mulle27 skrev:
Tror de allra flesta hantverkare behöver tjäna en del på materialet. Det handlar om att man måste ha viss lönsamhet för sitt företag, i grund och botten. Inte att lura människor. Sedan tycker många att det var förj-kligt vad den kopplingen eller dosan kostade, men att banken och försäkringsbolaget lurar dig med mer finess år efter år, är inte lika allvarligt.
Ligger väldigt mycket i det du säger och många som inte driver företag begriper inte hur mycket tid man arbetar som inte är faktureringsbar tid.

Själv kör jag lite olika timpengar beroende på typ av arbete.
Gör jag arbete där det kan bli lite materialvinster kan man hålla en lite lägre timpeng jämfört med jobb där det inte finns några materialvinster eftersom man annars aldrig kan tjäna pengar på mer än arbetstiden vilken är begränsad och ska man överleva i dagens samhälle så behövs det sidoinkomster.

Det är samma sak som om jag skulle köpa in t.ex spotlights eller inredningsdetaljer till kök/badrum och salufört dem till mina kunder.
VAD är poängen att köpa in dem och sen sälja dem för samma pengar ???? :x
 
  • Gilla
mulle27
  • Laddar…
mulle27 skrev:
Tror de allra flesta hantverkare behöver tjäna en del på materialet. Det handlar om att man måste ha viss lönsamhet för sitt företag, i grund och botten. Inte att lura människor. Sedan tycker många att det var förj-kligt vad den kopplingen eller dosan kostade, men att banken och försäkringsbolaget lurar dig med mer finess år efter år, är inte lika allvarligt.
Problemet som jag ser i det hela är att man gör en massa "dolda" avgifter som gör att det blir svårt att jämföra priser och tjänster på ett vettigt sätt.

Om det nu är så att hantverkaren måste dra in 1000kr i timmen för att det ska gå ihop ekonomiskt så tycker jag som kund att det vore väl mest rimligt att han då tog den timpeng som behövs istället för att baka in kostnaden på andra ställen för att kunna ge sken om att man håller ett lågt bra pris.

Paul-Staffanstorp skrev:
VAD är poängen att köpa in dem och sen sälja dem för samma pengar ???? :x
Kan ju finns flera anledningar till att man gör på det sättet, vi gör det ibland på jobbet, vi rent av ger bort vissa saker gratis för att vi vet att det i gengäld skapar nya affärsmöjligheter.

Framstår man som en snål jäkel så blir det ju ofta inga nya affärer nästa gång kunden vill köpa mer utan han går någon annan stans.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Bob_the_builder
Pumba och jag verkar precis samma uppfattning i den här frågan. Med ROT-avdrag är det ju inte i kundens intresse att kostnader omfördelas från tid till material. Kunden vill framförallt köpa hantverkarens tjänster - ta då "rätt" betalt för dessa istället för ockerpriser på material. Det väcker bara irritation.
 
  • Gilla
Mickeviking
  • Laddar…
Hade en hantverkare i huset som bytte en mindre detalj, jag pekade ut vilken jag villa han skulle byta till. Produkten fanns i lager i en butik runt hörnet för ett riktigt bra pris. Vad gör hantverkaren? han kör 3 gånger så långt för att köpa av sin kontakt där jag fick betala ett pris som var dubbelt av vad produkten runt hörnet kostade plus nära på taxi taxa för avståndet.

Självklart frågar man då vad som var särskilt med den produkt han köpte? Är det bättre kvalité? nej blev svaret, alla är av samma kvalité.

När jag satte mig på tvären så blev det liv i lådan, hantverkaren började prata om att han inte jobbade gratis och att det var så här det fungerade i branschen. Något kvitto på produkten kund jag inte häller få utan det var fakturan som var kvittot, strular detaljen så måste jag alltså kontakta denna hantverkare igen!

