Det finns ju även isolerad leca. Det borde ju bli ännu bättre
 
Tomture61
Kan bli knöligt att fästa syllen i isolerad leca.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kan bli knöligt att fästa syllen i isolerad leca.
ja det är sant. Jag hade tänkt att borra genom lecan ner i plattan. Men det kanske ändå drar bättre genom en vanlig leca.
 
Nyblivenhusägare123, vad kommer ditt bygge kosta totalt (om man nu inte räknar med den grymma saxliften :)) Du skulle inte vilka specificera så gott du kan vad de olika momenten kostat?
 
Tror det landade på runt 300 000 kr. Dyrt att bygga men nu känns det ju rätt skönt att ha det :)
 
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Händer inte mycket, målar lite fasad bräder efter jobbet och låter torka ett dygn sedan målar nya. Om det är väder så tänkte jag börja sätta lite panel på garaget på söndag :)
Hej
Måste fråga vad du har för skivor på utsidan?
 
N northernlight65 skrev:
Hej
Måste fråga vad du har för skivor på utsidan?

Utomhusgips. Tål regnvatten och vind rätt bra. Sätter man det tidigt så som vi gjorde så kan man ju vara inomhus i garaget och jobba lite. Man ska Juha två vändor gips på väggarna i ett garage oxå för brandsynpunkt oh detta går som ett av dom, så slipper du sätta två lager på insidan sen, bara dubbla i taket :) jag hade ju även stenullsisolering i väggar och tak som inte ska kunna brinna.
 
  • Gilla
northernlight65
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Utomhusgips. Tål regnvatten och vind rätt bra. Sätter man det tidigt så som vi gjorde så kan man ju vara inomhus i garaget och jobba lite. Man ska Juha två vändor gips på väggarna i ett garage oxå för brandsynpunkt oh detta går som ett av dom, så slipper du sätta två lager på insidan sen, bara dubbla i taket :) jag hade ju även stenullsisolering i väggar och tak som inte ska kunna brinna.
Tack. Håller på med planering av eget garagebygge och tankarna är många. Pratade med ”kommunen” om det där med brandskydd. Fick nog inget bra svar där så jag ska rota vidare men 3meter till bostadshuset och ca 5 meter till grannens hus. Jag frågade specifikt om det är EI30 eller 60 och påtalade att jag tänkt en (1) gipsskiva på 12,5mm och fick nog inget svar på att det var ok eller inte. Hon hänvisade till någon tabell? Kan väl inte skilja från kommun till kommun?
 
Jag har tajt mellan huset och garaget, tror det är 3 eller 4 meter. Jag fick bara veta av min KA och snickare att så skulle jag göra. Vilka tabeller vet jag inte, detta var Jönköping kommun.
 
N northernlight65 skrev:
Tack. Håller på med planering av eget garagebygge och tankarna är många. Pratade med ”kommunen” om det där med brandskydd. Fick nog inget bra svar där så jag ska rota vidare men 3meter till bostadshuset och ca 5 meter till grannens hus. Jag frågade specifikt om det är EI30 eller 60 och påtalade att jag tänkt en (1) gipsskiva på 12,5mm och fick nog inget svar på att det var ok eller inte. Hon hänvisade till någon tabell? Kan väl inte skilja från kommun till kommun?
Kommunen får inte tala om hur du skall göra för att uppfylla kraven, de kan bara tala om vilka krav som du måste uppfylla.

IE60 är rätt standard mellan garage och huvudbyggnad. Kolla lösningar på ex Norgips, Gyproc, Rockwool så får du förslag på uppbyggnad. Dubbla gips och 50 Rockwool är en klassiker.
 
R Robert-san01 skrev:
Kommunen får inte tala om hur du skall göra för att uppfylla kraven, de kan bara tala om vilka krav som du måste uppfylla.

IE60 är rätt standard mellan garage och huvudbyggnad. Kolla lösningar på ex Norgips, Gyproc, Rockwool så får du förslag på uppbyggnad. Dubbla gips och 50 Rockwool är en klassiker.
Tack. Det visste jag inte men det förklarar ju handläggarens ” attityd” :DMen om jag fattar tabellen och texten rätt så räcker det med EI30 på 1 av väggarna. Ska jag tolka det som att det inkluderar bostadshuset? Jag kanske ska läsa texten och tabellen på annat media än telefonen innan jag visar mer av min okunnighet? ;) Jag tror dock att min lösning blir utomhusgips stenull och enkel gipsskiva på insidan i alla fall. OSB skiva räknas väl inte inte in i brandskydd?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
N northernlight65 skrev:
Tack. Det visste jag inte men det förklarar ju handläggarens ” attityd” :DMen om jag fattar tabellen och texten rätt så räcker det med EI30 på 1 av väggarna. Ska jag tolka det som att det inkluderar bostadshuset? Jag kanske ska läsa texten och tabellen på annat media än telefonen innan jag visar mer av min okunnighet? ;) Jag tror dock att min lösning blir utomhusgips stenull och enkel gipsskiva på insidan i alla fall. OSB skiva räknas väl inte inte in i brandskydd?
Jo, OSB ger en viss fördröjning. Det kallas "additionsmetoden" när man beräknar hur mycket fördröjning av brand som materialen ger. Det finns dock vissa kombinationer som kan ge mer eller mindre effekt av skydd mot spridning så det enklaste är att ta en beprövad och given konstruktion. Det kan ex vara så att olika tjock isolering/typ, panel, OSB, gips mm ger IE60 utan att det är dubbelgips. En konstruktion med dubbelgips och Rockwool man vet ger IE60 blir inte sämre av panel, läkt och mer isolering.

Normalt brukar det vara IE60 mellan hus och garage och då är det bara garaget som behöver vara fördröjande. I princip tänker man att om det börjar brinna i garaget skall man ha 60min på sig innan huset börjar brinna. Om huset brinner struntar man i om garaget också brinner ner. Men alla hus brukar vara IE30 och är det flervånings och flerbostads kan det finnas krav på IR som anger hur länge konstruktionen skall klara brand innan den rasar, ex IR60 innebär att konstruktionen skall klara av att stå kvar även den varit utsatt för brand i 60min.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.