själva vilket jag får acceptera.

...för jovisst... Ha och Ha... det är många kunders melodi. ;)
(...inte ens ett tack för att man offrar helg och kvällar för att hjälpa dem.)

Till saken hör bara att det var plattor för 10000:- och jag "förlorade" 1500:- och de tjänade 500:-.
( Om ens 500 för körningen för dem är ju inte gratis. )

Tror man sen som konsument att hantverkaren lägger ner det där lilla extra på sådana kunder ? ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
henkop och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.