Ska jag ha gjort något så kontrollerar jag i första hand priser, när det finns en bra deal ex fönster eller liknande som de ibland har 25% på så slår jag till. Hantverkare för mig handlar i första hand om tjänster, när jag inte har kunskap eller vilja så är jag dock beredd att betala lite extra för att hantverkaren ska skaffa fram sakerna till mig men då får det vara ett rimligt pålägg.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det är samma sak som om jag skulle köpa in t.ex spotlights eller inredningsdetaljer till kök/badrum och salufört dem till mina kunder.
VAD är poängen att köpa in dem och sen sälja dem för samma pengar ???? :x
Det beror ju som jag ser det på vilket upplägg hantverkaren kör med. Om hantverkaren har en egen butik vid sidan om och har ett bra sortiment av varor i exempelvis sin bil så tror jag de flesta kunder inte har några problem med att betala ett lite större påslag då hantverkaren lagerhåller varor och slipper åka och handla hos grossisten.

Det upplägg som jag tror kunder upplever mindre ok är när hantverkaren har sin butik vid sidan om men lagret är grossisten. Det vill säga när det behövs något så åker hantverkaren iväg på kundens bekostnad och debiterar tid, servicebil, milersättning och liknande för att handla varor till sin butik. Sen säljer hantverkaren varorna i nästa sekund till kunden med i många fall väldigt höga påslag. Även i det här fallet så tror jag de flesta kunder accepterar ett påslag men inom rimliga gränser då de flesta kunder ser det som att hantverkaren åker och handlar på kundens bekostnad.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
M
Helt klart, fast ännu mer elegant hade varit att skicka med sin materialspec. med ett på förhand överenskommet påslag. Så man inte behöver gissa vad som var material i de 1000 kronorna. Om du har avtal med offentlig förvaltning är det ofta det som gäller.
 
Det är väl klart hantverkarna ska ha en timpenning de kan leva på, allt annat är ju ren idioti.
En datortekniker behöver inte 1000kr per timme för att få firman att gå runt i långa loppet.
En blomsterhandlare tar inte heller hundratals kronor i timmen när denne binder en bukett eller gör ett arrangemang. Men trots det lever de gott på det de säljer, och i det faller är det produktförsäljning de ska syssla med och leva av.
En fotohandlare funkar på samma sätt, de säljer produkter men tar ingen timpenning alls för att stå där och instruera kameraköparen hur kameran funkar.
En bilverkstad har timpenning och där kan man till och med lämna in egna delar för utbyte utan att timpenningen påverkas.

Nej, skärpning alla hantverkare, ska ni tjäna pengar på materialet ska timpenningen vara riktigt låg, annars ta en ärlig timpenning! Och inget snack om garantier, materialgarantier lämnar tillverkaren och går en vattenkran sönder så står tillverkaren för arbetskostanden också vid eventuellt garantibyte.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Mickeviking skrev:
DEn blomsterhandlare tar inte heller hundratals kronor i timmen när denne binder en bukett eller gör ett arrangemang. Men trots det lever de gott på det de säljer, och i det faller är det produktförsäljning de ska syssla med och leva av.
Just blomsterhandlare funderar jag på vad de tjänar sina pengar på. Visserligen är det väldigt hög avans på snittblommor, men å andra sidan är det hög kassation också. Det som inte blir sålt på ett par dar går i sopen.

Men de kan stå och binda en bukett i en halvtimme, och det kostar inte ett öre. De tar bara betalt för blommorna.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ligger väldigt mycket i det du säger och många som inte driver företag begriper inte hur mycket tid man arbetar som inte är faktureringsbar tid.:x
Jag har outsourcat all admin, lägger nog inte mer än 10 minuter i månaden på saker som inte räknas som fakturerbar tid.
 
Nej, jag drar inte alla över en kam och problemen gäller även andra yrkesgrupper.
För att återgå till byggbranschen i stort - vem minns inte hur det såg ut i slutet av 80-talet under ett antal år. Jag bodde då i Uppsala och blev då varse via en del bekanta som arbetade i den branschen hur man gjorde för att tjäna extra pengar. Byggarbetarna i Uppsala åkte till Stockholm och arbetade medan byggarbetarna i Stockholm åkte till Uppsala. På så vis så fick båda grupperna fina traktamenten. Efter ett antal år upptäcktes detta beteende och det tog slut.
Jag har en del bekanta som är hantverkare och de flesta kan bekräfta mitt påstående, dels att timpriserna ökade i ett nafs när ROT infördes samt att alla får rabatter (antingen vid varje köp eller vid årets slut) vilket sällan kommer kunden till del. Det känns märkligt att man osynliggör sina tilläggskostnader man har för fakturering, telefonsamtal etc genom att inkludera det i materialet. Varför inte ange rabatten för materialet och istället lägga till en synlig kostnad för de extra kostnader man vill debitera? Vad är det för fel med öppenhet?
Jag minns också debatten för en liten tid sedan när det visade sig att många som arbetade med att sälja/installera luftvärmepumpar sänkte priset på pumpen men ökade kostnaden på arbetet vilket då skulle var mer lockande för kunden. Resten fick skattebetalarna stå för.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mickeviking skrev:
Det är väl klart hantverkarna ska ha en timpenning de kan leva på, allt annat är ju ren idioti.
En datortekniker behöver inte 1000kr per timme för att få firman att gå runt i långa loppet.
En blomsterhandlare tar inte heller hundratals kronor i timmen när denne binder en bukett eller gör ett arrangemang. Men trots det lever de gott på det de säljer, och i det faller är det produktförsäljning de ska syssla med och leva av.
En fotohandlare funkar på samma sätt, de säljer produkter men tar ingen timpenning alls för att stå där och instruera kameraköparen hur kameran funkar.
En bilverkstad har timpenning och där kan man till och med lämna in egna delar för utbyte utan att timpenningen påverkas.

Nej, skärpning alla hantverkare, ska ni tjäna pengar på materialet ska timpenningen vara riktigt låg, annars ta en ärlig timpenning! Och inget snack om garantier, materialgarantier lämnar tillverkaren och går en vattenkran sönder så står tillverkaren för arbetskostanden också vid eventuellt garantibyte.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det poänger med detta men då får man läsa alla inlägg innan man kommenterar. ;)

AndersMalmgren skrev:
Jag har outsourcat all admin, lägger nog inte mer än 10 minuter i månaden på saker som inte räknas som fakturerbar tid.
Nu vet ju inte jag vad du sysslar med men du är nog unik om du är hantverkare som gör totalentreprenader där det ska samordnas och planeras med rörläggare, elektriker, målare etc. eller så är det jag som är dum i huvudet som sitter minst 1-2 timmar per kväll/tidig morgon med sådant inkluderat räkna på jobb/skriva offerter och liknande samt så lär du ju ha fruktansvärt svårt att titta på nya jobb för du kan inte hinna få in så många jobb på 10min/mån.
Själv tar det oftast mig 1-2 tim att titta på ett jobb hos en eventuell kund. :rollekes:

Som sagt... Du unik eller jag dum i huvudet... gissar faktiskt på det förstnämnda. ;)
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Som sagt... Du unik eller jag dum i huvudet... gissar faktiskt på det förstnämnda. ;)
Hmm, framförallt agerar ni i helt skilda branscher, med absolut helt annorlunda arbetssätt.

Så det går ju inte ens att jämföra, du behöver inte jämföra dig mot det Anders skrev, du behöver nog inte heller alltid ta det han skriver på allvar. ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag antog det med men tycker ju inte ens man ska uttala sig då när man har noll koll 😉
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Mikael_L
Då har nog inte du heller någon koll, iaf på Anders bransch (programmering). :p


Jag menar bara att det är ömsesidigt, det blir lika tokigt på båda sidorna av myntet. :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hehe... nä men det skrev jag också.

Tycker bara inte man ska jämföra och påstå saker som inte är relevanta då heller 😉
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.